Over AFAS 

 Familiebedrijf uit Leusden 


Dit is AFAS

AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. Een beetje gek, een tikkeltje eigenwijs, maar vooral vol passie als het gaat om klanten en het inspireren van ondernemers. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. 

Hoe leg je uit wie AFAS is? Wij geloven dat het in onze bedrijfscultuur verborgen zit. Als je bij AFAS werkt, bén je AFAS. De vier kernwaarden ‘doen’, ‘vertrouwen’, ‘gek’ en ‘familie’ beschrijven hierin het beste ons DNA. Ieder van ons werkt dagelijks mee om de unieke bedrijfscultuur in stand te houden. 

Met ruim 400 medewerkers inspireren we bedrijven tot beter ondernemen. Met als uitgangspunt ons product. Elke dag willen wij onze klanten helpen met ondernemen. Beter ondernemen dan de vorige dag. Dit doen we met ons product, door kennis met je te delen en relevante evenementen te organiseren.

Feiten & Cijfers

Hieronder tref je een aantal feiten en cijfers die ons typeren. Van ons gemiddelde cijfer voor klantvriendelijkheid tot aan het aantal sollicitanten. Laat je inspireren! 

1
Nieuw kantoorpand in
ontwikkeling in Leusden


1,8
Ziektepercentage van
alle medewerkers

9,2
Gemiddelde cijfer voor klantvriendelijkheid 

34,3
Gemiddelde leeftijd van
alle medewerkers

390
Partners & Experts


580 
Sollicitanten in 2017


1.688
Bossen munt voor
in de thee

10.700
Aantal klanten


102.365
Sinaasappels voor
in de verse jus 

262.712
Aantal uur besteed aan de 
ontwikkeling van NEXT


AFAS in het kort

Met onze producten automatiseren we bedrijven en organisaties uit alle branches met complete en moderne (online) bedrijfssoftware. Consumenten krijgen met het online huishoudboekje AFAS Personal inzicht in hun persoonlijke geldzaken en daardoor grip op hun uitgavenpatroon.

Wij hebben transparantie hoog in het vaandel staan. Bekijk hier ons jaarverslag van 2016 en oudere jaarverslagen.
AFAS beschikt daarnaast over een ISO 9001, ISO 27001 en ISAE 3402 certificering. Meer informatie over al onze certificeringen is terug te vinden op de klantportal. We zijn ook erg trots op de prijzen en onderscheidingen die we de afgelopen jaren hebben ontvangen.

Sinds januari 2008 profileert AFAS zich ook internationaal met een vestiging op Curaçao en in België. In 2014 is ook een vestiging op Aruba geopend. Kijk voor meer informatie op afas.becaribbean.afas.com of afas.com

AFAS is hoofdsponsor van voetbalclub AZ, het AFAS Circustheater in Den Haag, AFAS Live in Amsterdam en in België KV Mechelen.
Lees meer over wie en waarom we sponsoren 

Historie

In 1996 zag AFAS het levenslicht -na een management buy-out uit Getronics- als AFAS Automatisering en werd kort daarna omgedoopt tot AFAS Software B.V. In 1999 is AFAS Personele Systemen opgericht. In 2002 zijn beide BV's samengesmolten en opereren vandaag de dag als één organisatie: AFAS Software. De letters AFAS staan voor Applications For Administrative Solutions.

Meer over onze historie

missie en visie van AFAS software

Missie en visie

Vanaf de start in 1996 werken we hard aan het blijven realiseren van onze missie: 'het ontwikkelen van software voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan.' Wij doen dit op basis van Ondernemingsprocesbeheer (OPB). Deze visie ligt aan de basis van het bedrijf en onze producten.

Lees meer over OPB en de visie van AFAS

maatschappelijk verantwoord ondernemen

MVO

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een onderwerp dat bij veel bedrijven op de agenda staat. Hoe kan een onderneming een bijdrage leveren aan de maatschappij waarin wij samenleven en werken? En hoe kan door een goede visie en een helder beleid aan duurzaamheid worden gewerkt? Wij gaan niet voor dure woorden maar voor praktisch en simpel! 

