AFAS Huisstijl

Logo, kleur en lettertypes.


Herkenbaarheid


Het doel van een huisstijl is een herkenbare, moderne en goed toepasbare stijl. Deze pagina geeft een beschrijving van de AFAS huisstijl. Het geeft je een houvast bij het ontwikkelen van communicatiemiddelen en het gebruik van ons logo, de kleur en onze lettertypes. We willen geen huisstijlpolitie spelen en willen je daarom alle handvatten geven om zelf aan de slag te kunnen.

Toch ondersteuning nodig? Multimedia en de marketingafdeling van AFAS staan voor je klaar.

Gebruik van het logo


Het belangrijkste onderdeel van onze huisstijl is vanzelfsprekend ons logo. Bij voorkeur gebruik je altijd het logo in combinatie met Inspireert Beter Ondernemen. Het beeldmerk met de bogen gebruiken we alleen waar het niet anders kan. Het logo wordt altijd in fullcolor of in het wit gebruikt . In geschreven tekst wordt 'AFAS' altijd met hoofdletters geschreven.

AFAS Software ® is een beschermde merknaam binnen de Europese Unie.

AFAS Software Inspireert Beter Ondernemen


Boilerplate

Standaard begeleidende tekst bij het merk AFAS Software
(bijv. voor persberichten)


AFAS Software inspireert beter ondernemen. Het Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt al ruim 20 jaar innovatieve softwareproducten en neemt daarbij graag haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door de flexibiliteit van de software, die volledig af te stemmen is op branchespecifieke situaties, automatiseert AFAS bedrijven en organisaties in alle branches. Hiermee krijgen klanten een compleet inzicht in alle bedrijfsprocessen en hebben zij het vermogen om mee te bewegen met de markt.


Kleurgebruik


De basiskleur is AFAS blauw. Daarnaast hanteren we twee lichtere blauwtinten en een oranje steunkleur voor bijvoorbeeld buttons.

Verder bestaat het kleurenpalet uit afgeleide grijstinten van het AFAS blauw.

Alle kleuren en de juiste kleurcodes vind je hier rechts.

AFAS Blauw

CMYK: 100/57/0/2
RGB: 0/96/169
HEX: #005FAA
Pantone (coated): 293C
Pantone (uncoated): 293U

Andere blauwtinten

CMYK: 82/51/0/0
RGB: 0/120/215
HEX: #0078d7

CMYK: 18/3/0/0
RGB: 215/234/255
HEX: #D7EAFF

Oranje steunkleur

CMYK: 0/45/83/0
RGB: 245/159/57
HEX: #F59F39
Pantone (coated): 130C
Pantone (uncoated): 130U

Zwart- en grijstinten

CMYK: 78/68/61/73
RGB: 24/31/36
HEX: #1A1F24

CMYK: 75/62/53/40
RGB: 61/71/77
HEX: #41474D

CMYK: 28/16/15/0
RGB: 195/203/211
HEX: #C3CBD3

CMYK: 6/3/4/0
RGB: 242/245/248
HEX: #F2F5F8

AFAS Rood

CMYK: 0/100/63/2
RGB: 210/0/58
HEX: #d2003a
Pantone (coated): 193C
Pantone (uncoated): 193U

Lettertypes


De basislettertypes voor onze uitingen zijn Roboto en Open Sans. 

Roboto

  • Roboto is het lettertype voor de kopteksten op de website.
  • We gebruiken Roboto verder in onze powerpoint, video en andere uitingen die via multimedia lopen.
  • We maken gebruik van de black en light variant. Alleen wanneer dit niet anders kan wordt ook de regular variant gebruikt.
  • Het door elkaar gebruiken van de black en light variant (i.c.m. een fontgrootte van minimaal 36px) wordt aangemoedigd.

Open Sans

  • Open Sans is altijd het lopende lettertype op onze websites en portals.
  • De kleur waarin we dit gebruiken is #41474d.
  • We gebruiken hiervoor Open Sans Regular met een grootte van 15px en een regelafstand van 25px.

Uitzondering 

Mailings worden opgemaakt in Arial, gelet op de compatibiliteit van mailclients

Voorbeeld: 

Roboto 700 (black) i.c.m. 300 (light)

Subkop Roboto


Korte inleidingen zijn in Open Sans Regular, 22px, font-weight 300 en regelafstand 30px.

Voor langere lopende tekst op de website gebruiken we Open Sans Regular, 15px, font-weight 400, regelafstand van 25px in de kleur #41474d, een hyperlink wordt weergegeven in de  lichtere blauwtint dan AFAS Blauw.



