Auteur: Jortijn Bijl

Wat iedere bestuurder kan leren van 'De Luizenmoeder': Anton

Het liefst laat directeur Anton uit de Luizenmoeder alle docenten en ouders glanzen. En van zijn aanpak kun je als bestuurder flink geïnspireerd raken. Het houdt je scherp op wat werkt. En vooral op wat niet. Drie lessen die je van hem kunt leren.

Zorg voor een stevige basis – probeersels zijn voor erbij

Wat je directeur Anton ook kunt verwijten: aan ideeënarmoede lijdt hij niet. Van een nieuwe methodiek voor het voeren van tienminutengesprekken, tot een manier om de ouders meer te betrekken bij school, hij verzint het allemaal. Klein nadeeltje van zijn probeersels is dat ze meestal ter vervanging dienen van een veel beter alternatief. Zo besteedt hij uren aan vergaderen over een lesopzet voor seksuele voorlichting, terwijl er voor dertig euro een goed en kant-en-klaar lespakket ligt. Dat is niet alleen suboptimaal voor de kwaliteit, Anton vraagt ook nog eens onnodig veel van zijn docenten. Zij moeten zich iedere keer weer in wat nieuws verdiepen.  

Geef verandering een naam – dan gaat het leven

Inhoudelijk is Anton een druif, maar als copywriter zou hij het uitstekend doen. Dikke kans dat het woord van het jaar 2018 uit de mond van Anton komt. We eten gezellig Participizza, kennen de Glansmethode - zonder er ook maar één keer mee gewerkt te hebben - en kunnen allemaal vertellen wie Winterklaas is. (‘Winterklaas is een soort Sinterklaas. En het mooie van Winterklaas is: hij is kleurenblind. Vanwege dat felle licht op de Noordpool’). Door deze naamgeving maakt hij zelfs de wonderlijkste ideeën concreet. En zorgt hij dat ze gaan leven. 

Laat professionals hun vak uitoefenen – én ondersteun ze

Op hoge poten komt een moeder de kamer van Anton binnen. Wat of dat juf Ank de kinderen wel niet leert bij seksuele voorlichting. Anton: ‘Ik weet niet wat juf Ank hun leert. Ik geef mijn personeel de volledige vrijheid om dat zelf in te vullen.’ Puntje voor Anton.

Uit alle onderzoeken blijkt immers dat je als directeur niet op de stoel van docenten moet gaan zitten. Beetje jammer is wel dat Anton ruimte geven interpreteert als je handen ervan aftrekken. En vervolgens verwijten maken als er klachten komen (‘Ank, er is een meisje aangerand in de klas. Als gevolg van jouw lentekriebels’.) Ank fileert het probleem in haar reactie: ‘Luister Anton, jij vindt het te duur om een lentekriebelpakket aan te schaffen, dan krijgen ze te maken met mijn lentekriebels, zeg dat maar tegen die moeder.’

Meer inspiratie?

Natuurlijk valt er ook veel te leren over Nancy (hulpmoeder) en Volkert (de conciërge). Volgende week meer!
Ps. Wat je kunt leren van Juf Ank gemist? Klik hier

Pps. Wist je dat AFAS 25 schoolreisjes weggeeft? Klik hier

Meer lezen?