Vier het leven!

Bij AFAS gaan alle medewerkers vier dagen in de week werken. Op vrijdag gaat het kantoor dicht en hebben de medewerkers een ontwikkeldag.

Op deze dag kunnen medewerkers aandacht besteden aan zichzelf, maar met name aan anderen. Uiteraard blijven we voor klanten bereikbaar. De software en alle bijbehorende dienstverlening draaien gewoon door.

 

 

 

Tijd over voor belangrijke zaken

Zeg AFAS en je zegt: werk digitaliseren en automatiseren, zodat het leuker en beter wordt én zodat je tijd overhoudt voor de dingen die je belangrijk vindt. Dat digitaliseren en automatiseren, kunnen we als geen ander. Maar de vraag is: wat doen wij zélf eigenlijk met de tijd die we daarmee besparen?

Tot nu toe stopten we die gewoon weer in werk. Nóg een beetje meer, nóg een beetje beter. Met resultaat. Onze productiviteit is enorm gestegen. Van zo’n 60.000 euro per medewerker per jaar in het begin, tot 450.000 euro nu. Dat is op zich prachtig, maar omzetstijging is niet ons hoogste doel.

Voor ons draait alles om liefde. Voor onze medewerkers, onze klanten, ons ecosysteem en de maatschappij. Liefde kan niet zonder aandacht en tijd. Maar tijd is voor iedereen een schaars goed. We rennen van afspraak naar afspraak en komen niet altijd toe aan waar het écht om gaat in het leven. Of dat nou een dag met de kinderen is, een bezoekje aan een familielid, het oppakken van een oude hobby, het leren van iets nieuws, of het doen van vrijwilligerswerk. Die tijd geven we onze medewerkers met de ontwikkeldag.

Wat merken klanten van de vierdaagse werkweek bij AFAS?

Vanaf 1 januari 2025 is het clubhuis van AFAS op vrijdagen dicht en werken medewerkers niet. Hoe gaat dat werken voor onze klanten?

 

Vrijdag is nu al de meest rustige dag voor dienstverlening aan onze klanten. Dat is één van de redenen om voor de vrijdag te kiezen als ontwikkeldag. Er komen minder vragen bij support binnen, maar ook bij opleidingen is het rustiger. Veel mensen in Nederland werken die dag al parttime en je herkent vast dat het op kantoor vaak rustig is.

Dit merk je als klant van de vierdaagse werkweek bij AFAS

  • Voor calamiteiten blijft AFAS op vrijdag gewoon beschikbaar. Medewerkers die (op toerbeurt) op vrijdag werken om calamiteiten in de gaten te houden hebben hun ontwikkeldag op woensdag.
  • Vanaf 1 juli 2024 sluiten we op vrijdagen de inkomende telefoonlijn voor support. Na insturen van een incident via de klantportal bellen we wel terug als dat nodig is.
  • Andere soorten van diensten zoals consultancy, servicemanagement, opleidingen of evenementen vinden vanaf 1 januari 2025 niet meer plaats op vrijdag.

We willen het goede voorbeeld geven

 Bekijk de aankondiging door CEO Bas van der Veldt op de AFAS Open 2024

 

 Bekijk de video de we opnamen met medewerkers, partners en klanten van AFAS over de vierdaagse werkweek.

Vanaf 1 januari 2025 iedereen een ontwikkeldag

Vanaf 1 januari 2025 hebben we allemaal één dag in de week om te doen wat ons hart ons ingeeft. Deze dag heet ontwikkeldag – en die hebben we allemaal tegelijk, namelijk op de vrijdag. Dan gaat ons kantoor dicht. Zo worden we zo min mogelijk gestoord, mis je niks, en kunnen we ook echt even los zijn van het dagelijkse werk. Uiteraard blijven we voor klanten bereikbaar. De software en alle bijbehorende dienstverlening draaien gewoon door.

We hebben in de geschiedenis van AFAS al veel vernieuwingen doorgevoerd, maar zo groot als de vierdaagse werkweek waren ze nog niet eerder. Het is een enorme stap, waar we ongelofelijk naar uitkijken. Dit gaat over een geweldige werk-privébalans, over doen waar je als mens gelukkig van wordt. En daarmee over een nieuwe visie op werken. Rigoureus en innovatief. We hebben er heel veel vertrouwen in dat er meer creativiteit en innovatie dan ooit gaat ontstaan. Innovatie wat we vervolgens teruggeven aan onze klanten.

Veelgestelde vragen

De aankondiging van onze vierdaagse werkweek leverde mooie vragen en discussies op. Niet alleen in de media, maar ook bij klanten en relaties. Op veelgestelde vragen geven we daarom graag een antwoord.

