Alle ins en outs van een b2b-webshop

 

Het opzetten van een b2b-bestelportaal is ideaal voor jou en je zakelijke klanten. Met AFAS is dat makkelijker dan je denkt.

In dit blog leggen we uit wat een bestelportaal is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Klaar voor b2b-e-commerce?

De uitdaging voor leveranciers en groothandelaren

Als leverancier of groothandelaar is het runnen van je business behoorlijk gecompliceerd. Je hebt te maken met grote volumes producten of oplossingen, die vaak heel specifiek zijn. Daarbij lever je aan veel verschillende klanten, misschien zelfs wel in verschillende landen.

Dit zorgt voor een gigantische documentenstroom en administratieve werkdruk. Van facturen en inkooporders tot het berekenen van internationale tariefgroepen. Als de winkel op een achterhaald systeem draait, bereik je niet de maximale potentie. Dat kan veel efficiënter. Misschien is het tijd om je hele verkoopproces te automatiseren, van bestelling tot levering, met een b2b-webshop.

Wat is een bestelportaal? 

Het aantal webshops groeit enorm. Naast de vele b2c-webshops ontstaan er steeds meer b2b-webshops. En laat het AFAS Bestelportaal nou een ideale inrichting zijn voor b2b-e-commerce. Via zo’n bestelportaal (ook wel b2b-webshop of leveranciersportaal) kunnen je klanten hun bestellingen in een online omgeving plaatsen.

B2b-shopping gaat vaak via een intern bestelportaal. Het grote voordeel voor leveranciers en groothandels: met zo’n portaal kun je je bestelproces automatiseren voor zakelijke klanten. Zij hoeven niet meer te bellen of te mailen voor een order. Je backoffice hoeft alleen nog maar goedkeuring te geven. En de administratie? Die volgt automatisch in het geïntegreerde ERP-systeem van AFAS.

Hoe werkt een bestelportaal? 

Met een bestelportaal kunnen ingelogde klanten zelf hun orders plaatsen. In een persoonlijk bestelportaal voegt de klant artikelen toe aan het winkelmandje. De bestelling wordt automatisch ter beoordeling vastgelegd als verkoopaanvraag. Als de backoffice de verkoopaanvraag bevestigt, verandert de aanvraag in een definitieve verkooporder.

Tips voor een optimale b2b-webshop

Zakelijke klanten bestellen vaker en meer als ze dat in een handige omgeving kunnen doen. Wil je jouw bestelportaal zo goed mogelijk inrichten? We hebben een paar handige tips.

 Tip 1: Zorg voor complete informatie

Al bestellen b2b-kopers vaker dezelfde producten, ook zij willen - net als consumenten - zo makkelijk mogelijk shoppen. Zorg daarom voor een webshop met complete informatie. Het weergeven van productnamen en artikelnummers spreekt voor zich. In het AFAS-bestelportaal kun je dit aanvullen met bijvoorbeeld afbeeldingen, de huidige voorraad en uitgebreide omschrijvingen. Zo weten klanten zeker dat ze de juiste producten bestellen. Maar denk ook aan een contactpersoon: wie kan je bereiken als je vragen hebt of een grote bestelling wilt plaatsen?

 Tip 2: Makkelijke navigatie

Wanneer het om uiteenlopende producten gaat, willen klanten makkelijk door jouw b2b-webshop kunnen navigeren. Producten moeten eenvoudig vindbaar zijn. En als de klant tijdens het uitchecken ontdekt dat er nog iets in het winkelmandje mist? Dan is het handig als hij of zij met één muisklik tussen order en webshop kan switchen. Dat bestelt wel zo fijn.

Bedenk voor jezelf eens: wat vind je fijn bij andere webshops die je gebruikt?

 Tip 3: Herhaalbestelling

Organisaties hebben dezelfde spullen vaak meerdere keren nodig. Hoe makkelijk is het dan wanneer je je laatste order met één klik opnieuw kan plaatsen? Speel in op de wens van je klant.

Voordelen van een b2b-webshop

 

Voordelen voor de klant

Zakelijke klanten hebben veel baat bij een bestelportaal. Je kunt hen nu écht betrekken bij het verkoopproces. Een b2b-klant kan 24/7 bestellingen plaatsen. Bellen of mailen tijdens kantoortijden is niet meer nodig. En doordat ze zelf bestellen, ligt alle relevante informatie direct digitaal vast. Door informatie door de bron te laten vastleggen, vermindert de kans op invoerfouten.

