Richard legt uit: ‘De Luisterlijn is een organisatie, met zo’n 85 medewerkers die verspreid door het land werken, vanuit 26 fysieke en 1 virtuele locatie. Deze medewerkers, waaronder trainer-begeleiders en administratieve medewerkers, zijn vaak op zichzelf aangewezen en ondersteunen tegelijkertijd de vele vrijwilligers. Op het landelijk bureau in Utrecht werken stafmedewerkers om samen met de locaties de vrijwilligers optimaal te ondersteunen.’
Met zoveel vrijwilligers en diverse werkzaamheden is er behoefte aan een organisatie waarin alles op rolletjes loopt. Richard vervolgt: "Denk aan personeelsadministratie, salarisverwerking en financiële verantwoording." Maar de Luisterlijn wil méér dan dat: ze willen hun beroepskrachten en vrijwilligers faciliteren door zoveel mogelijk handmatige processen te automatiseren. Dit maakt het werk niet alleen efficiënter, maar ook leuker. "In de toekomst willen we daarom kijken of we nog meer processen vanuit één geïntegreerde omgeving kunnen beheren."
Voordat de Luisterlijn koos voor het AFAS ERP-systeem, waren er enkele grote uitdagingen, geeft Richard aan. "We werkten met veel verschillende systemen, wat leidde tot dubbele invoer en veel handmatig werk. Dit zorgde voor inefficiëntie en maakte het lastiger om alle processen soepel te laten verlopen."
Het was duidelijk dat er een oplossing nodig was om deze losse systemen te vervangen door één geïntegreerd systeem. De vraag was alleen: "welk systeem zou het beste aansluiten bij de behoeften van de Luisterlijn?"
Richard licht toe waarom de keuze uiteindelijk op AFAS viel: "Na een zorgvuldige afweging waren we vooral enthousiast over de geïntegreerde oplossing en de standaardisatie die het systeem biedt.” Met AFAS kan de Luisterlijn niet alleen veel van hun huidige uitdagingen oplossen, maar ook verder kijken naar de toekomst. "We verwachten dat de software onze interne processen aanzienlijk zal stroomlijnen en efficiënter zal maken. Door gebruik te maken van MSS (Management Self Service) en ESS (Employee Self Service) functionaliteiten, kunnen we optimaal samenwerken en verbinden. Daarnaast kan AFAS in de toekomst worden gekoppeld aan andere systemen zoals de beoogde Luisterlijn academie, ons roosterplanningssysteem en de MS 365 omgeving."
Richard kijkt ambitieus naar de toekomst: "We willen ons systeemlandschap zoveel mogelijk gaan inrichten op de toekomst en onderzoeken de mogelijkheden waarbij AFAS kan ondersteunen." Kortom, met AFAS heeft de Luisterlijn een krachtige partner gevonden om de organisatie verder te professionaliseren. Richard: "Zo kunnen we ervoor zorgen dat we ons kunnen richten op wat echt belangrijk is, namelijk het bieden van een luisterend oor aan degenen die dat écht nodig hebben."
Voor iedere inwoner van Nederland is de Luisterlijn dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Behoefte aan een luisterend oor? Bel 088 0767 000. Chatten of mailen is ook mogelijk via deluisterlijn.nl. Interesse om aan de slag te gaan als vrijwilliger of als werkgever op zoek naar maatschappelijke zingeving? Meer informatie.