Zorgen over eigen kennisniveau nemen toe onder HR-professionals

Voornemen om van baan te veranderen laagste in tien jaar

Leusden, 14 december 2021 - Een op de drie HR-professionals vindt dat hun werkgever hen onvoldoende advies en stimulans geeft op het gebied van bijscholing. Aan kosten of werkdruk ligt dit niet, zeventig procent ervaart dat er genoeg budget en tijd is om de eigen kennis te kunnen bijspijkeren. Dat blijkt uit het jaarlijkse HR Trendonderzoek van Berenschot, Performa en AFAS Software onder meer dan tweeduizend HR-professionals.

Bijna de helft van alle HR-professionals is bang achter te blijven op het gebied van professionele kennis en competenties. Maar liefst 36 procent vindt de ondersteuning vanuit het management omtrent persoonlijke ontwikkeling matig tot onvoldoende. “En dat in een periode waarin de verantwoordelijkheid en het takenpakket juist groter zijn geworden. Dit heeft onder meer met de coronapandemie te maken”, verklaart Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenschot.

Van der Spek: “HR-professionals hebben in de coronacrisis heel wat op hun bordje gekregen, gezien de onzekerheid en aanhoudende gezondheidsklachten bij veel werknemers in de pandemie. Daarnaast zijn systemen en processen op de schop gegaan, naar een hybride vorm. De technologie van remote werken vraagt om aanpassing en nieuwe werkwijzen van de organisatie.”

Opleidingsmogelijkheden even belangrijk als salaris

Twee derde van de respondenten denkt dat de uitvoering van de taken de komende tijd zal blijven veranderen. De vraag om scholing en ontwikkeling is daarom hoog. Daarbij komt kijken dat maar liefst 93 procent van de ondervraagden aangeeft dat opleidingsmogelijkheden bepalend is voor de eigen werktevredenheid.

“Medewerkers en sollicitanten kijken bij een baan verder dan alleen de loopbaanmogelijkheden en salaris. Dat vind ik als HR-professional een goede ontwikkeling. Het stukje opleiding wordt daarin natuurlijk niet vergeten”, stelt Britt Breure, directeur HR bij AFAS Software.

“Elke medewerker is naar mijn idee het gelukkigst als er continu ontwikkeling en perspectief is. Wel vind ik het belangrijk dat die ontwikkeling niet alleen maar uit boeken wordt gehaald of uit studies komt. Een medewerker leert vooral door te doen. Dit is een kwestie van vertrouwen geven aan medewerkers.”

HR-professionals zijn honkvast

Wil je HR-professionals graag binnenboord houden, dan is ook een fijne sfeer op de werkvloer van essentieel belang. Van der Spek: “Uit het onderzoek komt naar voren dat collegialiteit en de bedrijfscultuur met stip op één staan als bepalende factoren voor tevredenheid. 86 procent vindt dit heel belangrijk, terwijl de overige veertien procent het belang daarvan ook aanstipt.”

Slechts veertien procent van de HR-professionals zoekt momenteel naar een andere baan. “Dit percentage is de afgelopen tien jaar nog nooit zo laag geweest als nu”, aldus Van der Spek. Bovendien blijkt dat maar twee derde van deze gevallen daadwerkelijk actief heeft gezocht naar een andere werkgever.

Over het onderzoek

Het jaarlijks terugkerend HR Trendonderzoek is in 2021 gehouden onder 2.122 HR-professionals in Nederland. Het onderzoek is een initiatief van Performa Uitgeverij, uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot, met ondersteuning van AFAS Software. ‘HR Trends’ is het grootste jaarlijkse onderzoek onder HR-professionals in Nederland.