AFAS wint Grand Prix Contentmarketing award 2019 in B2E

De recruitment campagne wordt bekroond met goud door de vakjury

Amsterdam, 26 november – Tijdens de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing awards 2019 in het Postillion in Amsterdam heeft de ‘Wat drijft jou?’-campagne van AFAS Software de gouden award in de categorie B2E (Business to Employees) ontvangen. Een bijzondere bekroning op de nieuwe strategie rondom arbeidsmarktcommunicatie van AFAS.

Jortijn Bijl, Senior Marketingmanager bij AFAS: “Uiteindelijk is het meest belangrijk dat die achterkant klopt. Je kunt niet een toffe campagne ontwikkelen terwijl je weet dat de rest van het HR-beleid waardeloos is. Gelukkig is dat bij ons op orde zodat we volledig konden focussen op de verpakking”.

Wat AFAS in de ‘Wat drijft jou?’ campagne geprobeerd heeft te bereiken, is een diepere laag aanbrengen in waarom je doet, wat je doet. Jortijn: “Natuurlijk zijn wij bekend door grote sponsorschappen als AZ, AFAS Live en het AFAS Circustheater maar dat mag niet de reden zijn waarom iemand bij ons wil werken. Ook niet de lekkere lunches of tafeltennistafels op kantoor, maar de passie en vaardigheden van potentiële medewerkers moeten centraal staan.”


Video als basis …

In deze campagne heeft AFAS video echt als de basis gebruikt. Jortijn: “We hebben daar met Formatique een goede partner in gevonden. Dat blijkt alleen al uit het feit dat zij ons hebben aangedragen voor deze award. Formatique heeft ons echt ondersteund bij het realiseren en verder uitdenken van het videoformat. Dit format, bestaande uit korte teasers, een mini docu en een moodfilm hebben we vervolgens gedistribueerd op alle kanalen in alle formaten.”

De medewerkers van AFAS staan zelf centraal in de video’s, maar daar houdt het volgens Jortijn niet op: “Wij zetten medewerkers op één. Dat betekent dus ook dat zij moeten stralen in de video en dat podium willen we ze graag geven. De campagne is ontwikkeld voor starters en jonge professionals, dus zijn we ook naar scholen toegegaan om te luisteren wat hen drijft. Als laatste hebben we ook AFAS-klanten aan het woord gelaten, zodat je een goed beeld krijgt vanuit drie kanten over wat het werken bij AFAS nu echt inhoudt”.

… Ondersteund door alle denkbare middelen

Er is niet uitsluitend gebruik gemaakt van video. Ook de website is compleet opnieuw vormgegeven, AFAS heeft een podcastserie ontwikkeld en zelfs traditionele media zoals krant en beurzen zijn ingezet. Jortijn: “De ene wel succesvoller dan de ander, maar als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt. Het is fijn om bij AFAS die vrijheid te krijgen, daar wil ik mijn collega’s maar in het bijzonder onze HR manager Britt heel erg voor bedanken.”

Toekomstdromen

AFAS gaat ook volgend jaar door met deze campagne maar heeft uiteraard ook nog toekomstdromen. Jortijn: “Veel marketeers vinden het na een paar maanden wel weer genoeg geweest. Maar het is juist de kracht van herhaling die van deze campagne een nog groter succes kan maken. Dit betekent niet dat we voor 2020 geen gave nieuwe plannen hebben ontwikkeld, maar deze zullen wel allemaal bijdragen aan het ‘Wat drijft jou?’ concept.

Benieuwd hoe AFAS de volledige employee journey heeft vormgegeven?


Foto: © BBP Media / Richard Brunsveld 2018

Publicatiedatum: 26 november 2019 21:00