Forecasting voor je bedrijfsdoelen

 

Als ondernemer kun je niet anders dan vooruit kijken. Iedere beslissing die je maakt, heeft effect op de toekomst. Maar hoe maak je goed geïnformeerde keuzes? Dat doe je met forecasting. Wij leggen uit wat het is, wat de voordelen zijn en welke tool je kunt gebruiken voor forecasting van bedrijfsdoelen.

Wat is forecasting van bedrijfsdoelen?

Met forecasting voorspel je wat er het komende jaar gaat gebeuren. Hierop baseer je bedrijfsdoelen. Met de informatie van de forecast kun je sturen op deze doelen. En dat doe je natuurlijk niet met nattevingerwerk. Je bouwt een forecast aan de hand van allerlei indicatoren. Zo kun je doelen stellen die reëel zijn, doordat ze daadwerkelijk op data zijn gebaseerd. Hierdoor weet je waarop je stuurt en waarom.

Forecasting kun je op talloze manieren inzetten. Zo kun je met een forecast de doelstelling en budgetten voor sales vaststellen. Of berekenen hoeveel producten je moet inkopen.

Let op: forecasting van bedrijfsdoelen is iets anders dan sales forecasting!

Sales Forecast

Forecasting van je bedrijfsdoelen: wat heb je eraan?

Een groot voordeel van forecasting is dat je op basis van concrete informatie beslissingen maakt. Zo kun je effectief sturen op je bedrijfsdoelen. Niet alleen dat: je hebt minder snel te maken met onvoorziene omstandigheden. Is er bijvoorbeeld in november meer vraag naar je product? Met forecasting heb je een goede indruk van hoeveel extra personeel je in moet zetten en hoeveel extra grondstoffen je moet inkopen.

Een ander voordeel: voorheen werd forecasting vooral gedaan door de afdeling Finance. Nu is het steeds meer onderdeel van de kern van je bedrijfsvoering. Dit betekent dat meer afdelingen ermee te maken krijgen. Dat komt deels doordat inzicht in bedrijfsprocessen toegankelijker is geworden, door de digitalisering en automatisering van veel processen. Dit is een positieve ontwikkeling: meer input van verschillende kanten zorgt voor een completer beeld. Daarnaast zorgt dit voor een hoger verantwoordelijkheidsgevoel bij je medewerkers.

De valkuil van forecasting? Sturen op te veel of te weinig indicatoren. Met te veel variabelen zorg je voor een te hoge administratieve druk, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Let erop dat de afdelingen zich nog voldoende bezig kunnen houden met hun kerntaken. Je bedrijfsprocessen moeten niet lijden onder een te hoge meetzucht. Aan de andere kant is forecasting op basis van te weinig indicatoren ook niet goed. Dan heb je gegarandeerd blinde vlekken. Grote kans dat je forecast dan onbetrouwbaar is. En onthoud: een forecasting is en blijft een voorspelling. Zorg ervoor dat je nooit blind vaart op je forecast.

Voordelen forecasting

Dashboards als ultieme forecastingtool

Een goede forecast maken en daarop sturen is de laatste jaren stukken eenvoudiger geworden. Het maken van forecasts in Excel is niet meer nodig. Dit komt door Business Intelligencetools. Met name dashboards zijn geliefde tools om inzicht te krijgen en de voortgang te bewaken.

Dashboards visualiseren je bedrijfsinformatie op een interactieve manier. Met goed ingerichte dashboards houd je overzicht en kun je focussen op de belangrijkste data. Hierdoor heb je eenvoudig realtime inzicht in je organisatie. Zo kun je de status van je forecast volgen en waar nodig bijsturen.

Heb je je bedrijfsprocessen gedigitaliseerd en geautomatiseerd met goede ERP-software? Dan kunnen dashboards hun informatie real-time uit dat ERP-systeem halen. Dat scheelt een hoop werk!

Ga voor een geïntegreerd CRM-systeem met AFAS Software

AFAS CRM is het fundament voor bijna alle processen in je organisatie. Alle contactmomenten met relaties leg je eenvoudig vast: digitaal én zoveel mogelijk automatisch.

Meer lezen?

 

ERP, CRM, wat is het verschil?

Wat is de beste keuze?


Een ERP-systeem en CRM-systeem dragen beide bij aan een efficiënte organisatie. Maar welk systeem doet nu precies wat? En wat heb je eraan? Wij leggen het uit.

 

Meerwaarde goede forecast

Hoe haal je het maximale uit forecasten?


Een goede forecast creëert  waarde voor de onderneming en biedt betrouwbare informatie over de toekomstige kansen en risico’s. Maar hoe creëer je meerwaarde?