Wat kenmerkt een succesvolle handelsonderneming?


Wat maakt dat het ene handelsbedrijf succesvoller is of sneller kan groeien dan het andere? Een goed product vermarkten is één, maar dat is niet het belangrijkste onderscheid. Belangrijker is het om precies te weten wat je doet en daarvoor is overzicht nodig. De belangrijkste kenmerken van succesvolle groeiende handelsbedrijven, zijn eigenlijk heel eenvoudig te benoemen, ondanks dat er nog een wereld te winnen is voor het gros van de ondernemingen. Naast goed ondernemerschap zijn de belangrijkste kenmerken: juiste data, overzicht en solide software.


Het gaat om grip behouden

Zet een stap, denk na, kijk terug en bepaal wat de volgende stap moet zijn. Het is de enige manier waarop je als ondernemer grip kunt behouden op je bedrijf bij het nastreven van groei. Daarnaast is het belangrijk om overzicht te hebben, te weten wat je hebt en wat je mist. Verder moet je durven proberen, vallen, opstaan en beter proberen. Maar ook bij al deze aspecten spelen de juiste data, overzicht en klantenservice een rol.

succesvolle handelsonderneming

Succesvol voorbeeld

Een handelsonderneming die elke stap goed overdenkt zal in elk geval niet snel voor verrassingen komen te staan. Ondanks dat een behoorlijk aantal groothandels hun rol ziet veranderen, mede door de opkomst van e-commerce en aanvullend hieraan het overslaan van de groothandelsschakel in de logistieke keten door verladers, zijn er meer dan voldoende bedrijven die succesvol zijn. Zo zette de Financial Times de FT1000 online, de wereldwijd snelst groeiende bedrijven. B&R Beurs, Erasmus Investment Society, besloot eens iets dieper in deze lijst te duiken en vond uit dat digitaal opereren en procescontrole de sleutelaspecten zijn die twee handelsbedrijven in de FT-lijst kenmerken. Eén van de succesvolle groothandelsbedrijven is Exquisite Fruits, een Spaans bedrijf dat fruit en groente produceert en vermarkt. Sommige producten, zoals de persimmon (Sharon en Kaki), liggen ook bij de Albert Heijn. De onderneming groeit mede zo snel omdat het vooruitstrevend is op het gebied van verpakkingen en verzending. Speerpunten van het bedrijf zijn innovatie, kwaliteitscontrole en logistiek. Maar wat blijkt ook: de onderneming heeft vooral veel handelingen geautomatiseerd, niet alleen op de productievloer, maar ook in de backoffice.

Voor- en nadelen

Basis op orde? Dan zijn dit de volgende stappen

Is de basis op orde, dan ontstaat er ruimte voor de volgende aspecten. Wie deze goed voor elkaar heeft, zet in elk geval een prima stap in de juiste richting:

  •  Maak het verschil op het gebied van klantenservice in plaats van prijs
  •  Stop met het handmatig schrijven en verwerken van orders
  •  Investeer tijd en geld in zakelijke e-commerce
  •  Versnel de order fulfilment

Deze aspecten zullen het kaf van het koren scheiden in handelsland. Dat doen ze nu al, maar dit neemt alleen maar toe in de komende jaren.

1. Klantenservice

Waarom is klantenservice zo belangrijk? Wie alleen op prijs concurreert, dreigt terecht te komen in een race naar de bodem. Denk in plaats daarvan na over hoe je een moderne, fijne ervaring kunt bieden aan je klanten. Probeer orders sneller te verwerken en vervang werken op transactiebasis door handelen op basis van strategische waarde. Ofwel: welke producten en klanten leveren het meeste op?

2. Orderverwerking

Het handmatig schrijven en verwerken van orders is een overbodige handeling. Moderne ERP-systemen zijn juist effectief als zoveel mogelijk handelingen geautomatiseerd verlopen. Dat bespaart bovendien veel tijd en de kans op fouten neemt sterk af. Ook is data van mobiele apparatuur eenvoudig in deze ERP-software te verwerken. Voor een buitendienst medewerker is dit ideaal. Hij of zij kan direct zien hoeveel artikelen op voorraad zijn. Aanvullend is productinformatie op te roepen en zijn wijzigingen in een order snel door te geven.

3. Zakelijke e-commerce

E-commerce begint ook de B2B-wereld binnen te dringen. De voordelen van online inzicht zijn enorm, maar het werken vergt enige voorbereiding. Ook hier staat het ERP-systeem centraal, samen met de applicatie voor het beheren van de webshop. Ga na in hoeverre deze te combineren zijn, dit voorkomt dubbele handelingen. Goed georganiseerde B2B e-commerce kan extra omzet genereren en er ontstaat meer tijd om klanten van advies te voorzien.

4. Snellere order fulfilment

Eigenlijk is het versnellen van de order fulfilment, de tijd die nodig is voor het verwerken van de order, een fluitje van een cent als de logistieke keten inzichtelijk is. Het pad ernaar toe vergt nog wel een paar stappen. Niet elke ketenpartner zal artikel, voorraad of leverdata willen dan wel kunnen delen. Het loont wel de moeite om hierover een gesprek met partners aan te gaan. In sommige branches zijn al standaarden beschikbaar. Een handelsonderneming die over een moderne ERP-oplossing beschikt zal ook merken dat dit het uitwisselen van data met ketenpartners makkelijker maakt. 

Beperk het applicatielandschap

Met geautomatiseerd voorraadbeheer kun je automatisch producten laten bijbestellen als de voorraad onder een bepaald niveau komt. Voor de inkoop kun je gebruik maken van handige OCI-koppelingen. Je kunt ook gaan werken met dropshipments waarbij de leverancier rechtstreeks de order naar de klant stuurt. Maar dan moeten jullie systemen dat wel ondersteunen. Gelukkig zit dat standaard in moderne logistieke bedrijfssoftware.

Van bestelling tot levering regel je met het ERP-systeem van AFAS

Met het logistieke ERP-systeem van AFAS krijg je weer grip op je handels- en productieprocessen. Het proces van bestelling tot levering en van stuklijst tot product is geïntegreerd onze ERP-software. Zo automatiseer je processen, heb je een actueel beeld van je voorraad bij in- en verkoop en weet je altijd wat je marge is. En dit allemaal vanuit één online logistiek systeem.