Van Rhijn Bouw zocht en vond een nieuwe IT-fundering

“We zijn niet over één nacht ijs gegaan”

Het oude softwarepakket van het Katwijkse Van Rhijn Bouw paste niet meer bij de dynamische wereld van de bouw. Een min of meer toevallige ontmoeting op de BouwBeurs in 2017 leidde tot een inmiddels vruchtbare samenwerking tussen Van Rhijn Bouw en AFAS Software. André van Rhijn en Arnold Hoekstra van Van Rhijn Bouw zijn enthousiast: “AFAS biedt in onze ogen de beste oplossing voor de bouw.”

Toch koos Van Rhijn Bouw na die BouwBeurs niet blind voor AFAS, zegt controller André van Rhijn. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan, simpelweg omdat de keuze voor een softwareleverancier een belangrijke is. We wilden echt een keuze maken voor de toekomst. Daarom hebben we in eerste instantie vier partijen uitgenodigd voor een pitch, waarvan er uiteindelijk twee overbleven.” De keuze viel na rijp beraad op de software van AFAS. “Zij boden in onze ogen de beste oplossing voor de bouw”, zo vat Van Rhijn de motivatie samen. 

Het juiste gereedschap

Het is nog wat vroeg om echt iets te zeggen over de resultaten, maar tot nog toe bestaat er alleen maar tevredenheid. Systeembeheerder Arnold Hoekstra: “Op het gebied van HR hadden we helemaal niets op softwaregebied, nu hebben we de AFAS Pocket app waarmee elke medewerker zaken als verlofaanvraag kan regelen. We waren erg benieuwd of onze medewerkers hier wel gebruik van zouden maken, maar tot onze verbazing wordt de app veel en goed gebruikt.” Ook het kopersportaal werkt naar behoren, vertelt Van Rhijn. “Vroeger kwam iedere potentiële koper van een woning bij ons op kantoor voor een gesprek. Dat was behoorlijk tijdrovend. Nu hebben we één centrale kopersavond, waarop we alle kopers tegelijk spreken. Daarnaast hebben we een klantenportaal, waar kopers hun vragen in kwijt kunnen, alle relevante documenten kunnen inzien, opties kunnen aangeven, et cetera.” 

Korte lijnen

Nu werken Van Rhijn Bouw en AFAS samen toe naar de volgende datum: januari 2019. Dan moeten ook de financiële en projectadministratie goed zijn ingericht. Hoekstra: “Dat luistert nauw, want verschillende bouwbedrijven doen sommige zaken nét even anders. Zoals de diepgang van de nacalculatie. Waar het ene bouwbedrijf tot op paragraafniveau registreert, doen wij dat tot op hoofdstukniveau. Dat heeft gevolgen voor de inrichting van de software en daar zijn wij momenteel druk mee bezig.”

Na januari 2019 is het volgens Van Rhijn en Hoekstra niet klaar, want de bouw en de softwareontwikkeling zijn altijd in beweging. “Er zullen altijd wensen blijven van onze kant. Gelukkig werken ze bij AFAS met korte lijnen, waardoor we snel contact kunnen leggen en van hun diensten gebruik kunnen maken. Voordeel van hun software is overigens ook dat we heel veel zelf kunnen beheren en wijzigen, dus alleen voor de écht grote wijzigingen zullen we nog een beroep hoeven doen op de consultant van de softwareleverancier.” 

Benieuwd naar het hele klantverhaal?