AFAS Huisstijl 


 Logo, kleur en lettertypes 

Herkenbaarheid


Het doel van een huisstijl is een herkenbare, moderne en goed toepasbare stijl. Deze pagina geeft een beschrijving van de AFAS huisstijl. Het geeft je een houvast bij het ontwikkelen van communicatiemiddelen en het gebruik van ons logo, de kleur en onze lettertypes. We willen geen huisstijlpolitie spelen en willen je daarom alle handvatten geven om zelf aan de slag te kunnen.

Toch ondersteuning nodig? Multimedia en de marketingafdeling van AFAS staan voor je klaar.

Gebruik van het logo


Het belangrijkste onderdeel van onze huisstijl is vanzelfsprekend ons logo. Bij voorkeur gebruik je altijd het logo in combinatie met Inspireert Beter Ondernemen. Het beeldmerk met de bogen gebruiken we alleen waar het niet anders kan. Het logo dient altijd in fullcolor of in het wit gebruikt te worden. In geschreven tekst dient 'AFAS' altijd met hoofdletters geschreven te worden.

AFAS Software Inspireert Beter Ondernemen


Kleurgebruik


De basiskleur is AFAS blauw. Daarnaast hanteren we een lichte blauwtint en een oranje steunkleur.

Verder bestaat het kleurenpalet uit afgeleide grijstinten van het AFAS blauw.

Alle kleuren en de juiste kleurcodes vind je hier rechts.

AFAS Blauw

CMYK: 100/57/0/2

RGB: 0/96/169

HEX: #005FAA

Blauwtint

CMYK: 18/3/0/0

RGB: 215/234/255

HEX: #D7EAFF

Oranje steunkleur

CMYK: 0/45/83/0

RGB: 245/159/57

HEX: #F59F39

Grijs / Off black

CMYK: 78/68/61/73

RGB: 24/31/36

HEX: #1A1F24

Grijstinten

CMYK: 75/62/53/40

RGB: 61/71/77

HEX: #41474D

CMYK: 28/16/15/0

RGB: 195/203/211

HEX: #C3CBD3

CMYK: 6/3/4/0

RGB: 242/245/248

HEX: #F2F5F8

Lettertype


Het basislettertype voor uitingen is Roboto. Hierbij maken we gebruik van de black en light variant. Indien nodig kan hiervan ook de regular variant worden gebruikt. We gebruiken Roboto in onze powerpoint, video en andere uitingen die via multimedia lopen. Daarnaast is Roboto het lettertype voor de koptekst op de website. Het door elkaar gebruiken van de black en light variant wordt aangemoedigd.

Uitzonderingen

  • Voor lopende tekst op de website gebruiken we Open Sans Regular met een grootte van 15px en een regelafstand van 25px.
  • De mailings worden opgemaakt in Arial.

Titels/koptekst: Roboto black

Subtitels: Roboto light

Voor lopende tekst op de website gebruiken we Open Sans Regular met een grootte van 15px en een regelafstand van 25px.

De verschillende uitingen


Hoe gaan we om met Powerpoint, E-mail en Social media? 
Collega's vinden de templates terug op de W-schijf onder Afdeling Multimedia

Powerpoint

We hanteren één powerpointstijl waarin je de vrijheid hebt om jouw sheets naar eigen inzicht in te richten. Belangrijke stelregels zijn:

  • Gebruik bij voorkeur altijd een foto als achtergrond
  • De tekst is altijd wit in een blauw vlak
  • Roboto Black (36px) voor koppen
  • Roboto Light (24px) voor lopende teksten
  • Blauwe vlakken hebben een doorzichtigheid van 10%
  • Er staat altijd een blauw randje onderaan
  • Gebruik onze eigen AFAS Stockfoto’s

Wanneer je je aan de standaard houdt, zal je vrijwel automatisch voldoen aan bovenstaande punten. Mocht je meer tekst kwijt moeten dan de standaard toe laat, kan je zelf het blok groter of kleiner slepen en/of de lettergrootte aanpassen.

Powerpoint voorbeelden

Social media

Uiteraard willen we ook op social media duidelijk herkenbaar zijn voor onze doelgroepen. Alle social media uitingen die vanuit de AFAS accounts komen zijn daarom in lijn met de stijl van de Powerpoint. De uitingen bestaan uit een sprekende foto met daarop een blauw vlak met tekst en een blauw balkje. Hier wordt altijd het logo inclusief pay-off getoond. 

AFAS op social media

E-mail

Voor e-mail hebben we niet de mogelijkheid om consistent gebruik te maken van het lettertype Roboto, omdat dit niet ondersteund wordt door alle e-mail clients. Daarom wordt in e-mail het lettertype Arial ingezet.

Mailings vanuit AFAS worden gedaan vanuit een standaard template. Deze in lijn met de andere uitingen, maar wel binnen de mogelijkheden die binnen e-mail er zijn.

AFAS e-mail

E-mailhandtekening

Iedere medewerker heeft zijn of haar eigen, frisse e-mailhandtekening voorzien van profielfoto en belangrijke contact gegevens.

En visitekaartjes dan? Die hebben we bij AFAS alleen nog maar digitaal.

Opzet emailhandtekening

AFAS Icon Database

Overal kom je onze eigen iconen tegen. Speciaal door ons Multimediateam gemaakt voor onze klanten om te gebruiken in de software. De iconen zijn allemaal online terug te vinden. Deze zijn uitsluitend bedoeld voor AFAS klanten.


AFAS iconen