Vanaf november 2019 wordt Profit 12 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?
Profit 12 zit weer vol nieuwe functionaliteit. Op deze pagina vind je de highlights!
Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 12? Op de Klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 12 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de AFAS Klantportal.
Navigeer direct naar:
InSite & OutSite | AFAS Pocket | Financieel | HRM & Payroll | Projecten | Ordermanagement | Fiscaal | Applicatiebeheer | Bouw | Flex
Een dossieritem kan flink wat bijlagen bevatten. Je kunt deze stuk-voor-stuk downloaden, of in één keer als een zip-bestand.
Een medewerker kan zijn eigen medewerkerdossier raadplegen via de Pocket app.
Door gebruik te maken van verzuimprofielen kun je de ziekmelding precies zo laten verlopen als je zelf wil. Ook is het als manager mogelijk om medewerkers ziek te melden via de app.
Vanaf nu is het ook mogelijk om uren te boeken via een boekingslay-out. Je kan hier zelf een wizard inbouwen zodat het uren boeken in een aantal stappen gaat.
Met het nieuwe dossier op budgetscenario kun je per budgetscenario vastleggen welke beslissingen zijn genomen ten aanzien van bijvoorbeeld aanpassingen van budgetten. Ook kun je een aanvraagtraject in de vorm van een workflow gaan gebruiken. Als iemand een budget wil aanpassen, kun je dit dus keurig via een workflow borgen en achteraf kun je makkelijk terugvinden wat er gebeurd is.
Via de Isabel-bankkoppeling kun je bankafschriften van Belgische banken inlezen. Dit is niet alleen relevant voor Belgische klanten, maar ook voor Nederlandse klanten met Belgische bankrekeningen. AFAS ondersteunt alleen het CAMT53-formaat.
Staan de ontvangsten in jouw organisatie centraal? Dan kun je er nu voor kiezen om direct bij de ontvangsten de journaalpost in Financieel te genereren. Op dat moment wordt de bijbehorende verplichting ook afgeboekt.
De WAB heeft het doel de balans tussen vaste en flexibele contracten op de Nederlandse arbeidsmarkt te verbeteren. Het moet aantrekkelijker worden voor werkgevers om medewerkers een arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren en voor onbepaalde tijd aan te bieden.
De belangrijkste onderdelen van de WAB op een rij waar de software nu rekening mee houdt:
> Lees meer of bekijk de themapagina (met webinar) over de WAB
Het Keuzebudget is een vrij besteedbaar budget van de medewerker dat hij heeft te besteden naast zijn huidige salaris. De medewerker beslist zelf waaraan en wanneer het budget wordt besteed. In Profit 12 is hiervoor een aantal optimalisaties gerealiseerd.
Projecten kun je nu een status geven zoals Te plannen, realisatie, afgerond, afgemeld of vervallen. Dit kan zowel handmatig als via de workflow. Je kunt ook zelf statussen toevoegen en daarbij instellen wat toegestaan is.
Je kunt nu in een fase subfases toevoegen. Zo kun je meerdere niveaus hanteren afhankelijk van de complexiteit en grootte van het project.
Je kunt nu inkoopartikelen voor inkoopaanvragen makkelijk samenbrengen in favorietenlijsten, zodat je nog sneller kunt bestellen. Maak bijvoorbeeld een persoonlijke lijst met wekelijkse bestellingen, of algemene favorietenlijsten voor je afdeling, voor marketingacties, etc.
Er is een reeks van nieuwe mogelijkheden en optimalisaties doorgevoerd, zoals o.a. de nieuwe koppeling met GHX en het gebruik van vrije velden bij de Profit OCI-koppeling. Daarnaast kun je nu ook testen of het verzenden van de XML-order goed gaat.
Je kunt nu ook bij een vrije inkoopaanvraag direct externe bijlagen toevoegen. Deze worden na goedkeuring automatisch doorgesluisd naar de offerte of inkooporder.
Vanaf nu kun je het F-biljet voor 2019 invullen en opsturen naar de Belastingdienst. Met het F-biljet doe je de belastingaangifte voor een overleden persoon.
Het F-biljet is in eerste instantie alleen beschikbaar om als PDF af te drukken. Digitaal versturen van het F-biljet is mogelijk vanaf het moment dat de aangifte IB 2019 elektronisch ingestuurd mag worden.
De voorlopige aangifte IB 2020 is uitgeleverd. Je kunt nu elektronische verzoeken en wijzigingen insturen voor de voorlopige aanslag of teruggave IB 2020 die de Belastingdienst heeft opgelegd.
Je kunt nu de toeslagen voor 2020 uitwerken en een aanvraag, wijziging of stopzetting naar de Belastingdienst versturen.
Je kunt medewerkers automatisch in de juiste autorisatiegroepen plaatsen op basis van hun functie. Als een medewerker in dienst komt of een nieuwe functie krijgt, wordt direct de juiste autorisatie toegekend. De Autorisatietool komt er dus niet meer aan te pas, de rechten staan in één keer goed!
Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom bouw & flex?
Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 12 zit? Deze vind je uitgewerkt op de klantportal.