Auteur: Arthur Nieland

Self Service: betrek medewerkers bij HR taken  

Selfservice is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. Je ziet het in de winkel met zelfscanners, in de horeca met tablets op tafel, inchecken op Schiphol en wellicht binnenkort goedkeuring van zelfrijdende auto’s. Generatie Y en Z weten niet beter. Digitalisering en een selfservicegerichte samenleving zorgen voor een andere vraag aan jouw organisatie. Hoe en op welke gebieden moet je als organisatie, management en medewerker meebewegen? In deze bloggen reeks word je meegenomen wat je als organisatie, management en medewerker mag verwachten. Startend met de medewerkers. 

De medewerkers

Generatie Y en Z maken hun opmars in het bedrijfsleven. Het zijn tijden waar het binden en behouden van talent ontzettend belangrijk is. De beleving van een medewerker bij een organisatie was zelfden zo belangrijk als nu. Balans tussen werk en privé, hybride werken en focus op de maatschappij.

Vanuit mijn rol als salesmanager kom ik dagelijks bij organisaties over de vloer. Wat ik veel terug hoor, is dat medewerkers meer zelf willen doen en minder afhankelijk willen zijn van andere, zoals bijvoorbeeld hun manager of de HR afdeling. Digitalisering is daarom een mooi vertrekpunt.

Digitalisering, waar begin je?!

Wanneer je kijkt naar digitalisering, zijn er waanzinnig veel mogelijkheden waar je kan starten. Gemak dient de mens, daarom is het mooi als alle medewerkers betrokken worden bij het digitaliseren van de HR-processen. Selfservice is hiervoor dé oplossing! Door medewerkers te betrekken bij een HR-proces start de administratie bij de bron: de medewerker. Veel HR mutaties hebben invloed op de salarisadministratie. Daarom is een geïntegreerde oplossing met HR- en Payroll een must voor elke organisatie. Daarbij kan elke organisatie klein beginnen, en groots eindigen. Hierbij een aantal voorbeelden.

Wat deel jij binnen je organisatie?

Maak de medewerkers bewust van wat er speelt binnen de organisatie. Deel nieuwsberichten over gave projecten, mooie nieuwe klanten, inspirerende CSR updates of juist lief en leed. Het delen van informatie zorgt ervoor dat medewerkers zich meer verbinden met de organisatie. Daarnaast weten zij wat er speelt. Zet je HR portaal daarom in als medewerkers portaal. Zo kan je bijvoorbeeld je personeelshandboek digitaliseren en vanuit daar alle medewerkers transparant inzicht geven. Een betere term: de werkwijzer van jouw organisatie. Zodat alle medewerkers met gezond verstand in het belang van jouw organisatie kunnen ondernemen.

Selfservice voor de medewerker

Het hybridewerken wordt steeds verder geoptimaliseerd binnen veel organisaties. Dit is een goed teken, want de werk en privé balans wordt beter ervaren als ooit tevoren. Aan de mogelijkheden kan het niet liggen. Tools als Microsoft Teams, HRM & Payroll software en complete ERP systemen zorgen voor gemak. Alles draait volledig online. Als medewerker kan je plaats onafhankelijk werken. De tools worden elke dag beter. Waardoor de medewerkers steeds beter voorzien worden.

Het gros van de medewerkers vindt het prettig om thuis te werken. Balans is daarin erg belangrijk.Selfservice is voor het administratieve proces een uitkomst. Medewerkers kunnen in het werkrooster aangeven wat de thuiswerkdagen zijn. Dit kan zelfs per dag! Als je de medewerker betrekt bij de vastlegging, ontstaan mooie gevolgen automatisch! Reiskosten of een thuiswerkvergoeding kan een systeem automatisch berekenen. Een pro-forma berekening kan op elk moment gedraaid worden, zo heeft de medewerker direct inzicht in het salarisgevolg.

Gemak dient de medewerker

Door alles in één oplossing te automatiseren voor HR en Payroll kan een medewerker gemakkelijk inzicht krijgen. Wat wordt mijn loon voor deze maand? Heb je bijvoorbeeld dertiende maand of vakantiegeld? Bied je medewerkers voorpret aan door de selfservice functionaliteit van een proefloonstrook. Koop je een huis? Een medewerker kan net zo gemakkelijk een werkgeversverklaring uitdraaien.

Kortom

Als je kijkt naar innovatie is dit vaak gekoppeld aan selfservice. Voor de medewerkers zijn er verschillende tools om de administratie te verminderen en het gebruikersgemak te verhogen. Gemak dient de mens, dus maak daar als organisatie dankbaar gebruik van door:

  • Je HR processen te digitaliseren;
  • Informatie te delen op alle onderdelen;
  • Aan- en afwezigheid te automatiseren;
  • En faciliteer voorpret door inzicht te geven in proefberekeningen.

Maar wat kan je een manager nou bieden? Over 2 weken het vervolg…

Meer lezen?