Voorraadbeheer software

Nooit meer 'nee' verkopen omdat je inzicht hebt in wat je op voorraad hebt.





Magazijn- en voorraadbeheer


Je wilt voldoen aan de vraag van je klanten. Daarom is het van belang dat je realtime inzicht hebt in de voorraad in je magazijn; ook als de voorraad op meerdere locaties is opgeslagen. In onze voorraadbeheer software bewaar je alle informatie op één centrale plek. Zo hebben jij én je collega's op andere locaties actueel inzicht in de voorraad en goederenstromen in de magazijnen en magazijnlocaties.

Voldoende voorraad in het magazijn in combinatie met een goede visie op magazijnbeheer zorgt voor tevreden klanten. De voorraad is altijd up-to-date met de voorraadbeheer software. Je hebt nooit meer te weinig voorraad en je hebt inzicht in het juiste bestelmoment, de juiste bestelhoeveelheid, de minimale voorraad die je nodig hebt, de levertijd en de inkoopprijs. Deze aspecten zijn cruciaal voor jouw verkoop, want hoe beter je deze inricht, hoe meer rendement je dit oplevert. Bovendien werk je heel klantgericht, omdat je nu geen 'nee' meer hoeft te verkopen aan je klant omdat jij je magazijnbeheer niet op orde hebt.

Weten wat onze voorraadbeheer software voor jouw organisatie kan betekenen?




Inventarisatie voorraadbeheer software

Inventarisatie


De software houdt rekening met jouw verkopen tijdens de inventarisatie. De verschillen na de telling worden automatisch gecorrigeerd in de voorraad. Je hebt geen last van tijdsverlies en de verkoop draait gewoon door. Na het gereed melden van de inventarisatie worden de voorraadmutaties direct verwerkt in de financiële administratie. De voorraad is weer zoals deze volgens de boekhouding hoort te zijn. En dat met maar één druk op de knop!

Lees er meer over in onze brochure



Inzicht in magaizjn software

Inzicht


Met Business Intelligence verzamel en analyseer je bedrijfsinformatie zodat beslissingsondersteunende informatie zichtbaar wordt. Tegenwoordig is dit een onmisbaar middel om antwoord te krijgen op cruciale vragen die je concurrentievoordelen opleveren. In de magazijn software zitten standaard meegeleverde dashboards waarin jij je voorraad, magazijnen, inkopen en verkopen direct inzichtelijk hebt.

Lees er meer over in onze brochure


Online voorraadbeheer met AFAS


Voorraad, inkoop, verkoop, orderbeheer, boekhouding, CRM en HRM zijn allemaal geïntegreerd in één ERP-systeem. Zo hoef je niet onnodig veel systemen aan elkaar te koppelen, waardoor je de kans op fouten sterk verlaagd. Doordat alles in één systeem staat, kan je ook nog eens gemakkelijk belangrijke informatie uit het systeem halen. Zo gaat de software dus verder dan de meeste voorraadbeheer software of magazijnbeheer software.

  • Eenvoudig voorraadbeheer
  • Ondersteuning van artikelen, werksoorten, kosten, samenstellingen en serie- en partijartikelen
  • Meerdere magazijnen beheren
  • Complete ordermanagementproces
  • Geïntegreerd met je boekhouding
  • Inzicht met Business Intelligence
  • Werken in de cloud
  • Dagelijks opzegbaar (na 1 jaar)

Ontdek de mogelijkheden van AFAS

Het hele verkoopproces op één plek


Het goed op orde hebben van je voorraad systeem is essentieel om jouw klanten goed en snel te kunnen bedienen. Uiteindelijk levert de verkoop van producten geld op. Het verkoopproces is daarom ook volledig geborgd in de software van AFAS en geïntegreerd met jouw voorraadbeheer én alle andere onderdelen van de ERP software.

Het hele verkoopproces in de software


Technotape vertelt hoe zij de software van AFAS inzetten

 

OCI-koppelingen

Interne inkopen direct in de webshop bestellen


Collega's kunnen hun interne inkopen direct in de webshop van je leverancier bestellen via de OCI-koppeling. De voorraadbeheer software van AFAS zet de bestelling direct om in een inkoopaanvraag. Hierdoor hoef je het assortiment niet steeds zelf te beheren en ben je verzekerd van actuele prijzen.

Bekijk een overzicht van de beschikbare koppelingen in de brochure.

 

Meer weten over de voorraadbeheer software van AFAS?

We komen graag met je in contact.


Advies op maat nodig? Bel: 033 - 43 43 883


6 valkuilen bij voorraadbeheer

Zelf voorraad aanhouden kan je grote voordelen bieden, maar onvoldoende grip op voorraad kan ook leiden tot een enorme kostenpost. Geen enkel bedrijf zit daar natuurlijk op te wachten. Dankzij de opkomst van e-commerce is er op sommige valkuilen bij voorraadbeheer extra druk komen te liggen. Wie klanten niet goed of niet snel genoeg informeert loopt de kans op een keiharde afstraffing.



