Terugblik

25 jaar AFAS

 

Op 1 april 2021 bestaat AFAS officieel 25 jaar. En dat is reden voor een feestje! Maar ook tijd om even terug te blikken. Hoe begon het allemaal? Op deze pagina gaan we langs de hoogtepunten uit 25 jaar AFAS. 

 
 

Wat vind je terug op deze pagina?

Terugblik 25 jaar AFAS

Een terugblik op 25 jaar AFAS in cijfers en beeld.

 

AFAS Challenge Ommetje

Loop 25 Ommetjes en wij doneren €25,- namens jou aan de Hersenstichting!

 

Terugblik 25 jaar AFAS

Een terugblik op 25 jaar AFAS in cijfers
en beeld.

> Bekijk de terugblik

AFAS Challenge Ommetje

Loop 25 Ommetjes en wij doneren €25,-
namens jou aan de Hersenstichting!

> Doe mee met de actie

Wat gaaf dit, onze 25e verjaardag! Op 1 april 1996 begonnen onze vaders Piet Mars en Ton van der Veldt dit prachtige bedrijf. In 2009 durfden zij zelfs de dagelijkse leiding aan ons over te dragen.

In 25 jaar is er natuurlijk veel veranderd. We zijn gegroeid naar meer dan 500 medewerkers en 12.000 klanten. Maar gelukkig zijn we nog steeds dat oer-Hollandse familiebedrijf. Er heeft altijd voorop gestaan dat door middel van goede en zinnige automatisering er ruimte ontstaat voor medewerkers om een bedrijf te laten groeien. Ruimte voor de medewerkers betekent ook aandacht voor vitaliteit en gezondheid. En dat is zeker in deze thuiswerktijden essentieel. Een fris hoofd zorgt voor de beste ideeën!

Nu, op onze 25e verjaardag vieren we een prachtig hoogtepunt, dat gestalte heeft gekregen in de vorm van ons nieuwe Clubhuis in Leusden. Wij hopen boven alles dat we jullie hier snel mogen ontmoeten!

- Bas & Arnold

Terugblik

Bekijk de talkshow waarin we terugblikken op 25 jaar AFAS

 

25 jaar in cijfers

 

Medewerkers ( 488)

1996: 48
2021: 536

Omzet ( 216,6 mln.)

1996: 3,4 mln.
2021: 220 mln.
(verwachting)

Klanten ( 7.553)

1996: 4.200
2021: 11.753

Softwaregebruik 2021

Loonstroken: 2,6 mln.
Fiscale aangiften: 1,3 mln.

Papierverbruik

1996: alles ging op papier...
2021: 0 kg per fte

Man/vrouw verhouding

1996: 87% man & 13% vrouw
2021: 72% man & 28% vrouw

In dienst sinds 1996

12 collega's zijn er al vanaf het begin in 1996 bij!

Ondertekenen jaarrekening

1996: Na 28 weken
2021: Na 3 weken

1996

AFAS wordt opgericht als AFAS Automatisering

AFAS is in 2021 best een bekende naam in softwareland; een professioneel softwarebedrijf. Voor de mensen die denken dat dit altijd zo is geweest. Welkom in 1996. Het jaar dat AFAS werd opgericht. Hoewel opgericht, het was een onderdeel van Raet en werd afgesplitst onder leiding van Ton van der Veldt en Piet Mars. Toen al met 48 medewerkers.

Uit het archief

1997 - 2000

Van AFAS DOS naar AFAS Windows

AFAS Profit bestond nog niet. In de beginjaren werkten we aan en met AFAS DOS, Intrafas en vanaf 1998 AFAS voor Windows. Maar dat verliep niet altijd even soepel.

De software werd op 3 locaties ontwikkeld. Dat leverde verschillende manieren van werken op en bracht verschillende culturen met zich mee. Wat ze wel met elkaar gemeen hadden is dat er heel veel en hard gewerkt werd. Er ontbrak alleen één ding: structuur.

Welkom bij AFAS in de beginjaren!

Uit het archief

AFAS Automatisering wordt AFAS Software

Het was de tijd waarin er hard gewerkt werd aan software die op CD-rommetjes naar onze klanten ging. Intussen werd in 1996 onze naam veranderd naar AFAS Software; de huidige naam van ons bedrijf.

De eerste grote toevoeging aan onze software was ook een feit. AFAS Personele Systemen was klaar voor gebruik. Tegenwoordig beter bekend als de modules HRM & Payroll uit ons product.

Uit het archief

De eerste Gebruikersdag

Grote kans dat je als klant van AFAS weleens bij een van onze evenementen bent geweest. En het organiseren van evenementen zit al vanaf de beginjaren in onze genen. Zo vond in 1998 de eerste AFAS Gebruikersdag plaats. Tegenwoordig beter bekend als de AFAS Open.

