Auteur: Arthur Nieland

Self Service jouw organisatie

Minder administratie, meer tijd voor de medewerker

In de voorgaande blogs zijn een aantal actuele HR thema’s beschreven. Hoe betrek je een medewerker bij een proces? Hoe hou je als manager tijd over en hoe zorg je ervoor dat je talent kan werven en behouden? Voor een organisatie zijn dit belangrijke punten. Maar wat kan je doen om alle medewerkers hierin te faciliteren? Een aantal voorbeelden op een rij. 

Medewerker experience

Als je een aantrekkelijke werkgever wilt zijn, moet je een focus hebben op de medewerker experience van jouw bedrijf. Zeker voor millennials is dit ontzettend belangrijk. Vanaf het eerste contactmoment kan je als organisatie het verschil maken. Het eerste contact in de werving- en selectiefase is van essentieel belang. Wat voor indruk krijgt een toekomstige medewerker van jouw organisatie? Hoe snel is de communicatie voor en na het eerste sollicitatiegesprek? Kleine aspecten die een groot verschil maken. Het is een must voor elke organisatie om een goede tool te hebben voor werving en selectie. Niet alleen voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Maar juist om een goede start te faciliteren: de onboarding van nieuwe medewerkers.

Elke nieuwe medewerker wil je een goede start geven. Dit moment start al voordat de eerste werkdag begint. Wat is de communicatie geweest vóór de eerste werkdag? Je wilt als organisatie dat je medewerker een vliegende start heeft, dus op dag één moet er een leuk welkomspakket liggen met alle benodigdheden voor de medewerker. Dit kan een laptop, telefoon, auto of bijvoorbeeld werkkleding zijn. Door een workflow in te zetten bij de indiensttreding, kunnen de juiste medewerkers een taak krijgen zodat vóór de eerste dag alles geregeld is.

De eerste dag is aangebroken. De medewerker wil de organisatie leren kennen. Wat is de werkwijze binnen de organisatie? Hoe zien de teams eruit en met welke mensen sta je als medewerker in contact? Leg deze informatie vast in jouw medewerkers portaal. Zodat een nieuwe medewerker direct inzicht heeft in jullie werkwijze. Giet het inwerkplan in taken! Vanaf de start is direct duidelijk wat je als medewerker gaat doen je eerste weken.

Groeipaden schetsen

Millennials hebben een grote behoefte aan uitdaging en groeipaden. Speel hierop in! Maar hoe doe je dat? Dit start met duidelijke paden schetsen. Welke doorgroeimogelijkheden zijn er en wat is er nodig om daar te komen? Certificaten, opleidingen of bepaalde skills? Vanuit HR kan je dit vastleggen in competentieprofielen. Zodat je in de gesprekkencyclus met je medewerkers kan sturen en begeleiding kan bieden naar de volgende stap binnen de organisatie. Dit zijn stappen om een bruisende omgeving te creëren waar het managen van talent centraal staat.

1 procentje beter

Elke dag 1 procentje beter. Hoe ver kom je dan in een jaar? Als organisatie maak je dan gigantische stappen. Goeie ideeën komen vaak vanuit de medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat de ideeën worden opgepakt? Werk met themapagina’s waar medewerkers ideeën kunnen insturen. Hierdoor creëer je een transparantie omgeving waar de ideeën van medewerkers worden gewaardeerd. Het helpt ook direct met draagvlak te creëren. Zet bijvoorbeeld een jaarthema in om medewerkers hier bewust van te maken.

Een mooi voorbeeld is Corporate Social Responsibility. Hoe groter de organisatie, hoe meer ideeën er zijn over CSR. Een themapagina waarin medewerkers verbetersuggesties kunnen insturen is een must voor elke organisatie. Inspireer elkaar! De stap naar verantwoord ondernemen zal aanzienlijk versnellen.

Gemak dient de organisatie

Wil je als organisatie selfservice bieden aan al je medewerkers? Geef de medewerkers de juiste tools om dit te realiseren. Dit start al voordat een medewerker überhaupt in dienst is met werving- en selectie, het onboarding-proces en het monitoren van de groei van de medewerkers.

Gemak dient de mens. Daarom is selfservice dé uitkomst voor elke organisatie. Laat software voor je werken en betrek de bron bij het proces. Het zorgt ervoor dat je als organisatie kan focussen op wat echt belangrijk is!

In deze blogreeks verschenen eerder: 

Meer lezen?