Leusden, 9 juli 2025 – Zorgprofessionals ervaren nog altijd hoge administratieve druk, terwijl hun tijd juist zo hard nodig is voor directe zorg. Uit onderzoek onder 89 zorgorganisaties die werken met AFAS Software blijkt dat digitalisering van ondersteunende processen – zoals HR en financieel– daadwerkelijk verlichting biedt.
De werkdruk in de zorg is hoog en het personeelstekort structureel. In dat licht is het opvallend dat 75% van de deelnemende organisaties aangeeft dat de administratieve belasting dankzij digitalisering daadwerkelijk is afgenomen. 67% zegt hierdoor meer overzicht te hebben hoe ze ervoor staan omdat ze met één geïntegreerd systeem werken, 90% merkt meer efficiëntie door snellere processen, minder fouten en automatische verwerking. Het resultaat: meer rust in de organisatie en een betere werkervaring voor zorgmedewerkers.
Marjo van Ostaijen, werkzaam bij zorgorganisatie Marga Klompé, licht toe: “Door zoveel mogelijk applicaties centraal te regelen, creëren we een efficiënte en transparante werkomgeving die tijdsbesparing en foutreductie bevordert.”
Waar zorgprocessen aan de voorkant vaak goed zijn ingericht, blijft de ondersteunende kant van de organisatie een knelpunt. Veel zorgorganisaties werken nog met losse systemen. Dat zorgt voor dubbel werk en frustratie. “We zien dat organisaties met overzichtelijke processen meer rust en structuur ervaren”, zegt Tom van Summeren, Salesmanager Zorg van AFAS. “Dat helpt niet alleen planners en HR-medewerkers, maar heeft effect op de hele organisatie.”
Ook de samenwerking profiteert: 73% van de organisaties merkt dat afdelingen sinds de inzet van één systeem efficiënter samenwerken. Doorbreken van digitale silo’s draagt direct bij aan een soepelere werkdag voor zorgprofessionals.
Een belangrijk voordeel van digitalisering is dat sneller en beter kunnen sturen. Met real-time rapportages is informatie toegankelijker en betrouwbaarder. 92% van de respondenten vindt dat de betrouwbaarheid van informatie is toegenomen, en de helft zegt dat de kwaliteit van besluitvorming hierdoor is verbeterd.
Toch is de digitale transitie nog in volle gang. 39% van de zorgprofessionals ervaart dat cruciale informatie nog steeds versnipperd of lastig te vinden is. Dat benadrukt het belang van verdere integratie van systemen en processen.
“Digitalisering gaat niet alleen over voldoen aan regels,” zegt Tom van Summeren. “Het gaat over ruimte scheppen voor goede zorg. Goede systemen ondersteunen medewerkers in plaats van ze te belasten.”
Dat blijkt ook uit de praktijk. 86% van de zorgorganisaties voelt zich sinds de inzet van AFAS beter ondersteund bij het naleven van wet- en regelgeving. En in een sector waar zorgvuldig omgaan met data cruciaal is, ervaart 91% dat er meer aandacht is voor ethiek en privacy. Niet omdat dat moet, maar omdat het helpt om zorgprofessionals met vertrouwen en rust hun werk te laten doen.
Drie op de vier organisaties ervaart door digitalisering een betere werkervaring voor medewerkers. Minder administratief gedoe zorgt voor meer werkplezier en betrokkenheid. En juist dat is onmisbaar in een sector waarin medewerkers elke dag het verschil maken.
“Omdat we professionals uit verschillende lagen van zorgorganisaties hebben gesproken, geeft dit onderzoek een betrouwbaar en compleet beeld van de impact van digitalisering,” zegt Thomas Huigen, commercieel directeur bij Markteffect. “Het bevestigt wat veel zorginstellingen al aanvoelen: dat geïntegreerd werken daadwerkelijk verlichting brengt.” Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect, een onafhankelijk onderzoeksbureau, in opdracht van AFAS Software. In mei en juni 2025 zijn klanten uit de zorgsector benaderd, van zowel kleine als grote zorgorganisaties.
Werk kan veel leuker en beter zijn, en met meer aandacht voor de maatschappij. In veel organisaties zijn mensen bezig met de verkeerde dingen. Onnodige taken, dubbel werk en fouten herstellen kosten veel tijd en zijn niet goed voor de kwaliteit. De missie van AFAS Software is: beter ondernemen inspireren. AFAS doet dit met software en alles wat nodig is om die software zo te gebruiken dat je er een hoger doel mee bereikt. Organisaties houden tijd over voor wat echt belangrijk is, zoals kwaliteit en plezier in het werk: Succes begint met AFAS.