Uit het archief

2001 - 2006

Het is tijd voor Profit!

We zijn aanbeland in het nieuwe millennium. AFAS DOS en AFAS voor Windows liggen achter ons. Het is tijd voor AFAS Profit! En AFAS Profit kennen we nu nog steeds als hét product van AFAS. Sterker nog, meer dan 2,1 miljoen gebruikers werken tegenwoordig vrijwel dagelijks met dat product.

Uit het archief

AFAS groeit en verhuist

AFAS is inmiddels een stuk verder en serieuzer. Binnen Nederland gaan we ook verhuizen. Dat scheelt maar een paar huisnummers, maar we hebben nu wel een eigen pand dat past bij het bedrijf dat AFAS op dit moment is; een volwassen organisatie!

Uit het archief

OPB: De kunst van succesvol ondernemen

In 2004 komt de eerste druk van 'De kunst van succesvol ondernemen' van Piet Mars & Ton van der Veldt uit. De visie van AFAS is vastgelegd in dit boek. En de pijlers uit het boek zijn ook vandaag nog belangrijk in het reilen en zeilen van onze organisatie.

In 2012 kwam OPB 2.0 uit, de tweede druk van dit boek. Je kunt deze nog steeds downloaden via onze site.

De eerste cao & ons Help Center gaat online

Weer een nieuwe mijlpaal wordt bereikt: in 2005 wordt de eerste cao officieel ondersteund via onze software. Vandaag de dag zijn dit er meer dan 200 (!).

Ook gaat een jaar later de eerste versie van ons Help Center online. Weer een belangrijke stap in de transitie van papier naar digitaal!

Uit het archief 

2008 - 2013

Ton & Piet Bas & Arnold

In 2009, eerder dan velen hadden verwacht, nemen Bas & Arnold de dagelijkse leiding over van hun vaders nadat ze al enkele jaren onderdeel van de directie waren. Bas wordt CEO, na eerst Directeur Productontwikkeling te zijn geweest. Arnold wordt CFO, na eerder Directeur Controlling & Customer Service te zijn geweest. Oprichters Piet & Ton blijven nog nauw betrokken bij AFAS als Raad van Bestuur.

Hallo, wij zijn AFAS!

AFAS groeit lekker door en heeft inmiddels een mooi product. Nu moet dat alleen nog aan de man gebracht worden. Hoe je dat doet? Bij AFAS geloven we in sponsorschappen. Het begint in 2008 met de AFAS Tennisclassics, voetbalclub AZ volgt in 2010. Dat smaakt naar meer en even later worden ook het AFAS Circustheater (2011), KV Mechelen (2014), de Sprookjesweken en natuurlijk AFAS Live (2017) onderdeel van de AFAS-familie.

AFAS staat op de kaart. Nu kan niemand meer om AFAS heen. Toch?

Uit het archief

AFAS vestigt zich ook in België

In 2008 trekt AFAS naar België. Inmiddels kent onze Belgische vestiging meer dan 35 medewerkers en zetten zij zich dagelijks in voor bijna 400 klanten. En deze groei blijft zich voortzetten! Daarom verhuist AFAS België eind 2021 naar een gloednieuw kantoor in Kontich.

AFAS opent kantoren op Aruba & Curaçao

Het klassieke beeld van de Curaçaose hoofdstad Willemstad is dat van de centrale Handelskade, met zijn prachtig gekleurde panden. Op één van de panden in deze straat staat in grote witte letters de naam ‘AFAS Software’. Sinds 2008 opereert AFAS ook in de Caraïben. Eerst vanuit een kantoor op Curaçao, en vanaf 2012 ook vanaf Aruba. Het kantoor op de Handelskade werd in 2012 feestelijk geopend door de selectie van AZ.

Lees ook: waarom AFAS een kantoor op Curaçao opende

AFAS Online: de eerste stappen naar de cloud

Er wordt in deze periode afscheid genomen van ProfitWeb, AFAS Outsite & InSite worden als opvolgers geïntroduceerd. Ook werd in deze periode het fundament van AFAS Online gelegd. Dat was in de beginjaren niet altijd even stabiel, maar ook dat kregen we al snel meer in de vingers. Profit is geen proeftuin meer en het is dan ook een serieuze optie voor steeds meer bedrijven. Vandaag de dag zouden we niet meer weten wat we zonder AFAS Online zouden moeten en werken alle klanten in de cloud.