 Waarom zoekt AFAS de media hiermee op?
De vierdaagse werkweek en bijbehorende ontwikkeldag bij AFAS is landelijk nieuws geworden. Eerlijk? Dat hadden we niet verwacht en was niet de bedoeling. Tijdens onze klantendagen, de AFAS Open, hebben we het nieuws gedeeld met onze klanten. Vanuit hier is het opgepikt door de media. 

 Waarom geen cadeau voor klanten en wel de medewerkers van AFAS?
Als eerste: we zijn ervan overtuigd dat we maximale liefde in onze medewerkers moeten stoppen. Als zij die liefde voelen kunnen ze dit ook doorgeven aan onze klanten.

Ten tweede: jaarlijks besteden we honderdduizenden uren aan ontwikkeling in onze software. Aangezien we een alles-in-één pakket hebben, krijgen al onze klanten het resultaat van deze ontwikkelingen in elke update er kosteloos bij. We benoemen deze 'cadeautjes' misschien te weinig. Een greep uit de functionaliteit die de afgelopen jaren is toegevoegd: twee-factorauthenticatie, scan & herken-functionaliteit, business intelligence met Qlik, de AFAS Pocket app en een ID-check via Valicare en de vastlegging van werkgebonden personenmobiliteit. Onze intentie is om de komende jaren de updates van AFAS nog meer als een cadeau voor onze klanten te laten voelen. Wij geloven dat deze functies onze software beter maken en daarmee onze klanten helpen om leuker en makkelijker te kunnen werken.

 Word ik als klant op vrijdag niet meer geholpen?
We blijven voor klanten gewoon beschikbaar op vrijdag. Het niveau van onze dienstverlening blijft hetzelfde, wel gaan we aantal zaken aanpassen om onze klanten beter te kunnen helpen. Vanaf 1 juli 2024 bellen we op vrijdagen vanuit support alleen nog terug na het insturen van een vraag bij Support via onze klantportal. 

 Gaan klanten nu een vrije dag voor AFAS-medewerkers betalen? Er komt nu zeker een prijsverhoging?
Nee. Wij geloven dat onze productiviteit alleen maar gaat stijgen in een vierdaagse werkweek. Er is veel onderzoek dat deze overtuiging ondersteunt. Wij doen er alles aan dat onze klanten niets merken van deze wijziging. De software en onze dienstverlening blijft minimaal van hetzelfde niveau. 

En nog even over die prijsverhoging: AFAS heeft in de afgelopen jaren nooit een prijsverhoging doorgevoerd, en gaat dat nu ook niet doen. Wij indexeren de prijzen met maximaal de consumentenprijsindex en daar blijft het bij. AFAS werkt met een maandabonnement, wat ons dwingt om ons maandelijks te bewijzen aan jouw organisatie. Je kunt elk moment van ons af (en we helpen je ook nog eens om dat op een goede manier te doen). 

Mijn medewerkers willen nu ook 4 dagen werken en 5 dagen betaald worden, wat zeg ik tegen mijn medewerkers?
Ook wij hadden niet verwacht dat onze maatregel zoveel aandacht zou genereren. Het is belangrijk om open en eerlijk te communiceren met je medewerkers over de haalbaarheid en mogelijke impact van een 4-daagse werkweek. Luister naar hun vragen en wees transparant hierover. Wij blijven transparant in onze ervaringen met de vierdaagse werkweek en zullen onze tips en trucs delen. We hopen als inspirerend voorbeeld te fungeren voor jouw organisatie en dat je van de voordelen kunt profiteren.

 Voert AFAS deze regeling in om nieuwe talenten te werven? 
Nee, eigenlijk niet. Wij zijn niet op zoek naar veel nieuwe medewerkers (zie werkenbijafas.nl voor de enkele vacatures die open staan). Vorig jaar was er zelfs een lange wervingsstop van medewerkers. Sterker nog: door de vierdaagse werkweek krijgen we sollicitaties van 'gelukszoekers', en daar zijn helemaal niet naar op zoek.  

 Waarom doet AFAS dit terwijl er al een groot vergrijzingsprobleem is en er te weinig arbeidskrachten zijn? 
Wij geloven dat er een groot onbenut arbeidspotentieel is. Zo zijn er veel mensen in Nederland met een burn-out, voornamelijk in de zorg en het onderwijs. Volgens het RIVM hebben gemiddeld 20% van de werknemers en 11,7% van de zelfstandig ondernemers burn-out klachten. Vaak is dit verzuim ook weer een gevolg van de hoge werkdruk en doordat mensen aan blijven staan na werktijd. Wij zijn ervan overtuigd dat deze regeling bijdraagt aan een gezonde werk-privé balans, zodat onze medewerkers vier dagen met volle energie aan staan voor onze klanten en een optimale balans hebben met hun privéleven! Op die manier zitten ze lekker in hun vel en hopen we verzuim verder terug te dringen (het verzuimpercentage bij AFAS was 2,4% in 2023). 

