De afgelopen jaren heeft Kees Smit Tuinmeubelen een forse groei doorgemaakt. Toen negen jaar geleden met Henk Smit de derde generatie van het familiebedrijf aan het roer kwam, telde het bedrijf ongeveer dertig medewerkers. Anno 2020 zijn dat er op de piek ongeveer 450, uitzendkrachten niet meegeteld.
Met de groei kwamen er veranderingen; de organisatie professionaliseerde. “Onze organisatie was op zoek naar kwalitatieve HR-software, zodat de HR-afdeling geen operationele administratieve handelingen meer hoefde te verrichten. In plaats daarvan wilden we ons bezighouden met activiteiten die echt waarde toevoegen.” Uiteindelijk viel de keuze op de HR- en Payrollsoftware van AFAS. Dat AFAS net als Kees Smit Tuinmeubelen een familiebedrijf is, zal bewust of onbewust zeker hebben meegespeeld, vermoedt Kokhuis.
“Onze kernwaarden zijn kennis, samen, aandacht, passie en positief verrassen. Daarvan zie ik bij AFAS ook wel het nodige terug, zoals passie en trots. En dat we bijvoorbeeld successen nooit individueel vieren, maar altijd met elkaar.”
Bij Kees Smit Tuinmeubelen heerst een cultuur van onderlinge betrokkenheid en omkijken naar elkaar. Bij jubilea, verjaardagen en andere bijzondere momenten die vooraf bekend zijn, ontvangt de betrokken medewerker een kaartje, bos bloemen of een andere attentie.
“Uiteraard zijn deze bijzondere momenten ingericht in AFAS, zodat een automatische melding snel tot de juiste actie kan leiden. Het zorgt er tevens voor dat medewerkers op verschillende locaties dezelfde behandeling krijgen.”
Daarnaast beschikt Kees Smit voor de interne communicatie over een eigen intranet. Via InSite kunnen medewerkers wel declaraties indienen, net als via de AFAS Pocket app.
“Nu we qua taken en verantwoordelijkheden de basis goed op orde hebben, gaan we aan de slag met dashboards met ken- en stuurgetallen”, stelt Kokhuis. “Als we van strategische waarde willen zijn, moet de afdeling HR hierin mee. In de praktijk komt dat neer op het produceren van overzichten van bijvoorbeeld verzuim, salaris, loonkostenontwikkeling, in- door- en uitstroom en opleidingskosten.” Voor de nabije toekomst verwacht Kokhuis zich tevens bezig te gaan houden met strategische onderwerpen als competentiemanagement en performance management. “Het is mooi dat dat de HR-software daar een wezenlijke bijdrage aan kan leveren.”
Kees Smit Tuinmeubelen is al drie generaties een écht familiebedrijf. In 1990 werd de huidige showroom in Almelo geopend, in 2007 gevolgd door een groot magazijn met een opslagruimte van 15.000 m2 in dezelfde plaats. In 2012 opende het bedrijf de eerste webwinkel in Nederland en een jaar later werd de tweede showroom, in Amersfoort, geopend. Inmiddels verkoopt het bedrijf online ook tuinmeubelen in België en Duitsland.
Ben je benieuwd naar het hele klantverhaal van Kees Smit Tuinmeubelen?