In juni 2025 wordt Profit 6 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?
Profit 6 is de innovatie-update van AFAS dit jaar. Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe of gewijzigde functionaliteiten.
Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 6? Op de klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 6 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de klantportal.
Navigeer direct naar:
Algemeen | AFAS Pocket | InSite & OutSite | CRM | HRM & Payroll | Financieel | Ordermanagement | Projecten | Fiscaal, bouw, flex & overheid
Je kunt je eigen AFAS-dashboards bouwen in Power BI en deze delen met je collega's. In Profit 5 hadden we al enkele dashboard beschikbaar gesteld. We zijn daar nu een stap verder in gegaan: je kunt zelf dashboards toevoegen via Profit.
Met Profit 6 worden ongeveer 15 nieuwe dashboards meegeleverd. Deze dashboards zijn niet onmiddellijk beschikbaar, want deze worden geleidelijk uitgeleverd.
We hebben een nieuwe rapportgenerator waarbij gebruiksvriendelijkheid voorop staat. De eerste rapporten zijn al uitgeleverd. Als je met de rapportgenerator aan de bak gaat, dan zie je direct dat deze gebruiksvriendelijker is dan de oude. De nieuwe rapportgenerator maakt het mogelijk rapporten op eenvoudige wijze te vertalen. Een ander voordeel: de rapportgenerator kan je huisstijl volgen, waardoor rapporten automatisch lettertype, kleuren en logo van de huisstijl overnemen. Je legt de huisstijl eenmalig vast in de omgevingsinstellingen. Verandert er iets in je huisstijl, dan voer je de wijziging eenmalig door. Vanaf dat moment zie je de rapporten in de nieuwe huisstijl, bijvoorbeeld met je nieuwe logo of nieuwe kleuren.
Je beheert je huisstijlen nu centraal in Profit. We kennen de huisstijlen al uit Pocket en Profit kon natuurlijk niet achterblijven. Een huisstijl bevat twee standaardkleuren, een standaardlettertype en logo's. Je kunt één huisstijl als standaard instellen en die huisstijl kan dan doorwerken in de rapporten die met de nieuwe rapportgenerator gemaakt zijn. Hierdoor hebben deze rapporten dus altijd de juiste opmaak, ook als je in de omgevingsinstellingen een andere huisstijl als standaard instelt.
Het is vanaf nu mogelijk om binnen een beheersmaatregel een repeterende taak toe te voegen. Zo automatiseer je terugkerende processen zoals controles, rapportages en reminders. Stel de taak één keer in, bepaal de frequentie, en laat Profit het werk doen. Elke taak wordt automatisch gegenereerd, zodat jij je kunt richten op wat echt belangrijk is.
Control framework is uitgebreid! Er zijn drie standaard typen control frameworks toegevoegd:
Deze nieuwe typen beschikken al over de benodigde eisen (bij Normenkader IBP: normen). Het monitoren en voldoen aan de eisen wordt met deze standaardtypen een fluitje van een cent!
Alle velden met een vlaggetje kun je nu vertalen via Jonas, je hoeft de vertalingen dus niet meer handmatig in te vullen. Klik op de 'toverstaf' en Jonas doet de rest. Deze nieuwe functionaliteit is alleen beschikbaar als de activering Jonas - AFAS AI is ingeschakeld.
Met onder andere een uitbreiding van de logging, inloggen op OutSite via AFAS Online en connectoren aanroepen op basis van OAuth 2.0.
In Pocket kun je nu met een druk op de knop een verhaal inspreken en omzetten in tekst. Even een gespreksverslag maken, een interview of overleg doen, een inspiratiemomentje vastleggen, geen enkel probleem. Klaar? Je verhaal wordt direct omgezet in een dossieritem/workflow met als bijlage een audio-opname. Er ontstaat automatisch een nieuwe 'spraaktaak' die je kunt raadplegen via Mijn taken. En daar vind je ook een volledige transcriptie van je verhaal.
Voor de Apple-gebruikers is meer meer goed nieuws! Want je kunt de audio-opname ook starten via Apple Watch. Ook hier volstaat één druk op de knop om de opname te starten. Doe je verhaal en het wordt automatisch voor je bewaard.
Als beheerder kun je een handig snelmenu maken. Gebruikers zien met een druk op de knop alle keuzen, met door jou zelf opgegeven omschrijvingen. Je kunt het snelmenu maken voor verlofaanvragen, uren boeken, een nieuwe agenda-afspraak, een nieuwe declaratie en een nieuw dossieritem.
Er komt een bestelling binnen, hoe handel je die nu snel af? Via Pocket natuurlijk! Trek je telefoon tevoorschijn en boek ontvangsten op inkooporders direct via AFAS Pocket. Hierdoor kunnen andere processen zoals de betaling van de inkoopfacturen snel doorlopen.
Met onder andere een werkgeversverklaring aanvragen of afdeling aanmaken via AFAS Pocket.
