Met forecasting keuzes maken op basis van data

 

Forecasten is onmisbaar voor je bedrijf. Je hebt het nodig om keuzes te maken op basis van data. Meestal gebruik je hier software voor. Wij leggen uit wat een forecast is, hoe je er een opstelt en waarom dat zo belangrijk is.

Forecasten: betekenis en uitleg

Forecasten is het voorspellen van toekomstige ontwikkelingen. Hiermee kun je kansen en risico’s in kaart brengen. Je stelt een forecast op aan de hand van allerlei indicatoren. Met de informatie die uit een forecast komt, kun je reële bedrijfsdoelen stellen die daadwerkelijk op data zijn gebaseerd. 

Vooral als je heel hard groeit of van koers verandert, voorkom je met forecasts dat je voor verrassingen komt te staan. Meestal maak je een voorspelling voor het komende jaar. Je kunt ook werken met een rolling forecast: dan kijk je altijd 12 maanden vooruit.  

Forecasting kun je op talloze manieren inzetten. Zo kun je een voorspelling maken van het betaalgedrag van klanten. Je kunt ook berekenen hoeveel je moet inkopen van een bepaald product. Of hoe sales ervoor staat qua potentiële klanten en aanstaande projecten
 

 

Hoe stel je een forecast op?  

In principe heb je twee opties om een forecast te maken: de oude manier en de nieuwe manier. Als je het op de oude manier doet, reken je handmatig resultaten uit het verleden door naar het heden. Vaak werk je in zo’n geval met Excel-bestanden. Vervolgens stel je de voorspelling bij, opnieuw handmatig, bijvoorbeeld als het gaat om seizoenseffecten en marktontwikkelingen. 

Deze werkwijze is niet erg nauwkeurig, omdat je werkt met historische gegevens die je naar eigen inzicht hebt gekozen. Daarnaast kost het veel tijd, omdat je zelf informatie moet invoeren. Vooral als je organisatie groeit, kan de hoeveelheid bij te houden data flink uit de hand lopen. 
 

Forecasting met Business Intelligence 

Gelukkig kun je tegenwoordig op een preciezere manier forecasten: op basis van Business Intelligence-software. Deze software verzamelt en analyseert interne en externe bedrijfsinformatie, waardoor je strategische keuzes kunt maken op basis van big data. 

Als je met ERP-software werkt, wordt de data rechtstreeks uit het systeem gehaald. Dat betekent dat je met realtime informatie werkt. Daarnaast worden gegevens gevisualiseerd met dashboards. Zo spot je sneller trends en kun je zaken eenvoudiger analyseren.
 

Waarom forecasting belangrijk is

Forecasting is onmisbaar als je een toekomstproof bedrijf wilt leiden. Je voorkomt dat je voor verrassingen komt te staan. Is er bijvoorbeeld standaard in november meer vraag naar je product? Door forecasting heb je een goede indruk van hoeveel extra personeel je in moet zetten en hoeveel extra grondstoffen je moet inkopen. 

Een interessante actuele ontwikkeling is digitalisering en automatisering. Hiermee komt enorm veel data beschikbaar. Dit heeft als gevolg dat forecasting steeds meer onderdeel wordt van de kern van je bedrijfsvoering, terwijl het voorheen het domein was van de afdeling Finance. Oftewel, meer afdelingen krijgen met forecasting te maken. En dat is positief. Je hebt een veel completer beeld, doordat je meer gegevens en meer input gebruikt van verschillende onderdelen van je organisatie.
 

Dashboards als ultieme Business Intelligence-tool

Een goede forecast maken en daarop sturen is de laatste jaren stukken eenvoudiger geworden. Werken in Excel is niet meer nodig door de komst van Business Intelligence. Met name dashboards zijn geliefde tools om inzicht te krijgen en de voortgang te bewaken. 

Dashboards visualiseren je bedrijfsinformatie op een interactieve manier. Met goed ingerichte dashboards houd je overzicht en kun je focussen op de belangrijkste data. Hierdoor heb je diepgaand inzicht in je organisatie. Zo kun je de status van je forecast volgen en waar nodig bijsturen. Bij AFAS zitten dashboards standaard in het pakket, zonder extra kosten. Minder administratief werk, meer kennis – zo zien we het graag. 
 

 

Ga voor een geïntegreerd CRM-systeem met AFAS Software

AFAS CRM is het fundament voor bijna alle processen in je organisatie. Alle contactmomenten met relaties leg je eenvoudig vast: digitaal én zoveel mogelijk automatisch.

Meer lezen?

 

ERP, CRM, wat is het verschil?

Wat is de beste keuze?


Een ERP-systeem en CRM-systeem dragen beide bij aan een efficiënte organisatie. Maar welk systeem doet nu precies wat? En wat heb je eraan? Wij leggen het uit.

 

Meerwaarde goede forecast

Hoe haal je het maximale uit forecasten?


Een goede forecast creëert  waarde voor de onderneming en biedt betrouwbare informatie over de toekomstige kansen en risico’s. Maar hoe creëer je meerwaarde?