De samenwerking tussen de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) en AFAS beslaat een periode van bijna twintig jaar. Daarmee behoort de bond tot de klanten van het eerste uur van het softwarebedrijf. “AFAS was destijds partner in NL Bedrijfstennis”, blikt Eltingh terug op die tijd. “Daarnaast was AFAS aanvankelijk subsponsor en later zelfs hoofdsponsor van onze Tennis Classics. Daardoor hebben we een sterke band met elkaar gekregen.” Dat hij nu als KNLTB-directeur opnieuw met de softwareleverancier te maken heeft, bevalt hem goed. “Ik vind het mooi om te zien dat een puur Nederlands familiebedrijf zo succesvol kan zijn. En ik ben er best een beetje trots op dat de KNLTB een van de eerste organisaties was die de potentie van hun software zagen.”
Karel Karsten is als manager Finance al iets langer dan Eltingh actief bij de tennisbond. Hij zegt: “In deze organisatie weten we niet beter dan dat we met AFAS werken. Al sinds MS-DOS, zeggen we weleens gekscherend tegen elkaar." Om die reden is het natuurlijk moeilijk om te kwantificeren wat het gebruik van de software aan efficiencywinst oplevert. In dat verband staat Jacco Eltingh een opmerking van directeur Bas van der Veldt van AFAS nog helder voor de geest. “In de beginjaren van mijn ondernemerschap zei hij tegen me: als je met onze software gaat werken, dan verdampt je secretaressefunctie. Ik heb als ondernemer inderdaad altijd het gevoel gehad dat het gebruik van de software ons aanzienlijk in personeelskosten scheelde."
"Ik heb geen handleiding hoeven lezen om de menustructuur van Profit te begrijpen. Het werkt allemaal heel intuïtief, net als een iPhone die je uit de verpakking haalt en waarmee je direct aan de slag gaat"
Voor een organisatie die op twee locaties actief is, in Amersfoort en Almere, is het werken in de cloud vanzelfsprekend een groot voordeel, benadrukken Karsten en Eltingh. De laatste blijkt tevens een groot liefhebber van het gebruik van workflows. “Bijvoorbeeld als het gaat om het organiseren van bijscholing en licenties voor tennisleraren. Daar kun je heel veel tijd mee kwijt zijn, maar je kunt die werkzaamheden ook slim automatiseren met workflows. Ik heb liever dat onze mensen zich bezighouden met de toekomst van het tennis dan dat ze allerlei administratieve rompslomp moeten verstouwen.”
De KNLTB blijft nieuwe softwarefunctionaliteiten in gebruik nemen. Nog niet zo lang geleden werd de mobiele Pocket App bij de medewerkers geïntroduceerd en kwam er een voorziening voor het automatisch inlezen van inkoopfacturen. Karsten: “Als je jaarlijks vierduizend inkoopfacturen ontvangt, is de handmatige verwerking een nogal tijdrovende aangelegenheid. Daarom hebben we dus, op aanraden van AFAS, scansoftware in gebruik genomen. Die wordt geleverd wordt door een van hun partners en dat werkt in de praktijk prima.”
"In het algemeen is mijn tip aan mensen, of het nou topsporters of zeer succesvolle ondernemers zijn: vergeet nooit waar je vandaan komt. Bij AFAS snappen ze dat. Ze koppelen een groot gevoel voor gastvrijheid aan persoonlijke aandacht. En dan gaat het zeker niet alleen over feesten en partijen, maar ook over alles wat te maken heeft met ondernemingsprocesbeheer. Het is ze niet voldoende dat klanten tevreden zijn, ze willen van klanten echt fans maken. Ik vind dat heel inspirerend" aldus Eltingh.
Wil je meer weten over de samenwerking tussen KNLTB en AFAS?