In het Overijsselse Rijssen, ook wel bekend als het hart van bouwend Nederland, is het hoofdkantoor van bouwonderneming AKOR gevestigd. Het familiebedrijf, dat zich graag profileert als ‘de aannemer om de hoek’, heeft de afgelopen jaren een ingrijpende professionaliseringsslag gemaakt. Daarin speelde de vervanging van specifiek voor de bouw ontwikkelde software door een generieke ERP-oplossing een belangrijke rol. We spraken er over met commercieel directeur Martin van Gent en controller Frank Baan.
In de oude situatie werkte AKOR zoals gezegd met speciaal voor de bouwsector ontwikkelde software. “Omdat die software niet de hele bedrijfsvoering ondersteunde, hadden we ook nog andere softwarepakketten in gebruik”, herinnert Baan zich. “Daardoor was op meerdere plekken in de organisatie sprake van dubbel en repeterend werk. Daar wilden we vanaf.” Door de indiensttreding van Van Gent kwam de aandacht voor het thema bedrijfsautomatisering in een stroomversnelling. “Digitalisering was mijn belangrijkste prioriteit”, aldus Van Gent. “En dan niet met een bouwpakket zoals we destijds hadden, want dat is toch een beetje ERP 1.0. Ik wilde echt naar een versie 2.0, met geavanceerde functionaliteiten zoals slimme workflows en dashboards met grafische weergaves.”
Daar moest AFAS bij gaan helpen, van calculatie tot realisatie. In de keuze voor AFAS gaf de aantrekkelijke prijsstelling van de ERP-suite onder andere de doorslag, stelt Baan. “Wat ook meetelde was dat AKOR met de software van AFAS het applicatiebeheer grotendeels in eigen huis kon doen. Een medewerker van de financiële administratie met gevoel voor automatisering volgde het Succesbeheer Traineeship en was vervolgens honderd procent inzetbaar."
Bijna een jaar verder is er veel veranderd in het bedrijf. De slimme workflows waar destijds verlangend naar werd uitgekeken, zijn geïnstalleerd en functioneren naar wens. “Wat voor ons ook een grote verandering is”, zegt Van Gent, “is dat we het kostenmanagement nu aan de voorkant doen. Dat scheelt een heleboel correctiewerk achteraf.” Daarnaast is het financieel inzicht sterk verbeterd, stelt Baan. “Destijds was het proces van kostenbewaking niet real-time, nu wel. Ook de snelheid in het facturatieproces is fors toegenomen. Met de bouwsoftware die we eerder gebruikten, liepen we standaard zes tot zeven weken achter met debiteuren en crediteuren. Nu zijn we voortdurend up to date. Daarnaast levert het gebruik van de Pocket App een aanzienlijk financieel voordeel op. Dat medewerkers op de bouwplaats met de app zelf hun uren invoeren, scheelt ons zeker één tot anderhalve fte.”
De Pocket App levert ook op een andere manier een positieve bijdrage, meent Van Gent. “Die app heeft ons HR-beleid een geweldige boost gegeven. Er is nu bijvoorbeeld veel meer verbinding tussen bouwlieden en kantoormedewerkers doordat ze meer over elkaar aan de weet komen.” Ook de cultuur is volgens Van Gent veranderd. “Vroeger was iedereen ontzettend druk en werd er continu gezegd dat er mensen bij moesten. Die geluiden zijn verdwenen.”
Van Gent: “De werkdruk is afgenomen omdat de nadruk op processen ervoor heeft gezorgd dat iedereen zich nu met zinnige dingen bezighoudt.”
Met ongeveer 170 medewerkers is AKOR een middelgroot bouwbedrijf gespecialiseerd in het flexibel en creatief oplossen van huisvestingsvraagstukken voor bedrijven, winkelorganisaties, overheden en particulieren. De activiteiten omvatten bedrijfsgebouwen, woning- en utiliteitsbouw, renovatie en onderhoud. Het beleid is gericht op het aangaan van langetermijnrelaties met opdrachtgevers, gebaseerd op vertrouwen, kwaliteit en creativiteit. Onder bouwen verstaat AKOR: het ontwikkelen van hoogwaardige en innovatieve bouwconcepten met aantoonbare meerwaarde. Het bedrijf ondersteunt opdrachtgevers door de zorg tijdens het hele proces uit handen te nemen waarbij kwaliteit, budget én functionaliteit van het beoogde gebouw centraal staan. De mensen van AKOR zijn vakmensen met hart voor hun werk. Het familiebedrijf heeft vestigingen in Rijssen, Nijverdal en Pijnacker.