Meer over MVO bij AFAS

Wat we doen en waarom

Ontdek het in 71 seconden


Doelstellingen

De belangrijkste doelen van AFAS Software

Duurzaamheid en MVO 
Bij elke strategische beslissing worden gevolgen voor milieu, maatschappij, relaties en medewerkers meegewogen. MVO moet eenvoud, openheid, respect en kwaliteit uitstralen. En bovenal: duurzaam zijn.

Garanderen van topkwaliteit
Kwaliteit van de organisatie vertaalt zich in sneller en beter werk en maakt handelingen overbodig. Automatiseer zoveel mogelijk processen en creëer inzicht in de voortgang.

Streven naar marktleiderschap 
We willen marktleider worden in het aantal ERP- en HRM/Payroll-klanten. Elk jaar komt het marktleiderschap een stapje dichterbij. Het marktaandeel is de afgelopen jaren sterk gegroeid en het gat met de traditionele leveranciers wordt steeds kleiner.

Werken aan een excellente organisatie
In een excellente organisatie draait het om de medewerkers. Hoge medewerkerstevredenheid, laag ziektepercentage en een laag verloop. In zo'n stabiele organisatie presteren medewerkers op topniveau. Het is een kweekvijver voor nieuwe ideeën.

Samenwerken en inspireren 
Zelf altijd het goede voorbeeld geven en klanten enthousiasmeren door ze te betrekken in toekomstige productvernieuwingen.

De directie van AFAS

Klik op de foto's om meer te lezen



Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een onderwerp dat bij veel bedrijven op de agenda staat. Hoe kan een onderneming een bijdrage leveren aan de maatschappij waarin wij samenleven en werken? En hoe kan door een goede visie en een helder beleid aan duurzaamheid worden gewerkt?

AFAS Foundation

AFAS Software heeft haar eigen Foundation. De AFAS Foundation stelt geld beschikbaar voor projecten over de hele wereld, binnen de gezondheidszorg, het onderwijs en de maatschappij. Vanuit de AFAS Foundation willen we graag anderen helpen en dromen waarmaken. We geloven in projecten die veel impact hebben en anderen inspireren om aan te haken. Jaarlijks gaat 3 miljoen euro naar goede doelen en maatschappelijke projecten. Daarnaast besteden we aandacht aan lokale doelen en krijgt afgeschreven hardware een nieuwe bestemming bij diverse scholen.

Meer weten over de AFAS foundation?

Sponsoring

De AFAS Foundation is een zelfstandige stichting. Dit betekent dat deze stichting zich richt op giften die een duidelijk doel dienen buiten het belang van AFAS Software zelf. 

Hiernaast ondersteunen we al jaren ook lokale projecten, zij kunnen bij AFAS een sponsoraanvraag indienen. Bij een sponsorverzoek dient dit ook altijd een duidelijk doel voor AFAS. Dit kan zeer uiteenlopende sponsoring zijn. 

Sponsorverzoek? Kijk hier voor de voorwaarden.

Milieu

Bij investeringen, onderhoud en afdanking van goederen is MVO altijd het uitgangspunt. Bij de aanschaf van nieuwe producten wordt onder andere gekeken naar het totale energieverbruik over vijf jaren. Zo zijn alle PC's vervangen door energiezuinige laptops. Bij investeringen wordt altijd een milieucheck gedaan. Naast energieverbruik, wordt nagegaan in hoeverre materialen zijn gebruikt die belastend zijn voor het milieu. Ook de totstandkoming moet op een verantwoorde manier zijn gebeurd.

Medewerkers 

Medewerkers moeten zich blijven ontwikkelen om meerwaarde te hebben voor AFAS en de klanten. Opleiden en begeleiden van medewerkers is van zeer groot belang. We bieden onze medewerkers een prettige werkomgeving, goede arbeidsvoorwaarden en uitgebreide mogelijkheden tot zelfontplooiing. Zowel geestelijk als lichamelijk. Zo is in 2012 het Persoonlijk Opleidingsbudget (POB) van €1000 ingesteld en kunnen al onze medewerkers gratis gebruikmaken van de fitnessfaciliteiten in het pand.  

