Een eigen themapark, een vakantiepark dat al bij de opening een groot succes was, én een entertainmentbedrijf dat elk jaar voorstellingen produceert voor zo’n 400.000 kinderen. Dat is de Van Hoorne Groep. Geen kleine oogst voor een bedrijf dat pas sinds 2003 bestaat. De kracht ligt volgens oprichter en CEO Michael van Hoorne niet in het product, maar in de filosofie. En die deelt hij graag.
'Ons doel is: het creëren van geluk. En ons product is vervangbaar. Een ander kan ook een vakantiepark openen, of een musical produceren. Wát we doen, is daarom minder belangrijk dan de manier waaróp we dat doen’, legt Van Hoorne uit.
De manier waarop de Van Hoorne Groep met mensen omgaat, is uniek. ‘Alles draait om echte, oprechte interesse in elke gast. Dat klinkt ontzettend cliché, dat weet ik. Maar het is zó belangrijk om te beseffen dat iedere gast een nieuwe gast is. Het maakt niet uit hoeveel mensen je al binnen hebt zien komen, voor die éne gast is het altijd een nieuw uitje dat begint.’ Die interesse uit zich volgens Van Hoorne ook, en misschien wel juist, in kleine dingen. ‘We hebben over ons themapark inmiddels zo’n vijf- of zesduizend online reviews gekregen. Die vind ik belangrijk, want volgens mij is dat de nieuwe mond-tot-mondreclame. En ik word heel blij als ik zie dat mensen opvallend vaak schrijven hoe leuk ze het vinden dat zelfs de ontvangst op het parkeerterrein heel enthousiast is. Daar trainen we op. Omdat het belangrijk is. Vanaf het moment dat je je auto bij ons parkeert, zorgen we voor ruimte in je hoofd voor geluk .’
En bij die ruimte blijft het niet. ‘We willen dat gasten altijd het gevoel hebben dat ze welkom zijn, dat ze bij ons thuis komen, de keuken binnen kunnen lopen en mee kunnen eten. Of ze nou in de zaal zitten bij een voorstelling, rondlopen in het themapark, of een weekend weg zijn op de avonturenboerderij. Geen stress, er wordt voor je gezorgd, we geven je een onvergetelijke ervaring. Dat doen we grenzeloos. Je kunt niet te vrolijk, te enthousiast of te gastvrij zijn.’
Michael van Hoorne, Directeur Vakantiepark Molenwaard
Tegelijk legt Van Hoorne de lat voor álles dat hij zijn gasten biedt heel hoog. ‘Daarom produceren we vrijwel alles zelf. Van de scripts, de decors en de kostuums, tot de poppen, de boeken én de televisieprogramma’s over Fien en Teun, het boertje en boerinnetje die het hart zijn van de avonturenboerderij. We willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen. Als je te afhankelijk wordt, heb je ook kans dat je concessies moet doen aan de manier waarop je werkt. En dat doen we niet. Ook niet als een ander denkt dat iets makkelijker, sneller of goedkoper kan.’
Zo consequent werken volgens een filosofie die zegt dat álles draait om de gasten, kan niemand vanzelf. ‘Daarom trainen we al onze medewerkers iedere maand. Inderdaad: iedere maand. Want onze manier van werken draait om echte interesse, maar het vraagt ook vaardigheden om die interesse voelbaar te maken. En die kun je trainen. We trainen op het onthouden van de namen van kinderen, bijvoorbeeld. En we willen elk kind aanspreken op iets bijzonders. Maar dan moet je dus wel oefenen in het zien van wat bijzonder is.’
Iedere nieuwe medewerker bij de Van Hoorne Groep krijgt de filosofie vanaf dag één volop mee. ‘Met een boekje, een film, een introweek en de wereld aan trainingen om te ervaren hoe leuk onze manier van werken kan zijn. Veruit de meesten raken er dan heel snel mee besmet. En dan is het een kwestie van inslijten. Dat betekent voor ons: herhalen, herhalen, herhalen én voorleven. Plus: successen delen. Ik stuur best vaak goede recensies door in groepsapps met medewerkers. Want dat is gaaf hoor, als je ’s avonds op de bank zit en dan leest dat je óók achter de kassa gezien en gewaardeerd wordt. Dat helpt om volgende keer wéér zo enthousiast te zijn.’
