Personeel vinden en binden: groot thema in de bouw

 

Heel Nederland heeft last van een krappe arbeidsmarkt. Ook in de bouw is het lastig om nieuwe medewerkers te vinden. En hoe houd je ze vast? De informatie en tips op deze pagina vormen de start van betere tijden voor jouw organisatie in de bouwsector.

Wat speelt er in de bouw?

Uit trendonderzoek in de bouwsector blijkt dat bouwbedrijven moeite hebben om nieuwe medewerkers te vinden en te binden. Met name bedrijven die al langer actief zijn, blijken last te hebben van een conservatieve houding en een gebrek aan digitale vaardigheden.

Toch zit jong talent doorlopend online. Ze gaan moeiteloos om met digitale producten, apps en self service. Het is dus de moeite waard om je bouwbedrijf aantrekkelijk te maken voor de nieuwe medewerkers waarnaar je op zoek bent.

Door het sollicitatieproces zoveel mogelijk te automatiseren, geef je jonge sollicitanten het gevoel dat ze gezien worden en betrokken zijn bij het proces. Tegelijkertijd maak je het jezelf een stuk makkelijker. Want automatisering neemt je veel werk uit handen. Het proces verloopt bijna vanzelf en alle betrokkenen weten waar ze aan toe zijn.

Bekijk ook: Geef je sollicitanten en nieuwe medewerkers een vlotte start met Sollicitant Self Service

Een warm welkom is het halve werk

Of een vakman nou een huis bouwt voor bouwbedrijf A, B of C, het werk blijft hetzelfde. Toch? Nou, echt niet. Want het ene bouwbedrijf is het andere niet. Een van de vele manieren waarop je je kunt onderscheiden, is met een professionele aanpak van werving & selectie. Met een warm welkom dat de professional een goed gevoel geeft en een proces dat van begin tot eind soepel verloopt, sta je er direct goed op.

Dat begint al met een eigen werken-bij website, waarop je duidelijk maakt wat de organisatie te bieden heeft. Een werken-bij site verlaagt de drempel om te solliciteren. Je laat ermee zien dat je een professionele organisatie bent waar alles goed is geregeld. Je geeft een helder beeld van het bedrijfsprofiel, de mensen die er werken en wat er van sollicitanten wordt verwacht.

Sollicitant Self Service

Sollicitant Self Service is precies zo’n functie waarmee je jonge sollicitanten het gevoel geeft dat ze worden gezien en waarmee je hen actief betrekt bij het proces. Doordat je werken-bij site volledig is geïntegreerd met je backoffice, kunnen kandidaten zelf de regie pakken over hun sollicitatie. Het hele sollicitatietraject is makkelijk te doorlopen; ze hebben altijd inzicht in de voortgang van hun sollicitatie en kunnen zelf hun gegevens bijwerken.

Tip 1: Denk na over je werken-bij site

Geef niet een overdreven mooi beeld op de werken-bij site, want je wilt niet dat de werkelijkheid tegenvalt. Ken je doelgroep.

Tip 2: Bellen of binnenlopen

Bied kandidaten de mogelijkheid om rechtstreeks te bellen en/of binnen te lopen. Niet elke vakman is een prijswinnende schrijver. Ben je bang dat je daar veel tijd mee kwijt bent? Hoeft niet, want je hele wervings- & selectieproces is geautomatiseerd. Daardoor houd je tijd genoeg over voor deze belangrijke contacten.

Binden, dat is de andere helft

Gefeliciteerd! Dankzij een warm welkom met die strak ingerichte werving en selectie heb je voldoende mensen aan het werk. Dat was de eerste helft. Nu gaat het erom, dat je die vaklui vasthoudt. Afgezien van goede arbeidsvoorwaarden en een passende beloning zijn hiervoor de sleutelwoorden: binden, boeien en ontwikkeling stimuleren.

  • Binden
    Om mensen te binden, is het belangrijk dat je een werksfeer biedt waarin mensen zich prettig en gewaardeerd voelen.
  • Boeien
    Om ze te boeien, bied je werk dat bij hen past en dat hun de uitdaging geeft waar ze behoefte aan hebben.
  • Ontwikkeling
    Om hun ontwikkeling te stimuleren, laat je hen regelmatig een cursus of training volgen die hun vaardigheden vergroot of kennis verdiept.

Er is maar één manier om erachter te komen wanneer mensen zich prettig en gewaardeerd voelen, welk werk bij hen past en aan welke uitdagingen en groei ze behoefte hebben: door tijd te besteden aan iedere medewerker en gesprekken met hen aan te gaan. Zet dus een goede gesprekkencyclus op, waarbij je alle medewerkers regelmatig spreekt. Maak een lijst van vaste gespreksonderwerpen en zet alle informatie direct in AFAS.

Tip 3: Een snelle opvolging

Zorg waar mogelijk voor snelle opvolging. Wil iemand bijvoorbeeld een dag in de week met een schilder meelopen, omdat hij een tweede vak wil leren, dan kun je dat vrij eenvoudig regelen. Hij zal het erg waarderen als je drie dagen na het gesprek bij hem terugkomt met een voorstel. En zelfs als je iemand moet vertellen dat een dure training er de komende maanden niet in zit, zal het goed vallen als je daar snel op reageert, al is het antwoord niet waar hij op hoopte. De markt is krap. Wat als jouw concurrent het wél snel doet en je daardoor je kandidaat kwijt bent?

Is jouw bouwbedrijf klaar om te digitaliseren?

Jouw organisatie beter laten ondernemen, dat is onze missie

De software van AFAS zit vol met functies en slimmigheidjes om alles op het gebied van HR prettig te regelen voor sollicitanten en personeel. Hoe heerlijk dat alles bijna vanzelf gaat met goede software, en hoe relaxt dat je alle tijd hebt voor persoonlijk contact met toekomstige collega’s en medewerkers die je al jaren kent!

Meer lezen?

Faalkosten in de bouw verminderen met software


Bouwbedrijven kunnen meer winst behalen door slimmer te werken. Hoe? Door hun faalkosten te verminderen. In dit blog leggen we uit wat faalkosten zijn, hoe ze ontstaan en hoe software voor de bouw kan bijdragen aan het verminderen ervan.

 

Werkgeversverklaring? Die regel je automatisch met AFAS


Vooral grotere organisaties klopten steeds vaker bij ons aan om het aanvragen van een werkgeversverklaring te laten integreren. Tijdens onze grote update van 2025 hebben we deze oplossing uitgewerkt. Voor iedereen die met AFAS werkt!