Digitaal

Door zelf het goede voorbeeld te geven proberen we onze relaties te stimuleren om dezelfde duurzame weg in te slaan. In onze uitingen doen we zo veel mogelijk digitaal en crediteuren worden gestimuleerd om digitaal aan ons te factureren. Rekeningen die digitaal binnenkomen worden binnen 5 dagen of eerder betaald. Papieren facturen binnen 30 dagen.  Om het papierverbruik nog verder terug te dringen, is in 2013 van bijna alle printers afscheid genomen. Alleen bij Controlling en de Facilitaire Dienst kun je nog iets printen.

Onze visie op softwareontwikkeling

Onze stip op de horizon voor wat betreft innovatie: software die je kan definiëren in plaats van programmeren. Daarom investeren we nu al in een hele afdeling die zich alleen maar bezighoudt met de architectuur van het ERP-systeem van de toekomst.

De weg naar Profit Next

De weg naar Profit Next is de visie achter het compleet nieuw te bouwen ERP-systeem van AFAS. Dit is gebaseerd op een geheel nieuwe architectuur: AFAS Next Technology Architecture (ANTA).

Dit nieuwe ERP systeem komt voort uit de visie dat er niet meer geprogrammeerd hoeft te worden, maar dat definiëren volstaat.  Deze visie heeft als belangrijkste uitgangspunt dat AFAS, de consultant en de klant zelf kan definiëren vanuit een standaard. Het resultaat is uitstekende functionaliteit voor de klant met een perfecte gebruikerservaring. 

Hoe automatiseer je automatisering? 


Wij hebben een duidelijke focus op dit ERP-systeem van de toekomst. De afdeling die zich bezig houdt met ANTA is op dit moment 46 medewerkers groot. Wil jij hieraan meewerken? Bekijk de vacatures voor Next en ANTA. 

Historie

In 1996 zag AFAS het levenslicht -na een management buy-out uit Getronics- als AFAS Automatisering en werd kort daarna omgedoopt tot AFAS Software B.V. In 1999 is AFAS Personele Systemen opgericht, waarbij de focus gelegd werd op de HR- en Payrollsoftware. In 2002 zijn beide BV's samengesmolten en opereren vandaag de dag als één organisatie: AFAS Software. De letters AFAS staan voor Applications For Administrative Solutions. 

Op 1 januari 2009 werd de dagelijkse leiding van AFAS Software overgedragen door Ton van der Veldt en Piet Mars  aan hun beide zoons Bas van der Veldt (CEO) en Arnold Mars (CFO). De AFAS-oprichters zitten sindsdien in de Raad van Bestuur van AFAS Software.



Ondernemingsprocesbeheer (OPB)

Weten waar je als bedrijf naar toe wilt, is niet voldoende om een onderneming aan te sturen. Dan moet je ook ideeën hebben hoe je dat gaat bereiken, daar is visie voor nodig. Want succes kun je maken, bijsturen en beïnvloeden. Wij doen dit op basis van Ondernemingsprocesbeheer (OPB). Deze visie ligt aan de basis van het bedrijf en onze producten.

Piet Mars en Ton van der Veldt –de oprichters van AFAS- hebben deze visie vastgelegd in een boek: 'De kunst van succesvol ondernemen op basis van Ondernemingsprocesbeheer'. Aan de hand van veel voorbeelden word je gestimuleerd in jouw eigen bedrijfssituatie succes af te dwingen.  Bekijk hieronder het filmpje over wat OPB inhoudt.

In de visie vormen zes pijlers de basis voor OPB:

  • Anders zijn
  • Krachtig leiderschap tonen
  • Klanten centraal stellen
  • Denken in standaarden
  • Optimaal beheren van processen
  • Automatisering als kernactiviteit beschouwen

Wanneer goede invulling aan deze punten is gegeven, dan vormt de OPB-visie de basis voor een succesvol resultaat van de onderneming.

Download het boek OPB



Prijzen en onderscheidingen

  • FD Gazellen: 2005-2016
  • FD De Nieuwe Kampioenen publieksprijs 2016
  • MT500 Beste bedrijven van Nederland (2017: #33, 2016: #51) 
  • Deloitte Best Managed Companies: 2008, 2010-2015, 2017
  • AME’s Financieel best presterende ICT onderneming van Nederland: 2011
  • Computable Top 100 krachtige ICT-bedrijven: 2011 (18), 2012 (12), 2013 (13), 2014 (5), 2015 (4), 2016 (3)

Meer weten over onze software?


Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel: 033-4341800