Op InSite heb je enorm veel vrijheid om je pagina's op te maken zoals jij dat wil. Dat heeft voordelen, maar we begrijpen dat deze flexibiliteit ook een uitdaging kan zijn. Het kost tijd en expertise. Daarom kun je er nu voor kiezen om gebruik te maken van standaard opgemaakte dossierpagina's. In de eigenschappen van het type dossieritem in Profit maak je de keuze om gebruik te maken van standaardpagina's op InSite. Zet het vinkveld aan en de rest doen wij voor je! De aanmaken-, aanpassen- en tonen-pagina's die bij dit type dossieritem horen krijgen de standaard lay-out. Hieronder zie je een voorbeeld van de tonen-pagina met de eigenschappen van de workflow. Rechts zie je de bijlage in een apart paneel. Je kunt via een knop wisselen tussen reacties en bijlagevoorbeeld.
Hiermee is je InSite moeiteloos representatief, up-to-date en voldoet het aan de nieuwste wet- en regelgeving omtrent digitale toegankelijkheid. En jij hebt weer tijd over voor wat echt belangrijk is.
We zijn nog bezig met de spreekwoordelijke puntjes op de i, daarom wordt deze functionaliteit niet direct met Profit 6 uitgeleverd. Als er meer bekend is over de uitleverdatum, dan geven we dit zo snel mogelijk aan.
Met de nieuwe KPI's heb je snel inzicht in belangrijke prestaties of trends. De KPI's worden out-of-the-box meegeleverd, je Sitebeheerder moet ze nog wel op de pagina's zetten. Een greep uit de mogelijkheden:
Gebruik je dezelfde Jonas-opdracht regelmatig bij het opstellen van een reactie? Leg de Jonas-opdracht dan vast als een Jonas-opdrachtsjabloon in het type dossieritem. Hierdoor kun je de Jonas-opdracht telkens aanroepen en uitvoeren als je deze nodig hebt bij het opstellen van een reactie. En om het nog makkelijker te maken: typ een / en je komt direct bij de Jonas-opdrachten én de reactiesjablonen.
Je kunt al je overzichten op je site nu een nieuwe standaard meegeven. De bestaande instellingen blijven intact, maar de algemene kenmerken van het overzicht worden aangepast naar de nieuwste standaard. Deze kenmerken zijn gebruiksvriendelijker en komen meer overeen met weergaven in Profit. Je vinkt in de eigenschappen van de site aan dat je hier gebruik van wil maken. Wat zie je vervolgens in elke weergave:
Met onder andere een optimalisatie van reacties en eigenschappenschermen.
Maak direct via Profit een audio-opname bij een dossieritem of een reactie bij een dossieritem. Nadat je de opname hebt ingesproken, wordt deze als bijlage opgeslagen bij het dossieritem. Toepassingen? Legio! Je kunt natuurlijk snel een verhaal inspreken, omdat praten soms makkelijker is dan tikken. Maar denk ook aan het opnemen van een tweegesprek of een vergadering.
Als je Jonas aan het werk zet met audio-opnamen bij dossieritems, kun je echt tijd besparen! Maak bijvoorbeeld een Jonas-opdracht om een samenvatting van een gesprek te maken, notulen van een overleg, een lijst van actiepunten, noem maar op! Je ziet niet alleen het resultaat van de AI-actie van Jonas, maar ook de volledige transcriptie van de audio-opname. Je kunt ook makkelijk zoeken in de transcriptie.
Je kunt de e-mailberichten die verstuurd worden via een workflowactie of -taak nu opslaan in Profit. Hierbij wordt ook de inhoud van het bericht opgeslagen, zodat je een historie opbouwt van de verzonden e-mailberichten. Profit slaat de berichten op bij het dossieritem van de workflow én bij de bestemming van de workflow, op het tabblad E-mail. Het raadplegen van de e-mailberichten is strikt geautoriseerd, zodat onbevoegden de e-mails niet kunnen raadplegen.
Met onder andere een afdeling toevoegen en meer details over bovenstaande functies.
Talentmanagement maakt het beheren van competenties en het plannen en uitvoeren van ontwikkelgesprekken eenvoudiger dan ooit. Verzamel waardevolle feedback en werk met overzichtelijke ontwikkeltrajecten waarin alle gesprekken en afspraken per medewerker per jaar worden gebundeld.
Geen stress meer over het plannen van gesprekken; de taken ontstaan automatisch op vooraf ingestelde momenten in het jaar. Zo ben je altijd op tijd met de gespreksplanning en houd je grip op de ontwikkeling van je medewerkers.
Daarnaast is het ook mogelijk om te werken met de HR3P-matrix of de 9-GRID-matrix in de beoordelingsgesprekken. In de HRM-instellingen geef je aan welk model je wilt gebruiken. Kies het model dat het beste aansluit bij jullie HR-visie en maak van elk beoordelingsgesprek een waardevol moment. Om dit alles te ondersteunen, is er een dashboard voor Talentmanagement beschikbaar.
Je legt nu eenvoudig een werklocatiepatroon per medewerker vast. In het werklocatiepatroon leg je een hoofdlocatie en een hoofdvervoermiddel vast. De combinaties in het patroon zorgen voor verschillende reisafstanden. Je bepaalt zelf of je de reisafstanden handmatig invult of dat Google dit automatisch voor je berekent. Het patroon werkt samen met het rooster van de medewerker, zodat reiskosten alleen worden vergoed op werkdagen. Medewerkers sturen eenvoudig afwijkingen in het patroon in via de nieuwe Pocket Kalender.
