AFAS behaalt een 3e plaats voor de Intranet Value Award 2017

Tegenwoordig is een intranet niet meer weg te denken voor organisaties. Op verschillende manieren wordt hier invulling aan gegeven. Onlangs is in Nederland een onderzoek uitgevoerd over ‘waardevolle’ intranetten. Welke organisaties halen ‘waarde’ uit hun intranet? Wat is deze waarde dan? Wat levert een intranet nu daadwerkelijk op? Dat kan iets ‘zachts’ zijn, zoals verbinding zijn tussen collega’s, maar ook iets ‘hards’ zoals een besparing in tijd of geld.

Het onderzoek leverde veel respons op. Onder de ruim 400 respondenten waren er ca. 170 organisaties die in het onderzoek van de Intranetmonitor hun waardevolle intranetonderdelen benoemden. Echter waren er slechts 40 die dat ook echt hebben aangetoond. Het lijkt er dan ook op dat veel organisaties nog aan het begin staan wat dit onderwerp. Hoe toon je aan wat je intranet aantoonbaar oplevert? En welke KPI’s hanteer je hier bijvoorbeeld voor?

Intranet Value Award 2017

Uiteindelijk zijn er vijf organisaties overgebleven die zijn bezocht door het onderzoeksbureau met als doel: het duidelijk maken hoe hun intranet waarde toevoegt. Een professionele vakjury heeft uiteindelijk de voors en tegens benoemd en vervolgens punten toegekend. Dit heeft de volgende eindstand opgeleverd:

  1. Alliander
  2. Rabobank
  3. AFAS Software & Gemeente Utrecht (gedeelde 3e plaats)
  4. GGzE

Op basis van de puntentelling is Alliander de winnaar van de Intranet Value Award 2017. Wat kunnen we leren van de winnaar? Het platform Frankwatching publiceerde afgelopen week deze winnaarscase in een artikel.

Over het intranet van AFAS

Jeroen de Beer is procesbeheerder van AFAS en vertelt: “AFAS InSite is uniek omdat dit de plek is waar álle medewerkers hun dagelijks werk in uitvoeren. Het is de plek waar nieuws getoond wordt, zowel intern nieuws als nieuwsberichten die op de website gepubliceerd worden. Medewerkers kunnen zelf nieuwsberichten of afdelingsnieuws plaatsen (die in sommige gevallen eerst goedgekeurd moeten worden via een workflow). Alle afdelingen werken taak- en workflow gestuurd, waardoor iedereen zijn takenlijst beschikbaar heeft. Taken kunnen worden afgehandeld of doorgezet worden naar de volgende stap in het proces”.

“We zijn een softwarebedrijf en daarin willen we het goede voorbeeld geven aan klanten." 

Iedere ochtend bestellen de medewerkers hun lunch via het ABBS (AFAS Broodjes Bestel Systeem). Via "Mijn InSite" beheren de medewerkers zelf hun medewerkergegevens, wij noemen dat Employee Self Service. Dit zorgt er onder andere voor dat op 400 medewerkers maar 1 manager en dus ook medewerker personeelszaken werkzaam is. Daarnaast heeft iedere afdeling zijn eigen afdelingspagina, waar de afdeling zelf verantwoordelijke voor is. Jeroen vervolgt: “Doordat AFAS InSite (het CMS) onderdeel is van onze ERP-software (‘Enterprise Resource Planning’) zijn bijna alle functionaliteiten uit de software ook beschikbaar op het intranet. Zo is  onder andere het volledige CRM beschikbaar op InSite en zijn daarnaast alle cijfers en statistieken  voor iedereen inzichtelijk via interactieve dashboards en cockpits.”

Efficiënt werken 

Het intranet van AFAS heeft maar één doel: medewerkers hun werk te laten doen en dat zo efficiënt mogelijk. Er zijn geen directe sociale doelstellingen, zoals ‘verbinden’. Dat gebeurt op andere manieren, getuige de muur met portretten, de tafelvoetbaltafel en een eigen theaterzaal. “We zijn een softwarebedrijf en daarin willen we het goede voorbeeld geven aan klanten. We werken erg efficiënt, er wordt bijvoorbeeld niet gemaild over de inhoud van het werk want dat verloopt allemaal via het intranet. Ons intranet heeft geen ‘zachte’ doelstelling, het is echt bedoeld voor efficiënt werken maar natuurlijk delen we ook lief en leed voor collega’s die veel buiten Leusden aan het werk zijn.” 

Bron: Frankwatching & Juryrapport Intranet Value Award 2017, Bildung 

Lees ook: de zin en onzin van een sociaal intranet.

Publicatie datum: 19 mei 2017 09:08