Klanten krijgen ook meer inzicht, bijvoorbeeld in actuele voorraden. Ze kunnen eenvoudig een eerdere bestelling opnieuw doen. En wil een zakelijke klant vooruit plannen? Ook dat kan: ze kunnen een levering ver van tevoren aanvragen.

  • 24/7 bestellen 
  • Alle relevante digitale informatie ligt direct vast 
  • Minder kans op invoerfouten 
  • Klant heeft meer inzicht
  • Klant kan vooruit plannen

Voordelen voor de afdeling orderverwerking

De afdeling orderverwerking hoeft niet meer de hele dag e-mails of telefoontjes te beantwoorden. Oftewel: zij kunnen zich richten op een fantastische service! Ze hoeven alleen nog maar de binnengekomen orders te beoordelen. Door een bestelportaal in te richten, verlicht je de administratieve druk op je bedrijf.

Het bestelportaal is naar eigen smaak in te richten. Je kunt je eigen huisstijl erop loslaten. En je hoeft niet het hele assortiment online te zetten: je kunt zelf een selectie maken.

Met een bestelportaal geef je je klant:

 Vastlegging bij de bron

Klanten kunnen zelf inloggen en online een order plaatsen. Dit is minder foutgevoelig en minder omslachtig dan bellen of mailen voor een order. Doordat de gegevens worden opgeslagen, kunnen klanten online heel makkelijk een herhaalbestelling doen.

 Inzicht in relevante gegevens

Zakelijke klanten zien je actuele voorraad. Daarnaast laat het bestelportaal klantspecifieke prijzen zien. Vooral als je met bepaalde klanten prijsafspraken hebt gemaakt, is dat ideaal. Je backoffice hoeft dit niet meer bij elke bestelling aan te passen: het staat automatisch in het systeem.

 Voordelen voor de afdeling orderverwerking

Het bestelportaal van AFAS is makkelijk in gebruik te nemen. Voor je zakelijke klanten én voor jouw bedrijf. Alle informatie staat al opgeslagen in je ERP-software. Je hoeft dus geen dure koppelingen te maken.

Bestelportaal en voorraadbeheer: een gouden duo

Het bestelportaal sluit perfect aan bij je voorraadbeheersysteem. Met voorraadbeheer heb je helder en real-time inzicht in de in- en uitstroom van goederen. Zo heb je nooit teveel voorraad, hoef je geen nee te verkopen en minimaliseer je de kans op fouten.

Alle informatie wordt met onze ERP-software aan elkaar gekoppeld. Als je een bestelportaal gebruikt, kunnen klanten ver van tevoren bestellingen plaatsen. Het systeem zorgt ervoor dat er genoeg voorraad beschikbaar is.

Digitalisering en automatisering voor jouw b2b-bedrijf

Je wilt je zakelijke klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Het digitaliseren en automatiseren van je bedrijfsprocessen maakt jouw organisatie toekomstproof. Met ERP-software heb je alles in één handig pakket. Dit heeft veel voordelen. De grootste pluspunten:  

  • Eenmalige vastlegging. Geen dubbel werk, geen verschillende bestanden.
  • Maandelijkse betaling. Geen hoge opstartkosten. 
  • Centrale database. Eenmalige inlog en direct toegang voor medewerkers
  • Alles actueel. Aanpassingen zijn direct voor iedereen zichtbaar. 

Voor wie is een b2b-webshop handig?

Veel organisaties zijn gebaat bij een bestelportaal voor hun zakelijke klanten. Voor de hand liggend zijn productiebedrijven en groothandels. Maar ook bedrijven in de metaalindustrie, meubelindustrie en de installatiebranche hebben profijt van een b2b-bestelportaal.

Laat klanten zelf bestellen op je eigen bestelportaal

 

Administratie mag niet teveel tijd kosten en je klant niet belemmeren in het bestelproces. Precies om die reden ontwikkelden we het bestelportaal. Je klanten bestellen eenvoudig online, de administratie volgt automatisch in het geïntegreerde systeem van AFAS.

Meer lezen?

Waarom jouw logistiek systeem een ERP-systeem moet zijn

 

Inkoop, verkoop, voorraad en productie van goederen, je kunt het allemaal doen vanuit één logistiek systeem. En je kunt je voorstellen dat daar (automatiserings)voordelen aan zitten.

 

 

Voorraadbeheersysteem: je magazijn efficiënter dan ooit

 

Een slim voorraadbeheersysteem is voor verschillende bedrijven de basis van een soepele bedrijfsvoering. We leggen je graag uit hoe en waarom.