‘En wat ook helpt, is ons publiek. Natuurlijk gaan we uit van onze eigen kracht en verrassen we graag. Maar ook dat gaat het makkelijkst als je naar je klanten luistert. Ik bedoel, wij richten ons op kinderen, en een opener publiek is er niet. Als wij iets niet goed doen, is dat effect meteen voelbaar. Echt, ik gun iedereen kinderen als klankbord. Ze zijn eerlijk én komen met bijzondere ideeën en oplossingen. Dat houdt ons ook creatief. Toen we de eerste voorstellingen af moesten lassen om corona, hadden we binnen 24 uur livestreams opgezet. Dat kost ontzettend veel geld en energie, maar je krijgt er ook heel veel binding voor terug. Vierenveertig dagen lang hadden we elke dag een livestream. Met duizenden kijkers.’
Van Hoornes filosofie en manier van werken zijn in de loop der jaren gegroeid. ‘Als ik terugkijk, denk ik dat een moment in 2003 cruciaal was. We verzorgden voorstellingen voor kinderen in Madurodam. Tijdens zo’n voorstelling dacht ik: wat nou als alle acteurs na afloop eens de zaal in gaan? Dat hebben we geprobeerd, en de acteurs bleven daar tot ook de allerlaatste toeschouwer weg was. En gááf dat dat was! Er ontstond een enorme binding tussen de gasten en de acteurs. Er waren gesprekken, mensen gingen op de foto. Zo werd onze productie opeens heel aanraakbaar. Dus deden we dat vanaf toen drie keer daags, heel consequent. En we zijn er nooit meer mee opgehouden. Onze acteurs blijven altijd in de foyer, tot de laatste gast weg is. Ik geloof echt dat we daarmee de basis hebben gelegd voor de fanbase die we nu hebben. Als je veel geeft, ontvang je ook veel.’
‘Op die verbinding, dat contact zijn we blijven voortborduren. En natuurlijk is zo’n filosofie nooit af: er kan altijd iets nóg beter, je blijft altijd ontwikkelen. Maar de kern staat. De uitdaging is nu: hoe houden we het levend in een steeds grotere organisatie? Twintig man houd je in je eentje nog wel bij de les, maar tweehonderdvijftig? Dat lukt alleen met heel veel energie en geen enkele concessie. Dat is best vermoeiend, soms. Ook voor medewerkers. Maar ook aantrekkelijk. Mensen blijven vaak lang bij ons werken. Dat komt ook doordat ze trots zijn op wat ze doen. En daar helpt die filosofie weer bij.’
Bovenstaand interview is één van de artikelen uit het onlangs verschenen verandermagazine voor de cultuurbranche. Een magazine wat je gaat helpen de verandering (met de focus op de inzet van digitalisering) in jouw organisatie tot een succes te maken. Het verandermagazine zit boordevol tips van experts op het gebied van verandering, maar ook van ervaringsdeskundigen van beide kanten van de tafel. Daarnaast vind je mooie verhalen over, van én met bedrijven uit de cultuurbranche. Verhalen met inspiratie, onderbouwde achtergronden en visie die je direct kan gebruiken voor jouw organisatie. Laat je inspireren door het magazine, leer van experts en gebruik dit magazine ook als handvat voor verandering binnen jouw organisatie.
We worden van alle kanten bestookt met digitale innovaties. Alle digitale innovaties worden ontwikkeld om een probleem op te lossen of om bepaalde handelingen te automatiseren. Maar heb je de basis van digitalisering al op orde? Vanuit deze basis kan je uiteindelijk gaan automatiseren. En dat is waar de toekomst naartoe gaat.
Veel administratieve bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie hangen met elkaar samen. Daarom hebben we één compleet softwaresysteem ontwikkeld waarin al deze activiteiten plaatsvinden en samenkomen. Het resultaat? Jij verliest geen tijd aan dubbele vastlegging, werkt super efficiënt en kan je zorgeloos richten op je kerntaken!