Te veel voorraadbeheer

Valkuil 1: aanhouden teveel aan voorraad

Gebleven is de valkuil waarbij bedrijven teveel voorraad aanhouden. Het kan een keuze zijn om voldoende artikelen op voorraad te leggen. De afdeling sales zal dit toejuichen omdat de kans op nee-verkopen hiermee daalt. De afdelingen finance en logistiek zijn minder blij met te hoge voorraden.

Beter is het om met behulp van voorraadbeheer software in kaart te brengen welke minimale voorraden je nodig hebt om aan de klantvraag te voldoen en goed zicht te hebben op de levertijden van producenten/toeleveranciers. Stem acties intern af, ofwel, zorg voor een goede Sales & Operations Planning.


Vasthouden incourante artikelen

Valkuil 2: vasthouden incourante artikelen

Het aanhouden van incourante voorraad is al jaren een geldverslindend kenmerk van voorraadbeheer van vooral groothandels. Met de opkomst van webshops is dit probleem gegroeid. Bedrijven hebben de neiging om zich te onderscheiden door het aanbieden van een breed portfolio. Daar valt overigens iets voor te zeggen, maar deze ‘long-tail’ aan producten kent ook artikelen die maanden of jaren blijven liggen. Stel regels vast voor artikelen, hoe lang ze in welke hoeveelheden deel mogen uitmaken van de magazijnvoorraad. Bepaal ook wat je er vervolgens mee doet: zelf verkopen tegen korting of verkopen aan partijen die voor deze artikelen speciale platformen hebben ontwikkeld. 


Ketenvoorraad

Valkuil 3: Onvoldoende inzicht in ketenvoorraad

Inzicht in de levertijden en de beschikbare hoeveelheden artikelen in de keten is noodzakelijk voor de bedrijven die hun klanten goed willen informeren. Zeker nu klanten een steeds grilliger aankoopgedrag vertonen, bijvoorbeeld doordat ze sneller op nieuwe trends inspelen. Als groothandel kun je ervoor kiezen om een artikel niet zelf op voorraad te houden. Belangrijk is het dan wel om te weten of toeleveranciers over vergelijkbare artikelen beschikken. En bovendien: in welke hoeveelheden en hoe lang duurt het om deze bij de klant te krijgen? Voorraadniveaus moeten real-time beschikbaar zijn en liefst per artikel voorzien van een alertfunctie, zodat planners tijdig actie kunnen ondernemen als zich knelpunten voordoen. Een goede ketenintegratie, mét ondersteuning van IT-applicaties en op basis van afspraken met leveranciers is een absolute voorwaarde voor het hebben van voldoende zicht in voorraadniveaus in de supply chain.


Voorraadniveau

Valkuil 4: klanten geen zicht geven op voorraadniveau

Dit is vandaag de dag misschien wel de grootste valkuil. Een onderneming die een goed overzicht heeft van de inkomende en uitgaande goederenstromen, moet deze info melden aan klanten. Bijvoorbeeld via een webportal. Een producent moet aan een klant een levertermijn kunnen doorgeven, iets wat alleen kan als de producent haar voorraadbeheer software op orde heeft en inzicht heeft in de beschikbare voorraden en levertermijnen van een toeleverancier. E-mail en telefoon zijn niet langer de manier om dit op te vragen of door te geven. Directe koppelingen of portals hebben die rol overgenomen. Heeft een klant onvoldoende zicht op de beschikbare voorraden van je onderneming, dan is de stap klein om naar de concurrent te gaan. Je voorraadbeheer mag daar nooit de reden van zijn.


Retourartikelen

Valkuil 5: te weinig zicht op retourartikelen

De ene sector is de andere niet, maar in sommige branches is er een grote kans op het retour krijgen van artikelen. Denk bijvoorbeeld aan de fashionbranche. Artikelen die retour komen, zijn direct weer als voorraad te gebruiken. Sommige artikelen zijn licht beschadigd, maar te herstellen. Bepaal welke artikelen je wel en niet opnieuw wil gebruiken. Breng ook zo goed mogelijk in kaart welke artikelen retour komen en wanneer deze arriveren. Werk dit gelijk door in je magazijn- & voorraadbeheer software. Dit voorkomt onnodig bijbestellen of nee-verkopen.


Forecasting

Valkuil 6: forecasting zonder goede data

Het bijbestellen van artikelen op basis van ruwe historische gegevens is een doodzonde. Forecasten op basis van ‘gevoel’, althans zonder gebruik te maken van IT-tools, is echt achterhaald. Goede vooraadbeheer software ondersteunt planners met behulp van analyses, klantbehoefte/benodigde voorraadniveau. Gedetailleerde data, opgeslagen in het ERP, moet als basis dienen. Bijsturen op basis van plannen, ervaring of actuele ontwikkelingen kan vervolgens altijd. Bovendien is het door de grote aantallen, de sterke fluctuaties en de markttrends onmogelijk om voorraden op basis van gevoel te managen. Een modern ERP met geïntegreerde functies voor magazijnbeheer en voorraadbeheer, in combinatie met dashboards is een noodzaak. Met de dashboards is op basis van gedetailleerde historische data direct duidelijk welke bestelacties een replenisher moet nemen om de juiste artikelen op het juiste moment op voorraad te hebben.