Het patroon (en de afwijkingen) werken door in de reiskosten op de loonstrook!
Vanaf nu kan een medewerker in InSite en AFAS Pocket een werkgeversverklaring aanvragen via een standaard workflow. Deze workflow houdt automatisch rekening met een eventuele Verklaring voortzetting dienstverband, meerdere dienstverbanden en je kunt ook aanvullende voorzieningen vastleggen.
De Basis CAO en Profit CAO's bevatten vanaf nu standaard looninrichting voor het bepalen van het inkomen voor de werkgeversverklaring NHG. Je hebt middels een aantal vrije lijstbegrippen de mogelijkheid om zelf looncomponenten in te tellen of juist in mindering te brengen.
Met onder andere optimalisaties in loopbaanhistorie, rapporten en connectoren.
Peppol is een zakelijk netwerk voor het uitwisselen van elektronische documenten, zoals e-facturen. Hiermee kun je veiliger, sneller en eenvoudiger e-facturen versturen en ontvangen. Dit netwerk wordt steeds meer de standaard voor e-facturatie. In sommige landen is het al verplicht voor facturatie aan de overheid. Vanaf 2026 moet je in België voor alle zakelijke transacties (B2B) e-facturen via Peppol versturen. Nederland volgt waarschijnlijk in 2027.
Bij AFAS werken we aan een volledige integratie met het Peppol-netwerk. Hiermee kun je e-facturen direct versturen en ontvangen via Peppol, zonder dat je extra software nodig hebt. De komende tijd gaan we gefaseerd pilot draaien met een door ons geselecteerde groep aan klanten. Vanaf Profit 7 komt deze functionaliteit voor alle klanten beschikbaar.
Het is in Profit al mogelijk om e-facturen te versturen en ontvangen over het Peppol-netwerk via het platform eConnect. Klanten die gebruik maken van eConnect kunnen overstappen naar de Peppol-integratie van AFAS. Je kunt uiteraard ook gebruik blijven maken van eConnect.
Met onder andere optimalisaties in vorderingen, investeringsprojecten en meer.
Je kunt vanaf nu in InSite een vrije inkoopaanvraag insturen vanuit een project. Hiermee kun je bepaalde inkopen doen voor een project. Het project wordt dan automatisch ingevuld in de aanvraag. Dit voorkomt invulfouten en zorgt ervoor dat je alleen op de juiste projecten kunt inkopen.
Je kunt alleen inkopen op projecten waar je rechten op hebt. Ook is het makkelijk om diensten in te kopen, zoals uren of inhuur van derden voor een project.
Werk je met voorraad, dan ken je het gemak van het bestelvoorstel: direct vanuit een verkooporder een inkooporder aanmaken voor voorraadhoudende artikelen. Dat gemak breiden we nu uit. Ook als je werkt met diensten of andere niet-voorraadhoudende items, zoals werksoorten, kosten of niet-voorraadhoudende artikelen, kun je deze voortaan eenvoudig inkopen via het bestelvoorstel. Rechtstreeks vanuit de verkooporder of voorcalculatie. Handmatige inkooporders aanmaken is daarmee niet langer nodig. Jij bepaalt per item of je dit standaard wilt inkopen vanuit verkoop, of alleen wanneer dat nodig is.
Met onder andere optimalisaties in inkoopoffertes en connectoren.
Met deze nieuwe functionaliteit is het nu ook mogelijk om een factuurvoorstel aan te maken via InSite. Bij het insturen van een factuurvoorstel start de workflow. Hiermee kan je eerst het voorstel goed laten keuren door een of meerdere beoordelaars en vervolgens een factuur aanmaken en verstrekken.
Het voordeel is dat dit proces volledig in InSite plaatsvindt. Je hoeft niet naar Profit. Dit stelt InSite-gebruikers in staat om zelf factuurvoorstellen vast te leggen. Bovendien kun je via InSite factuurvoorstellen opslaan in concept, insturen voor beoordeling, en indien nodig aanpassen. Zo kun je het factuurvoorstel eerst laten goedkeuren door bijvoorbeeld de budgethouder en/of debiteurenafdeling voordat je de factuur verzendt.
Met onder andere optimalisaties in werksoorten en kosten inkopen via bestelvoorstel, investeringsprojecten en meer.
Met het nieuwe werkprogramma, opgaaf werkelijk rendement en digitale bijlage dividend en kwalificatiebeschikking
Met een optimalisatie van de werkbegroting, werkbon, kopersbegeleiding en het inkoopofferte proces.
Met uurloonschalen, loonschaal voor een andere cao, intercompany flex en meer.
Met nieuwe functies zoals een factuurvoorstel in InSite, investeringprojecten en optimalisaties voor vorderingen.
Op deze pagina staan alleen de grotere wijzigingen uitgewerkt. Er is nog een heleboel meer gedaan, dan wat op deze pagina past. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 6 zit? Dit vind je op de klantportal.