Nieuw in Profit 12


Vanaf november 2019 wordt Profit 12 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?



Profit 12 zit weer vol nieuwe functionaliteit. Op deze pagina vind je de highlights!

Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 12? Op de Klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 12 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de AFAS Klantportal.

InSite & OutSite


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken voor InSite & OutSite?

Meerdere bijlagen downloaden

Download alles in één keer als een zip-bestand

Een dossieritem kan flink wat bijlagen bevatten. Je kunt deze stuk-voor-stuk downloaden, of in één keer als een zip-bestand.

profit 12 - crm-dossieritems-downloaden-als-zip1

AFAS Pocket


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken voor AFAS Pocket?

Handige nieuwe features AFAS Pocket

Nog sneller werken!

AFAS Pocket

 Eigen dossieritems raadplegen

Een medewerker kan zijn eigen medewerkerdossier raadplegen via de Pocket app.

> Lees meer

 Verzuim melden op jouw manier

Door gebruik te maken van verzuimprofielen kun je de ziekmelding precies zo laten verlopen als je zelf wil. Ook is het als manager mogelijk om medewerkers ziek te melden via de app.

> Lees meer

 Uren boeken in AFAS Pocket

Vanaf nu is het ook mogelijk om uren te boeken via een boekingslay-out. Je kan hier zelf een wizard inbouwen zodat het uren boeken in een aantal stappen gaat.

> Lees meer

Financieel


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Financieel?

Dossier per budgetscenario 

Leg beslissingen ten aanzien van het budget vast


Met het nieuwe dossier op budgetscenario kun je per budgetscenario vastleggen welke beslissingen zijn genomen ten aanzien van bijvoorbeeld aanpassingen van budgetten. Ook kun je een aanvraagtraject in de vorm van een workflow gaan gebruiken. Als iemand een budget wil aanpassen, kun je dit dus keurig via een workflow borgen en achteraf kun je makkelijk terugvinden wat er gebeurd is.

profit 12 - fin-budgetscenario1

Bankkoppeling Isabel Connect

Via de Isabel-bankkoppeling kun je bankafschriften van Belgische banken inlezen. Dit is niet alleen relevant voor Belgische klanten, maar ook voor Nederlandse klanten met Belgische bankrekeningen. AFAS ondersteunt alleen het CAMT53-formaat.

Journaliseren ontvangst

Staan de ontvangsten in jouw organisatie centraal? Dan kun je er nu voor kiezen om direct bij de ontvangsten de journaalpost in Financieel te genereren. Op dat moment wordt de bijbehorende verplichting ook afgeboekt.

> Lees meer

HRM & Payroll


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom HRM & Payroll?

Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

In Profit 12 is een aantal functionaliteiten ontwikkeld die speciaal rekening houdt met de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)


De WAB heeft het doel de balans tussen vaste en flexibele contracten op de Nederlandse arbeidsmarkt te verbeteren. Het moet aantrekkelijker worden voor werkgevers om medewerkers een arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren en voor onbepaalde tijd aan te bieden.

De belangrijkste onderdelen van de WAB op een rij waar de software nu rekening mee houdt:

  • Transitievergoeding
  • WW Premiedifferentiatie
  • Aanbod vaste uren voor oproepkrachten na 12 maanden
  • Ketenbeding van 2 naar 3 jaar
  • Ontslagrecht op basis van cumulatiegrond

> Lees meer of bekijk de themapagina (met webinar) over de WAB

Optimalisaties Individueel Keuzebudget

Het Keuzebudget is een vrij besteedbaar budget van de medewerker dat hij heeft te besteden naast zijn huidige salaris. De medewerker beslist zelf waaraan en wanneer het budget wordt besteed. In Profit 12 is hiervoor een aantal optimalisaties gerealiseerd.

> Bekijk de optimalisaties

Projecten


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Projecten?

Projectstatus vastleggen

Projecten kun je nu een status geven zoals Te plannen, realisatie, afgerond, afgemeld of vervallen. Dit kan zowel handmatig als via de workflow. Je kunt ook zelf statussen toevoegen en daarbij instellen wat toegestaan is.

profit 12 - projectstatus-11

Hoofdfases met subfases

Je kunt nu in een fase subfases toevoegen. Zo kun je meerdere niveaus hanteren afhankelijk van de complexiteit en grootte van het project.

profit 12 - nieuw projectfase1

Ordermanagement


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Ordermanagement?

Favorietenlijst bij inkoopaanvragen

Zet inkoopartikelen in een favorietenlijstje


Je kunt nu inkoopartikelen voor inkoopaanvragen makkelijk samenbrengen in favorietenlijsten, zodat je nog sneller kunt bestellen. Maak bijvoorbeeld een persoonlijke lijst met wekelijkse bestellingen, of algemene favorietenlijsten voor je afdeling, voor marketingacties, etc.

profit 12 - favorietenlijst1

Nieuw en gewijzigd bij OCI-koppelingen

Er is een reeks van nieuwe mogelijkheden en optimalisaties doorgevoerd, zoals o.a. de nieuwe koppeling met GHX en het gebruik van vrije velden bij de Profit OCI-koppeling. Daarnaast kun je nu ook testen of het verzenden van de XML-order goed gaat.

> Lees meer

Bijlage inkoopaanvraag direct naar offerte of order

Je kunt nu ook bij een vrije inkoopaanvraag direct externe bijlagen toevoegen. Deze worden na goedkeuring automatisch doorgesluisd naar de offerte of inkooporder.

> Lees meer

Fiscaal


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Fiscaal?

Aangifte F-biljet 2019

Vanaf nu kun je het F-biljet voor 2019 invullen en opsturen naar de Belastingdienst. Met het F-biljet doe je de belastingaangifte voor een overleden persoon.

Het F-biljet is in eerste instantie alleen beschikbaar om als PDF af te drukken. Digitaal versturen van het F-biljet is mogelijk vanaf het moment dat de aangifte IB 2019 elektronisch ingestuurd mag worden.

Voorlopige aangifte IB 2020

De voorlopige aangifte IB 2020 is uitgeleverd. Je kunt nu elektronische verzoeken en wijzigingen insturen voor de voorlopige aanslag of teruggave IB 2020 die de Belastingdienst heeft opgelegd.

Toeslagen 2020

Je kunt nu de toeslagen voor 2020 uitwerken en een aanvraag, wijziging of stopzetting naar de Belastingdienst versturen.

Applicatiebeheer


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom applicatiebeheer?

Autorisatie o.b.v. functie medewerker

Plaats medewerkers automatisch in de juiste autorisatiegroep


Je kunt medewerkers automatisch in de juiste autorisatiegroepen plaatsen op basis van hun functie. Als een medewerker in dienst komt of een nieuwe functie krijgt, wordt direct de juiste autorisatie toegekend. De Autorisatietool komt er dus niet meer aan te pas, de rechten staan in één keer goed!

> Lees meer

profit 12 - autorisatie functie werkgever-functie-groep1

Bouw & Flex


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom bouw & flex?

BOuw

Bouw


Ontdek de optimalisaties voor het inlezen van CUF-bestanden, kopersbegeleiding en de werkbegroting.


Flex

Flex


Ontdek de optimalisaties voor AFAS Pocket, plaatsings- en opdrachtbevestigingen en prijsafspraken.


Dieper de details in?


Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 12 zit? Deze vind je uitgewerkt op de klantportal.