Auteur: Mohamed Amri

Met business intelligence maakt Profit grote sprong voorwaarts

Eigenlijk zou dit stukje tekst met tromgeroffel moeten beginnen, want ik heb echt breaking news! De update van Profit 2016 staat namelijk bol van de business intelligence. Dat betekent dat jij als gebruiker in één klap, beschikt over een paar honderd interactieve dashboards die jou precies vertellen wat jij wilt weten. En dat alles zonder bijkomende kosten! Is dat breaking of niet?


State of the art dashboards

Even terug in de tijd. Als sinds AFAS software verkoopt, is onze visie niet alleen het automatiseren van bedrijfsprocessen, maar ook de manier waarop de data die je vastlegt je informatie verschaft die je ondersteund in je bedrijfsvoering. Deze output kun je bijvoorbeeld in Excel met cockpits zichtbaar maken. Alleen, niet iedereen is even bedreven in het bouwen van deze cockpits. Bovendien zijn ze bijna nooit interactief of intuïtief.

Dat verandert met Profit Business Intelligence in 2016.  Wij bieden onze gebruikers straks ‘state of the art’ dashboards. Deze enorme sprong voorwaarts is het gevolg van de recent tot stand gekomen samenwerking met Qlik, marktleider in visual analytics.

Real time data

Ik ben ervan overtuigd dat veel gebruikers van onze software het werken met de nieuwe dashboards als revolutionair zullen ervaren. In de praktijk is het namelijk vaak zo dat je op een gegeven moment een beslissing moet nemen en die als het even kan baseert op hard cijfermateriaal. Alleen is dat niet altijd beschikbaar. Wachten tot de accountant met de jaarrekening komt, is doorgaans geen optie. Niet alleen ben je dan sowieso te laat, er is bovendien een groot risico dat je beslissing op data is gebaseerd die niet meer actueel is.

Met Profit Business Intelligence krijg je de beschikking over real time data die je precies vertellen wat je graag wilt weten. Vroeg je je altijd al af waarom een mooi product van je bedrijf in de ene regio verkoopt als een dolle en in een andere regio weinig doet? Je leest de oorzaak in één oogopslag af op het dashboard. 

Ultieme visualisaties

Vaak zijn beslissingen van ondernemers gebaseerd op onderbuikgevoel en meestal is dat ook geen probleem. Maar stel dat je onderbuikgevoel niet klopt. Je bedrijf streeft bijvoorbeeld naar een groen imago en daarom bestaat het hele wagenpark uit A-label auto’s. Dat lijkt heel groen, maar in werkelijkheid kunnen dikke SUV’s met een A-label een hoop uitstoot veroorzaken. Dan heb je waarschijnlijk liever dat een dashboard je dat in een vroeg stadium vertelt in plaats van dat de plaatselijke milieuorganisatie dat met een heleboel tamtam doet.

De nieuwe dashboards zijn de ultieme visualisaties van je relevante bedrijfsprocessen. Alsof je een MRI-scan van de data maakt. Daarbij hebben we heel goed nagedacht over wat de meest zinvolle visualisaties zijn.

Sinds 2016 beschikken AFAS Online klanten standaard over Profit Business Intelligence. Daar zijn de laatste jaren behoorlijk wat standaard dashboards bijgekomen. Inmiddels maken duizenden klanten gebruik van de dashboards. Samen met alle feedback van klanten blijven we elke dag bezig om nog meer inzicht te creëren met Profit Business Intelligence.

Meer lezen?