Alle ins en outs van een b2b-webshop

 

Via een bestelportaal (ook wel leveranciersportaal) kunnen je klanten hun bestellingen in een online omgeving plaatsen. Een b2b-bestelportaal is ideaal voor jou en je zakelijke klanten. Klaar voor b2b-e-commerce? Met AFAS is het makkelijker dan je denkt.

In dit blog leggen we uit wat een bestelportaal is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn.

Het runnen van een b2b-webshop

Het runnen van een b2b-webshop is gecompliceerd. Je hebt te maken met grote volumes van vaak heel specifieke producten of oplossingen. Je levert aan veel verschillende klanten, misschien zelfs in verschillende landen. 

Dit zorgt voor een gigantische documentenstroom en administratieve werkdruk. Van facturen en inkooporders tot het berekenen van internationale tariefgroepen. De meeste b2b-webshops draaien op achterhaalde systemen, waardoor bedrijven niet hun maximale potentie bereiken. Dat kan veel efficiënter. Misschien is het tijd om je hele verkoopproces te automatiseren, van bestelling tot levering door middel van een bestelportaal. 
 

Wat is een bestelportaal? 

Via een bestelportaal kunnen je klanten hun bestellingen in een online omgeving plaatsen. Het aantal webshops groeit enorm. Er zijn b2c-webshops en b2b-webshops. De AFAS Bestelportaal is het middel als je zoekt naar een oplossing voor de b2b e-commerce. 

B2b-shopping gaat vaak via een intern bestelportaal. Met een b2b-bestelportaal kun je je bestelproces automatiseren voor zakelijke klanten. Zij hoeven niet meer te bellen of te mailen voor een order. De afdeling orderverwerking hoeft alleen nog maar goedkeuring te geven. En de administratie? Die volgt automatisch in het geïntegreerde ERP-systeem van AFAS.


Hoe werkt een bestelportaal? 

Met een bestelportaal kunnen ingelogde klanten zelf hun orders plaatsen. In een persoonlijk bestelportaal voegt de klant artikelen toe aan het winkelmandje. Nadat je klant heeft besteld, wordt de bestelling automatisch ter beoordeling vastgelegd als verkooporder. Wanneer de afdeling orderverwerking de verkooporder bevestigt, wordt de aanvraag een definitieve verkooporder. 

voordeel bestelportaal klant

Met een bestelportaal geef je je klant:

 Vastlegging bij de bron

Klanten kunnen zelf inloggen en online een order plaatsen. Dit is minder foutgevoelig en minder omslachtig dan bellen of mailen voor een order. Klanten kunnen online heel makkelijk een herhaalbestelling doen.

 Inzicht in relevante gegevens

Zakelijke klanten zien je actuele voorraad. Daarnaast laat het bestelportaal klantspecifieke prijzen zien. Ideaal, vooral als je met bepaalde klanten prijsafspraken hebt gemaakt. De afdeling orderverwerking hoeft dit niet meer steeds apart aan te slaan: het staat automatisch in het systeem.

 Voordelen voor de afdeling orderverwerking

Het bestelportaal van AFAS is makkelijk in gebruik te nemen. Voor je zakelijke klanten én voor jouw bedrijf. Alle informatie staat al opgeslagen in je ERP-software. Je hoeft daardoor geen dure koppelingen te maken. 

voordelen b2b bestelportaal

Voordelen van een b2b-bestelportaal

 

Voordelen voor de klant

Zakelijke klanten hebben veel baat bij een bestelportaal. Je kunt ze nu écht betrekken in het verkoopproces. Ze kunnen 24/7 een bestelling plaatsen. Bellen of mailen tijdens kantoortijden is niet meer nodig. En doordat klanten zelf bestellen, ligt alle relevante informatie direct digitaal vast. Door informatie bij de bron te laten vastleggen, vermindert de kans op invoerfouten.

Klanten krijgen ook meer inzicht, bijvoorbeeld in actuele voorraden. Ze kunnen eenvoudig een eerdere bestelling opnieuw doen. En wil een zakelijke klant vooruit plannen? Ook dat kan: ze kunnen een levering ver van tevoren aanvragen. 

  • 24/7 bestellen 
  • Alle relevante digitale informatie ligt direct vast 
  • Minder kans op invoerfouten 
  • Klant heeft meer inzicht
  • Klant kan vooruit plannen

Voordelen voor de afdeling orderverwerking

De afdeling orderverwerking hoeft niet meer de hele dag e-mails of telefoontjes te beantwoorden. Oftewel: zij kunnen zich richten op een fantastische service! Ze hoeven alleen nog maar binnengekomen orders te beoordelen. Door een bestelportaal in te richten, verlicht je de administratieve druk op je bedrijf.

Het bestelportaal is naar eigen smaak in te richten. Je kunt je eigen huisstijl erop loslaten. En je hoeft niet het hele assortiment online te zetten: je kunt zelf een selectie maken. 

bestelportaal en voorraadbeheer

Bestelportaal en voorraadbeheer: een gouden duo

Het bestelportaal sluit perfect aan bij je voorraadbeheersysteem. Met voorraadbeheer heb je helder en real-time inzicht in de in- en uitstroom van goederen. Zo heb je nooit te veel voorraad, hoef je geen nee te verkopen en minimaliseer je de kans op fouten. 

Alle informatie is geïntegreerd in de ERP-software van AFAS. Als je een bestelportaal gebruikt, kunnen klanten ver van tevoren bestellingen plaatsen. Het systeem zorgt ervoor dat er genoeg voorraad beschikbaar is. 
 

Digitalisering en automatisering voor jouw b2b-bedrijf

Je wilt je zakelijke klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Het digitaliseren en automatiseren van je bedrijfsprocessen maakt jouw organisatie toekomstproof. Met ERP-software heb je alles in één handig pakket. Dit heeft veel voordelen. De grootste pluspunten:  

  • Eenmalige vastlegging. Geen dubbel werk en verschillende bestanden.
  • Maandelijkse betaling. Geen hoge opstartkosten. 
  • Centrale database.
  • Eenmalige inlog en direct toegang voor medewerkers.
  • Alles actueel. Aanpassingen zijn direct voor iedereen zichtbaar. 

Voor wie is een b2b-webshop handig?

Veel organisaties zijn gebaat bij een bestelportaal voor hun zakelijke klanten. Voor de hand liggend zijn productiebedrijven en groothandels

Laat klanten zelf bestellen op je eigen bestelportaal

 

Administratie mag niet teveel tijd kosten en mag zeker geen belemmering zijn voor je klant. Daarom ontwikkelden we het bestelportaal: jouw klant kan nu online bestellen en dan volgt de administratie automatisch in het geïntegreerde ERP-systeem van AFAS.

Meer lezen?

Waarom jouw logistiek systeem een ERP-systeem moet zijn

 

Inkoop, verkoop, voorraad en productie van goederen, je kunt het allemaal doen vanuit één logistiek systeem. En je kunt je voorstellen dat daar (automatiserings)voordelen aan zitten.

 

 

Voorraadbeheersysteem: je magazijn efficiënter dan ooit

 

Een slim voorraadbeheersysteem is voor verschillende bedrijven de basis van een soepele bedrijfsvoering. We leggen je graag uit hoe en waarom.