Er wordt al jaren lang verteld dat we langer, meer en harder moeten werken door de vergrijzing. Deze visie is achterhaald en wij denken dan ook dat we vooral efficiënter én slimmer kunnen werken. Dankzij de vierdaagse werkweek kan iedereen binnen AFAS op een gezonde manier de pensioenleeftijd halen. Ook hebben veel collega's aangegeven nu meer aan mantelzorg of vrijwilligerswerk te kunnen doen, wat ook positieve zin bijdraagt aan de maatschappij.

 Is het zo dat jullie dit alleen maar kunnen doen, omdat AFAS zo veel winst maakt?
Het klopt dat het al jaren voor de wind gaat met AFAS. In de afgelopen 25 jaar is de productiviteit 650% gestegen. Onze productiviteit is gemiddeld 4 tot 5 keer hoger dan het gemiddelde ICT-bedrijf in Nederland. Dit komt ook omdat wij niet werken met ingewikkelde constructies en functies. Daarnaast is, met onze eigen software als uitgangspunt, het grootste deel van HR en de administratie geautomatiseerd. Zo hebben we bijvoorbeeld géén secretaresses en hebben we maar één persoon op HR voor bijna 700 medewerkers in binnen- en buitenland. Meer weten hoe we dit doen? Laat je inspireren door een sessie 'Zo werkt HR bij AFAS'.

Het verhaal in de media was vooral dat de vierdaagse werkweek ingevoerd wordt door de inzet van AI. Dit is maar gedeeltelijk waar. Het kan ook al zonder de komst van AI. Kunstmatige intelligentie komt hier nog eens bij. We zien dit als toekomst, die innovatie, creativiteit en productiviteit alleen maar verhoogt! 

 Is het zo dat ik als klant te veel betaal zodat jullie vrij kunnen zijn?
Onze medewerkers zijn niet zomaar vrij. De dag heet niet voor niets een ontwikkeldag. Onze collega's nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Juist in de sectoren waar behoefte is, gaan AFAS-medewerkers een waardevolle taak vervullen. Zo gaan veel medewerkers zich inzetten als vrijwilliger, mantelzorger, schuldhulpmaatje, gastdocent in het onderwijs of zorgen voor hun kinderen. 

 Een vierdaagse werkweek kan alleen maar bij ICT en/of dienstverlenende bedrijven doorgevoerd worden en niet voor ons bedrijf? 
De vierdaagse werkweek is niet door ons bedacht en wordt door sommige bedrijven al langer uitgevoerd. Neem bijvoorbeeld het Apeldoornse schildersbedrijf Van Den Berg Schilders dat ongeveer 2 jaar geleden is overgegaan op de vierdaagse werkweek met veel succes. Ook 4 Day Week Global omarmt deze visie en in diverse landen is deze regeling met succes doorgevoerd (kijk bijvoorbeeld naar Scandinavië).

Ons advies: probeer als bedrijf jezelf opnieuw uit te vinden en medewerkers deelgenoot te maken van de stappen die ondernomen moeten worden om dit met elkaar te realiseren. Bij ons intern heeft alleen al de aankondiging van de regeling geleid tot een enorm enthousiasme onder het motto: "dit gaan we met elkaar terugverdienen". 

 Veroorzaakt deze regeling geen schade aan onze economie?
Nederland heeft het hoogste aantal werkenden van alle EU-landen, maar tegelijkertijd ook het hoogste aantal parttimers. Fantastisch dus dat zoveel mensen in Nederland werken. Als arbeid een gegeven is en dat we dit altijd op dezelfde manier moeten blijven doen, dan heb je gelijk. Onze conclusie is dat we dit op een andere manier gaan doen, door slimmer en efficiënter te werken en door onnodig administratief werk te laten verdampen dankzij de inzet van automatisering en AI. 

Vraag het Bas!


Heb je een vraag aan Bas? Dat kan! Iedereen krijgt antwoord, soms via e-mail, telefoon of persoonlijk. Vul dit formulier in en we komen bij je terug!

Aangezien er veel binnenkomt via dit formulier en Bas ook nog meer dan 100 e-mails per dag ontvangt kan het soms even duren voordat er reactie komt. Tijdens de schoolvakanties is dit helemaal het geval. Ook Bas is wel eens vrij :-)

In de media

In de media wordt veel gesproken over de vierdaagse werkweek en ontwikkeldag. Uiteraard volgen we deze discussies met belangstelling en leren we ervan!

Publicaties van AFAS

Interviews met AFAS

Opinies in de media

Mis je een mooie discussie of opinie in dit overzicht? Stuur het door naar marketing@afas.nl.