Onderzoek: Hoe digitaal is werkend Nederland?


Privé doen we tegenwoordig alles online of simpel met een appje. Op het werk gaat dat vaak net iets anders. Papier en complexe administratieve processen zijn aan de orde van de dag. 

Uit onderzoek onder 1.027 werkende Nederlanders blijkt hoe werkend Nederland ervoor staat op het gebied van digitalisering en administratieve processen. En niet onbelangrijk, de gevolgen daarvan. 3 op de 10 Nederlanders geeft namelijk aan minder gemotiveerd te raken door perikelen rondom loon en declaraties. Hieronder bespreken we de belangrijkste resultaten.


Het duurt te lang

In deze tijd van tikkies en betaalverzoeken hoeft de gemiddelde Nederlander niet lang op zijn of haar uitgeleende geld te wachten. Hoe anders is dat in een zakelijke setting. Maar liefst dertien procent van de ondervraagden stelt dat zijn werkgever declaraties (over het algemeen) te laat betaalt. De onvrede hierover is het grootst onder werknemers in de zorg en het onderwijs. Hoe punctueel werkgevers uit andere sectoren zijn, zie je hieronder. 



Declareren kun je leren?

Eerder zagen we dat één op de acht ondervraagden zich ergert aan declaraties die niet op tijd worden uitbetaald. Daarvoor moeten ze echter wel eerst zijn ingediend. Uit het onderzoek blijkt dat dit soms een flinke opgave kan zijn, zo vindt negentien procent van de respondenten het proces om onkosten te declareren bij zijn of haar werkgever, te ingewikkeld. Het onderwijs spant met 35 procent de kroon. Hoe andere sectoren het declaratieproces waarderen, zie je hiernaast.  

Loon naar werken

Het is misschien wel dé belangrijkste voorwaarde in het arbeidscontract: de beloning die je ontvangt voor de gedane werkzaamheden. Toch heeft een op de vijf Nederlanders weleens te weinig ‘loon na werken’ gekregen van zijn of haar werkgever. In de gezondheidszorg loop je met 31 procent het grootste risico om te laat te worden uitbetaald. Hoe het in andere sectoren eraan toegaat, vind je hiernaast. 

Leuker kunnen we het niet maken, wel...

Een gemiddelde loonstrook staat boordevol informatie, ingewikkelde termen en afkortingen. LHTB, Zww wn, Onb. Inh., ZVW; weet jij wat dit allemaal betekent? Wanneer dit niet het geval is, ben je niet de enige. Maar liefst vier op de tien ondervraagden zou graag meer inzicht willen in de precieze opmaak van zijn of haar loonstrookje. Deze informatiebehoefte is met 51 procent het sterkst in de gezondheidszorg. Hoe de rest van werkend Nederland hierover denkt, vind je hiernaast. 

Werkgelukkiger

Eerder bleek dat er flink wat strubbelingen bestaan tussen werknemers en werkgevers, als het gaat om financiën. Maar liefst 28 procent van de ondervraagden zegt dat financiële issues zoals het te laat uitbetalen van loon en declaraties, van negatieve invloed zijn op hun motivatie. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers vooral jongeren financieel tevreden moeten houden (40 procent). Welke invloed financiële issues hebben op de motivatie van andere leeftijdsgroepen, zie je in de visual.

3 op de 10 nederlanders geeft aan minder gemotiveerd te raken door financiele issues met de werkgever


Meer weten? Lees de whitepaper

De echte kosten van moeizame administratieve processen

In de whitepaper gaan we verder in op de oorzaken en gevolgen van moeizame administratieve processen. En, belangrijker nog, wat je eraan kunt doen. Klik hieronder om de gratis whitepaper te lezen.


Aan de slag met AFAS Software

Veel administratieve bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie hangen met elkaar samen. Van het beheren van je (klant)relaties tot het uitbetalen van je medewerkers en van het schrijven van projecturen tot de financiële administratie. Daarom hebben we één compleet systeem ontwikkeld, waarin al deze activiteiten plaatsvinden en samenkomen. Het resultaat? Jij verliest geen tijd aan dubbele vastlegging, werkt superefficiënt en kunt je zorgeloos richten op je kerntaken!