Merkenrecht


Sinds 1996 hebben we veel tijd, liefde, aandacht en geld gestopt in het opbouwen van het merk 'AFAS'. Diverse logo's, woordmerken en beeldwoordmerken zijn dan ook geregistreerd bij het merkenbureau en in beheer bij een merkengemachtigde. Dit nemen we heel serieus, zonder gelijk met de kleine lettertjes te gaan strooien.

Richtlijnen

  • Via een online campagne (bijvoorbeeld Google Ads of Bing Ads) adverteren op de merknaam AFAS, Profit, InSite en OutSite of combinaties daarvan is niet gewenst. Officieel kunnen we hier niets tegen doen. Maar je kunt jezelf afvragen of je waarde toevoegt aan de zoekintentie van een gebruiker. 'AFAS' is een beschermde handelsnaam binnen Google Ads. Je kunt de de naam 'AFAS' dus niet zomaar in je advertenties gebruiken. Partners van AFAS kunnen deze, met toestemming van de marketingafdeling, gebruiken in hun advertenties.
  • Gebruik van de naam AFAS, AFAS Software, AFAS Consultant, OPB, AFAS Implementatie en/of AFAS Profit, InSite en OutSite voor productnamen, proposities, internet (url) en domeinnamen (tld) is niet toegestaan. Bij twijfel is de marketingafdeling van AFAS altijd beschikbaar om met je mee te denken. Het toevoegen van AFAS als landingspage (bijv www.jouwnaam.nl/afas) is prima als er sprake is van een samenwerking.
  • Gebruik het AFAS-logo alleen voor eigen gebruik, niet voor advertentie/bannering/drukwerk/etc. Wil je dit wel? Overleg dan de mogelijkheden met de marketingafdeling van AFAS.
  • Gebruik het AFAS-logo altijd in full-color of in het wit. Een andere kleurencombinatie kent ons logo niet.

Vragen over het gebruik van het merk AFAS? Kom in contact met onze marketingafdeling via marketing@afas.nl.


"Gebruik het AFAS-logo met gezond verstand en in het belang van AFAS"

De verschillende uitingen


Hoe gaan we om met Powerpoint, E-mail en Social media? 
Collega's vinden de templates terug op de W-schijf onder Afdeling Multimedia

Powerpoint

We hanteren één powerpointstijl waarin je de vrijheid hebt om jouw sheets naar eigen inzicht in te richten. Belangrijke stelregels zijn:

  • Gebruik bij voorkeur altijd een foto als achtergrond
  • De tekst is altijd wit in een blauw vlak
  • Roboto Black (36px) voor koppen
  • Roboto Light (24px) voor lopende teksten
  • Blauwe vlakken hebben een doorzichtigheid van 10%
  • Er staat altijd een blauw randje onderaan
  • Gebruik onze eigen AFAS Stockfoto’s

Wanneer je je aan de standaard houdt, zal je vrijwel automatisch voldoen aan bovenstaande punten. Mocht je meer tekst kwijt moeten dan de standaard toe laat, kan je zelf het blok groter of kleiner slepen en/of de lettergrootte aanpassen.

Powerpoint voorbeelden

Social media

Uiteraard willen we ook op social media duidelijk herkenbaar zijn voor onze doelgroepen. Alle social media uitingen die vanuit de AFAS accounts komen zijn daarom in lijn met de stijl van de Powerpoint. De uitingen bestaan uit een sprekende foto met daarop een blauw vlak met tekst en een blauw balkje. Hier kan het logo inclusief pay-off worden getoond. 

AFAS op social media

E-mail

Voor e-mail hebben we niet de mogelijkheid om consistent gebruik te maken van het lettertype Roboto, omdat dit niet ondersteund wordt door alle e-mail clients. Daarom wordt in e-mail het lettertype Arial ingezet.

Mailings vanuit AFAS worden gedaan vanuit een standaard template. Deze in lijn met de andere uitingen, maar wel binnen de mogelijkheden die binnen e-mail er zijn.

AFAS e-mail

E-mailhandtekening

Iedere medewerker heeft zijn of haar eigen, frisse e-mailhandtekening voorzien van profielfoto en belangrijke contact gegevens.

En visitekaartjes dan? Die hebben we bij AFAS alleen nog maar digitaal.

Opzet emailhandtekening

AFAS Icon Database

Overal kom je onze eigen iconen tegen. Speciaal door ons Multimediateam gemaakt voor onze klanten om te gebruiken in de software. De iconen zijn allemaal online terug te vinden. Deze zijn uitsluitend bedoeld voor AFAS klanten.


AFAS iconen