Investeer in netwerken

Investeer in netwerken
"Tjonge, wat ben ik moe."
"Wat heb je vandaag dan gedaan, schat?"
"Oh, ik heb gewerkt aan mijn toekomst met mijn verleden."
"Dat begrijp ik niet. Vertel 's."
"Nou, dat is heel simpel. Ik kwam vandaag toevallig Gerrit tegen. Hij is al een tijdje voor zichzelf bezig en heeft ontzettend veel klanten. Daar zitten bedrijven bij die ook voor ons interessant zijn. En hij kan mij bij hen introduceren." "Waarom ben je dan zo moe? Want je hebt dan toch alleen maar zitten kletsen? Ik heb vandaag gestofzuigd, gewassen, gestreken en gekookt. Maar ik ben niet echt moe.""Ik ben niet moe in de zin van fysiek moe, maar moe in het koppie. Want we hebben ook allerlei herinneringen van toen opgehaald. En dat is stevig graven na 30 jaar. Wat eten we zo meteen?" Terwijl ik de deksel optil en de Indische kruidenlucht mij tegemoet komt. "Dat is vandaag een heerlijke rendang met sajoer lodeh."

'Netwerken' is één van de vele uitgewerkte competenties die we met Profit meeleveren. 'Netwerken' is echt zo'n woord waar iedereen zich wel iets bij kan voorstellen, maar waar iedereen ook zijn eigen inhoud aan geeft. Zoals bekend moeten we bij competentiemanagement concreet zijn en dus een definitie bedenken die voor de gehele organisatie geldt en de lading volledig dekt. Volgens Van Dale is netwerken het benaderen van mensen die nuttig kunnen zijn voor de eigen carrière. Maar netwerken is veel meer. Eén van de definities, die ik in Profit voorstel, is: ontwikkelen én onderhouden van interne en externe contacten, die voor de organisatie en/of het eigen functioneren functioneel zijn of kunnen worden en die van pas komen bij het realiseren van doelstellingen. Bij een competentie horen gedragsvoorbeelden, ontwikkeltips maar ook waar je rekening mee moet houden als je het, in dit geval, over netwerken hebt in een pop-gesprek.

Netwerken is bovenal gebaseerd op wederkerigheid. Het voordeel dat de ander uit de relatie haalt, is net zo belangrijk als het eigen voordeel. Als je netwerken alleen gebruikt om er zelf voordeel uit te halen, kost het op den duur moeite om het netwerk in stand te houden. Netwerken is vooral geven zonder onzelfzuchtig te zijn; het is vooral het opbouwen van krediet.

Neem bijvoorbeeld mijn vader. Toen hij begin vijftiger jaren naar Nederland kwam, was hij redelijk politiek actief en erg sociaal bewogen. Hij kende de juiste, belangrijke mensen en heeft daardoor ontzettend veel kunnen doen voor de Indische medemens. Hij bleef de mensen ook geïnteresseerd volgen, luisterde naar hen, bleef hen helpen en stuurde bij gelegenheid een kaartje of presentje. Zo'n 20 jaar later besefte ik hoe groot zijn netwerk was. Op de zilveren bruiloft van mijn ouders waren bijna 400 gasten aanwezig, terwijl we ongeveer 100 uitnodigingen hebben verstuurd. Tot nu toe ontmoet hij ze nog altijd op de verschillende Indische feestavonden, reünies en pasar malams. En ik heb er baat bij, want ze kennen mij ook allemaal: zijn netwerk is ook mijn netwerk geworden. Het gaat zelfs zo ver dat, omdat ik de zoon ben van Hans Korthout, mijn gezin allerlei voordeeltjes aangeboden krijgt als gratis entree bij evenementen, lagere prijzen in toko's voor kleding en Indische hapjes. Dus, heb je wat nodig, dan kan ik eens kijken wat ik kan regelen.

Misschien ben ik nu iets te snel, maar zakelijk bekeken is het zo dat wanneer je tijd en moeite steekt in je netwerk, je er ook iets van mag verwachten. De vraag is wanneer en in welke vorm. Netwerken vergroot kansen op allerlei gebied zoals bijvoorbeeld meer klanten en een andere baan. Netwerkvaardigheden zijn te ontwikkelen, maar eisen wel dat je hierin investeert. Pas als je het belang van netwerken erkent, zul jij je echt inzetten om contacten te onderhouden en te ontwikkelen.

"Lekker ontbijtje heb je voorgeschoteld."
"Het is maar een half gekookt eitje met jus d'orange, hoor. Het is wel met veel liefde voor je gemaakt."
"Ik heb ontzettend veel zin in straks."
"Waarom dan?"
"Ik ga naar een P&O Beurs en daar ontmoet ik weer veel oude bekenden. Dan heb ik weer heel wat bij te praten."
"Dan ben je vanavond zeker weer moe. Jouw baan zou ik ook wel willen. Dat lijkt net werken."

Roy Korthout

Productmanager Competentiemanagement

Publicatie datum: 12 september 2006 00:00