De wereld is sterk in beweging. Geopolitieke spanningen, economische onzekerheid en grillig overheidsbeleid maken ondernemen er niet eenvoudiger op. Juist in deze turbulente tijden is het voor familiebedrijven belangrijk om dicht bij zichzelf te blijven. Dat geeft niet alleen richting, maar biedt ook kansen. Juist nú.
De duurzaamheidstransitie is zo’n kans. Maar familiebedrijven beschikken bij uitstek over de juiste eigenschappen om het verschil te maken. Hun regionale worteling, langetermijnvisie en sterke familiewaarden vormen een krachtig uitgangspunt voor duurzaam ondernemerschap. Wat maakt dat sommige familiebedrijven uitgroeien tot koplopers, terwijl andere zoeken naar de juiste aanpak?
Familiebedrijven zijn diepgeworteld in de regio en hebben vaak een langetermijnperspectief. Daarmee kunnen ze een cruciale rol spelen bij verduurzaming van de economie. Toch blijkt uit recent onderzoek van Maastricht University, in samenwerking met BDO Accountants & Adviseurs en AFAS Software dat familiebedrijven sterk verschillen in de mate waarin ze duurzaamheid integreren in hun strategie.
Wat maakt dat sommige familiebedrijven uitgroeien tot koplopers, terwijl andere zoeken naar de juiste aanpak? Dit rapport biedt inzicht in de sleutels tot dat succes. Tipje van de sluier: ze zijn intrinsiek gemotiveerd om bij te dragen aan duurzaamheid en zien het als hun maatschappelijke plicht om ecologische innovatie te stimuleren. Daar kunnen anderen weer van leren.
In deze publicatie lees je de uitkomsten van dit familiebedrijvenonderzoek, en geven we een aantal lessen en aanbevelingen voor een duurzame koers als kans. Die bieden je hopelijk inspiratie en houvast voor een duurzame koers in lijn met jouw waarden én met het oog op de toekomst. Want wie denkt in generaties, laat niet alleen het familiebedrijf beter achter, maar ook de wereld daaromheen.
| Kwalitatief & kwantitatief onderzoek 15 diepte-interviews bij 11 familiebedrijven |
Kwalitatief & kwantitatief onderzoek
|
Over het onderzoek
|
Over het onderzoek
|
In de publicatie, gebaseerd op onderzoek van Maastricht University onder leiding van professor Anita Van Gils, kijken we waar familiebedrijven momenteel staan als het gaat om ecologische duurzaamheid. In totaal namen 165 bedrijven deel aan het onderzoek, variërend van grote ondernemingen met meer dan 250 werknemers tot kleinere familiebedrijven met slechts enkele tientallen medewerkers. 44 personen beantwoordden een Next-Gen (generatie van (potentiële) opvolgers) vragenlijst. Daarnaast werden diepte-interviews afgenomen bij 15 directeuren en managers bij 11 familiebedrijven.
Benieuwd naar het persbericht in de media over het familiebedrijvenonderzoek?
Koninklijke Amarant Bakkers werd opgericht in 1924 en wordt inmiddels geleid door de vierde generatie. Met een omzet van €106 miljoen, 450 medewerkers en vier vestigingen behoort het tot de grotere familiebedrijven in de sector. Het familiebedrijf bakt brood voor vrijwel alle grote supermarktketens. Maar kan een grote industriële bakkerij wel duurzaam opereren? ‘Als je echt verschil wilt maken, moet je disruptief durven zijn.’
Lees meer over Koninklijke Amarant Bakkers in de publicatie >
Familiebedrijf uit Nederland
AFAS Software is een familiebedrijf, gevestigd in Leusden, en daar zijn we trots op. Wist je dat AFAS eigenlijk de enige grote Nederlandse softwareleverancier is? We zijn een op- en top Nederlands familiebedrijf, dat niet extern gefinancierd wordt.
Eigenlijk alle collega-softwareleveranciers waar je misschien wel eens van gehoord hebt, zijn in handen van zogenaamde private equity-partijen of beursgenoteerd. Wat betekent het voor ons dat we zelf eigenaar zijn van AFAS? Dat wij de volledige focus kunnen houden op een plezierige, langdurige klantrelatie met jouw organisatie en ons niet elk kwartaal druk hoeven maken om zoveel mogelijk waarde voor aandeelhouders te genereren. Benieuwd waarom we trots zijn op onze Nederlandse wortels en hoe we invulling geven aan onze identiteit? Op deze pagina leggen we het uit.