Hey familiebedrijf!



Zo maak je een nóg groter succes van je familiebedrijf 

Jij hebt met je familiebedrijf goud in handen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rest van Nederland. Reken je even mee? 

Familiebedrijven doen het financieel beter dan ondernemingen die niet in handen van een familie zijn. De financiële waarde ligt gemiddeld zo’n 7 procent hoger en de rentabiliteit zelfs 16 procent, zo berekenden ECFB, BDO en Rabobank. En daar plukt heel Nederland de vruchten van, blijkt weer uit cijfers van het CBS.  Familiebedrijven zijn goed voor zo'n 27 procent van de omzet in de commerciële sector. Samen zorgen ze ervoor dat dik twee miljoen mensen een baan hebben. Dat is grofweg een derde van de werkgelegenheid in Nederland. 



AFAS is er één van

AFAS is één van de ongeveer 280.000 Nederlandse familiebedrijven. Ons bedrijf is in handen van twee families: Van der Veldt en Mars, gevestigd in Leusden. De vaders zetten het bedrijf ooit op, de zonen Arnold en Bas zetten het voort. Met hun vaders als vertrouwde partners in het bestuur. En deze vier mensen hebben een heilig vertrouwen in elkaar. Er is wel eens discussie, maar nooit over de basis. Ze zijn er allemaal voor één ding: AFAS.



Onze visie: alles is familie

Zeg AFAS, en je zegt familie. Niet voor niets is familie een van onze vier kernwaarden. En familie, dat zijn de mensen op wie je altijd kunt terugvallen, de mensen van onvoorwaardelijke liefde en trouw. Die heb je altijd. Zelfs als je het niet meer wilt. Familie is ook de naakte waarheid. Je hoeft je niet te verbergen, want familie kent je helemaal. En familie is plezier, big Italian families aan lange tafels.

Natuurlijk kan familie ook iets beklemmends hebben. Daar steken we de draak mee, zodat we het erover kunnen blijven hebben. Nieuwe medewerkers krijgen op hun eerste werkdag een berichtje van onze CEO: ‘Welkom bij de sekte’. Dat zet gelijk aan tot nadenken. Én tot gesprek. 




Werken in een digitaal bedrijf

Business case: Dijkhof Bouw

Met een digitaliseringstraject maak je je bedrijf future-proof. Je neemt afscheid van oude systemen en vervangt het door een nieuw digitaal systeem. Een van de grootste vragen is dan: hoe ga je over van het ene op het andere systeem? We schreven hier een businesscase over, waarvan je hieronder de inleiding kunt lezen.

93 jaar oud familiebedrijf maakt overstap naar ERP

Het 93 jaar oude familiebedrijf Dijkhof Bouw stapte in een keer over naar een nieuw ERP-softwarepakket. Dit betekende een ware revolutie binnen de organisatie. Eerder waren intranet en backoffice losgekoppeld, gaven bouwplaatsmedewerkers hun gewerkte uren met briefjes op en konden allerlei problemen pas achteraf worden opgelost. “Hoog tijd voor vernieuwing”, vertelt directeur Dennis Dijkhof.

“Begin vorig jaar zijn we in één keer overgegaan van een twintig jaar oud softwarepakket naar een nieuw en geïntegreerd ERP-softwarepakket. Dat was in het begin spannend, want waar we voorheen met fysieke mappen werkten, gaat nu alles digitaal. Maar al gauw werden de voordelen duidelijk en kreeg iedereen vertrouwen in het systeem.”

“Gewoon doen”, adviseert Dijkhof bedrijven die twijfelen over de implementatie van nieuwe software. “Breng wel vooraf de wensen en de structuur van je organisatie in kaart. Wil je werken met workflows, dan is het goed om met een stroomschema op papier je bedrijfsprocessen te visualiseren. Is de inventarisatie en keuze gemaakt, prik dan op een gegeven moment een datum voor de definitieve overgang. Je wilt liever niet dat er twee systemen naast elkaar blijven bestaan, want dat komt de adoptie van de nieuwe software niet ten goede.”




Zó benut je de kracht van je familiebedrijf


Familiebedrijven doen het bovengemiddeld goed. Dat heeft een aantal oorzaken. Allereerst dat eigenaren meer bereid zijn geld in de onderneming te steken. Bijvoorbeeld om een crisis door te komen, of om te innoveren. Maar er zijn meer succesfactoren, blijkt uit onderzoek van ECFB. Hieronder lees je die factoren én – om je te inspireren - hoe wij die in de praktijk brengen.  


Formuleer je familiewaarden - en lééf ze


We zijn heel uitgesproken in wat we wel en niet willen en doen. Daardoor weten mensen ook snel: dit is het beste bedrijf ooit óf dit is echt niks voor mij. Liefde en onvoorwaardelijkheid, daar gaat het om in de families Van der Veldt en Mars. En daar gaat het dus ook om bij AFAS. We zorgen goed voor onze mensen, op het paternalistische af. We houden het dus niet bij kaartjes en fruitmanden, maar spreken mensen ook aan op echt ongezond gedrag. Bijvoorbeeld als ze roken, of veel te zwaar zijn. Je zou het bemoeizucht kunnen noemen. En sommige mensen vinden dat we dan een grens overgaan. Wij niet. Want het is bemoeizucht die voortkomt uit liefde. Die liefde begint bij het arbeidscontract. Maar daar stopt het niet. Als mensen uit dienst zijn, en we kunnen ze helpen door ze aan andere mensen te koppelen, doen we dat.