Uit het archief

2014 - 2016

De AFAS Foundation wordt opgericht

AFAS deed altijd al veel voor goede doelen, maar dat wordt nu in de vorm van de AFAS Foundation echt goed aangepakt. Met een organisatie die volledig wordt gerund door AFAS-medewerkers en een jaarlijks budget van €7,- miljoen (2021) is dit inmiddels echt een professionele stichting!

Meer weten over het werk van de AFAS Foundation? Kijk dan eens op www.afas.foundation.

De introductie van AFAS Pocket

Op onze 20e verjaardag (2016) introduceerden we de AFAS Pocket app. 'ERP software in je broekzak' noemen we dat. Inmiddels werken meer dan 600.000 mensen maandelijks met AFAS Pocket. En dit is al lang niet meer voor alleen HR-zaken. Zo zie je onze app bijvoorbeeld ook met regelmaat op de bouwplaats verschijnen. En we blijven vol inzetten op de ontwikkeling van de app, want het gebruik blijft groeien! 

Vanaf 2016 inzicht met Business Intelligence

De update van Profit 2016 stond bol van de business intelligence. Dat betekent dat gebruikers in één klap de beschikking kregen over een paar honderd interactieve dashboards. En dat alles zonder bijkomende kosten!

Bekijk ook: aankondiging samenwerking met Qlik

2017 - 2020

Na sport & theater ook sponsoring in muziek

Net als sport en theater is muziek pure emotie, mensen worden er door geraakt. Muziek is een wereld op zichzelf en een taal die we allemaal begrijpen. Muziek verbindt. Daarom is AFAS Live een mooie nieuwe stap in ons sponsorportfolio. Natuurlijk als marketingmiddel, maar speciaal voor al onze klanten bieden we de mogelijkheid om één keer per jaar als VIP naar jouw favoriete concert te gaan.

Eerste schop de grond in

Nadat jaren geleden het stuk grond al gekocht is onder het mom van "misschien, ooit.." gaat in het najaar van 2017 de eerste schop de grond in. De bouw van het nieuwe onderkomen van AFAS is begonnen! Met ruim 60.000 vierkante meter vloeroppervlak is het een stuk groter dan het huidige pand. Het grootste deel hiervan is gericht op inspiratie voor klanten en relaties in de vorm van opleidingslokalen, auditoria en natuurlijk het theater. 

AFAS wint Koning Willem I prijs

In 2018 ontvangt AFAS de Koning Willem I prijs in de categorie Grootbedrijf. “Een mooie bekroning van jaren hard werken. Maar ik wil wel toevoegen dat vooral onze medewerkers bijdragen aan ons succes. Deze AFAS-familie is een heel belangrijk onderdeel van het succes dat we hebben behaald.” zegt Bas van der Veldt bij het ontvangen van deze bijzondere ondernemersprijs.

Ter ere van het winnen van deze prijs bracht Koningin Máxima in 2019 een bezoek aan AFAS. Een hele mooie kers op de taart!

Uit het archief

Verhuizing naar ons nieuwe kantoor

In 2020 zijn we verhuisd naar het nieuwe AFAS Hoofdkantoor. Het is een stimulerende werkomgeving geworden voor onze collega’s, en een uniek visitekaartje voor klanten, relaties en bezoekers.

Wij hopen jou hier snel te ontmoeten. Of het nu voor een kop koffie, een inspirerend evenement, een demo van onze software of misschien wel voor 14 de musical. Zodra de coronapandemie voorbij is, ben je van harte welkom!

 

Goed zorgen voor medewerkers

Alles draait om liefde


Ja, onze onderneming maakt winst, maar daar begint het niet mee. Het begint met liefde. Voor medewerkers en klanten, bedrijven met wie we samenwerken, leveranciers en pensionado’s. Maar ook voor hun families en de voor de maatschappij. Zo geven we minstens 5 procent van het resultaat voor belastingen aan medewerkers en 5 procent aan goede doelen. Dat laatste doen we via onze eigen AFAS Foundation.

Goed voor elkaar zorgen, zit de mensen van AFAS in het bloed. Of het nu gaat om de directie die dag en nacht bereikbaar is voor medewerkers, of om de gastdames en -heren die iedere bezoeker in de watten leggen. Ons bedrijf heeft aandacht voor mensen. We stimuleren een goede balans tussen werk en privé en promoten een gezonde levensstijl. Daarom hebben we bijvoorbeeld een chef-kok en een masseur.

Luxe? Absoluut. Maar door liefde te stoppen in onze medewerkers, wordt deze liefde weer overgedragen op onze klanten. En daarmee geloven wij dat we het verschil maken!

Op naar nog eens 25 jaar!

Vergeet je niet mee te doen met de AFAS Challenge?