Blijf wendbaar - dan zijn fouten zo gerepareerd


We kunnen heel snel beslissingen nemen. Maar het is nooit ondoordacht, omdat we bij elke beslissing het langetermijnperspectief voor ogen houden. Langer nadenken over iets, maakt niet automatisch de kwaliteit van een besluit hoger. Sterker nog, ellenlange besluitvormingsprocessen kunnen er juist voor zorgen dat goede ideeën stranden. Wij kunnen prima op vrijdagochtend een idee uitwerken, dat we op vrijdagmiddag aan al onze collega’s presenteren. Tuurlijk zeggen we dan tegen elkaar: is het niet raar op zo’n korte termijn keuzes maken én presenteren? En het antwoord is: nee, het voelt goed, het sluit aan bij de langetermijnvisie, dus we gaan door. Nog een voordeel aan heel wendbaar zijn: als het niet goed was, heb je het ook zo weer teruggedraaid. 


Volg je hart – objectiviteit is relatief

Natuurlijk moet je verstandige beslissingen nemen. Onze marketingafdeling is bijvoorbeeld enorm datadriven. Tegelijkertijd relativeren we de waarde van cijfers. Mensen zoeken vaak de feiten om een keuze die ze op gevoel gemaakt hebben, te onderbouwen. Dat gevoel, dáár gaat het om. Kritiek op ons bedrijf kan ons bijvoorbeeld heel hard vallen. Het doet ons echt pijn. Als iemand op het internet zegt dat wij een rotbedrijf zijn, dan volgen we ons hart en bellen we diegene om te vragen waar dat nou vandaan komt. Zo iemand schrikt dan dat we bellen. Maar voor ons is het belangrijk, AFAS is niet zomaar een bedrijfje, het is óns bedrijf. 



"Familiebedrijven zetten vaak net dat stapje meer voor hun klant"

Dr. Ilse Matser over de rol en de waarde van
de familie in een familiebedrijf 





Ontdek de mogelijkheden van AFAS


O nee, de generatieoverdracht


Eerlijk is eerlijk, er kleven ook risico’s aan een familiebedrijf. En die zitten in de generatieoverdracht. Zo’n 70 procent overleeft de eerste generatiewisseling niet, en na de derde wisseling staat nog maar 3 procent overeind, leert onderzoek. Goed nieuws is er ook: je maakt de kans van slagen aanzienlijk groter als je met je familie blijft praten over je rol en de toekomst.

En – nog meer goed nieuws – je hebt tijd genoeg. Bij een gemiddeld beursgenoteerd bedrijf zit elke vier jaar een nieuwe CEO. Mensen zien onze EindBas nu al 22 jaar op een podium staan en de komende 10, 15 jaar gaat hij daar niet zomaar vanaf. Bovendien doe je in familieverband niet zo snel aan rode kruizen: een nieuwe baas die het hélemaal anders gaat doen. De generaties staan voor dezelfde kernwaarden, en die brengen ze verder.

Generatieoverdracht

Praat steeds over ieders rol – je hebt een verantwoordelijkheid

Wanneer neem je afscheid van de vorige generatie? Dat lijkt een pijnlijk onderwerp, maar hoeft het helemaal niet te zijn. Als je er maar over praat vóórdat het actueel is. Bij AFAS worden er nu al gesprekken gevoerd over de toekomst. Hoe lang willen de oprichters nog? Hoe lang kunnen ze nog? In die volgorde ook. Ton van der Veldt is nu veertig uur bezig met de bouw van ons AFAS Experience Center. Wat nou als dat straks af is? Zit er dan ook nog een kamer voor hem in? Daar praten de families over. Open en positief. Omdat ze allemaal hetzelfde willen: het beste voor AFAS.  


Mijn dochter, mijn vader en AFAS


"Waarom ik wél over zaken
praat met familie
"



Hoe borg je de cultuur van een familiebedrijf?

Overeenkomsten tussen familiebedrijven en de software van AFAS

Je hebt als familiebedrijf een heldere cultuur. Dat is wat je sterk maakt. En dat zit ’m vooral in de manier waarop je met elkaar omgaat en samenwerkt. Binnen en buiten de familie, binnen en buiten het bedrijf. Met collega’s, met klanten en met partners. En het goede nieuws is: met onze ERP-software kun je die cultuur nog beter borgen. Benieuwd hoe? Lees verder via onderstaande knop.



36 familiebedrijven van de Elsevier Top 100 werken met AFAS

Een greep uit de familiebedrijven die werken met de software van AFAS



Meer weten over de software?

We komen graag met je in contact!




Of bel ons op: 033 - 43 43 883

Maak een afspraak