Kunst rondom het AFAS Clubhuis & AFAS Theater

AFAS is een bedrijf van beweging, én van weten waar het om draait. Namelijk: beter, makkelijker en leuker werken, met meer oog voor de maatschappij. Dit willen we ook terug laten komen in ons clubhuis en theater. Op deze pagina zie je hoe we hier met kunst invulling aan geven.

You are the world

Lorenzo Quinn (1966)


Dit is geen beeld om naar te kijken (nou ja, óók), maar om te ervaren. Loop er niet alleen omheen, maar ga erín. Dan voel je de bedoeling. En die is: we hebben de wereld niet, we zijn de wereld. We kunnen er invloed op uitoefenen, en de vraag is hoe we die aanwenden. Wat doe je om de wereld in balans te houden?

Kleine observatieoefening: zie je dat de aarde in dit beeld vastgehouden wordt door een mannen- en een vrouwenhand? Nu we toch aan het observeren zijn … dit beeld heeft een happy accident. Je ziet ons pand weerspiegeld in Afrika. Precies het continent waar wij met onze foundation het meeste doen.

Stop playing

Lorenzo Quinn (1966)


Bam! Meteen toen we dit beeld zagen, wisten we: dit past perfect bij AFAS. We zijn een speels bedrijf, en dat is niet toevallig. Spelen staat hoog op onze prioriteitenlijst, omdat we ervan overtuigd zijn dat het alles makkelijker en beter maakt. Van contact met klanten en gasten tot het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. Lachen geeft lucht en creativiteit. Vrij naar Feike Cats: beter leidt niet altijd tot leuker, leuker wel tot beter.

Als je niet oppast vergeet je te spelen. Dan ga je helemaal op in Alle Ernstige Dingen Die Moeten. Vandaar dat we dit beeld pontificaal in de binnentuin hebben gezet. Je hebt er van alle kanten zicht op. Het is een oproep: fantaseer, maak grappen, doe gek! Het kan hier.

The force of nature

Lorenzo Quinn (1966)


Wát een kracht hè? En wat een dynamiek zie je in dit beeld. Alsof het alleen stilstaat als je ernaar kijkt. Het sprak ons direct aan. AFAS is een bedrijf van beweging, én van weten waar het om draait. Namelijk: beter, makkelijker en leuker werken, met meer oog voor de maatschappij.

Dat dit beeld een vrouw is, maakt het helemaal geweldig. De waarden van ons bedrijf worden vaak gezien als vrouwelijk: we gaan voor de lange termijn, werken graag samen en handelen ethisch. We zijn bovendien een bedrijf voor iederéén. Ook voor mensen die je niet meteen bij een softwarebedrijf verwacht. We willen een mix van leeftijd, culturele afkomst, gender en afstand tot de arbeidsmarkt door een beperking. Want een bedrijf wordt écht sterk als het divers is.

Bureaucratics

Jan Banning (1954)

 

Jan Banning over Bureaucratics

Deze foto komt uit Bureaucratics. Voor deze serie bezocht ik samen met mijn vriend en schrijver Will Tinnemans honderden ambtenaren op hun kantoor. Dat deden we in acht landen: Bolivia, China, Frankrijk, India, Liberia, Rusland, de Verenigde Staten en Jemen.

Will hield de ambtenaren met zijn ‘interviews’ aan de praat. Daardoor kregen ze geen kans om hun kantoor op te ruimen, of de zaken mooier voor te doen dan ze zijn. En daardoor zie jij nu wat de gemiddelde burger ervaart als hij zo’n kantoor binnenkomt: bureaucratie. Een ambtenaar die zich verschanst achter zijn bureau. En die geen verschil zou moeten maken tussen burgers, maar dat soms wel doet.

Op alle foto’s zie je veelzeggende details. Ze laten zien hoe de staat zijn macht verkondigt, hoe de ambtenaar zijn rang en functie aanduidt, of - heel af en toe - iets over zijn persoonlijke leven.

Bas van der Veldt & Arnold Mars over Bureaucratics

Bam! Het werk van Jan raakte ons meteen de eerste keer dat we het zagen. Want Jan heeft met deze foto’s ons bestaansrecht een gezicht gegeven. Voor Nederlandse begrippen zijn het extreme beelden. Maar voor ons staan ze symbool voor al die mensen die bureaucratisch werk doen, die alleen kunnen uitblinken door geen fouten te maken, en die nauwelijks tijd overhouden voor wat ze echt belangrijk vinden. Ook in ons land. 

En dat terwijl werk zo veel leuker en beter kan. En met meer oog voor de maatschappij. Daarom willen we inspireren tot beter ondernemen. Dat doen we met onze software, en met alles wat ervoor nodig is om die software zo te gebruiken dat je er ook echt een hoger doel mee bereikt.

Welkom bij AFAS! Ook vandaag zetten we hier - samen met jou - de volgende stap naar meer kwaliteit én werkplezier.

De Schaduw van de Meester

Julius Rooymans (1971)


Ontmoet de lookalikes van Rembrandt, Van Gogh en Vermeer tijdens je bezoek aan het AFAS Theater.

Sta oog in oog met Marten & Oopjen, de aardappeleters, de mooie Hendrickje al badend in het water, het Joodse bruidje, de molen van Mondriaan, de chaos bij Jan Steen thuis en de sereniteit in het Huis van Vermeer on verbaas je over alle toeschouwers in het anatomisch theater, dat een kunstwerk van 22 meter behelst!

In totaal bestaat De Schaduw van de Meester uit 7 grote kunstwerken en vele portretten. In dit grote verhaal over de meesters van de Gouden Eeuw vertellen we over het kunstenaarsleven en gebeurtenissen in de 17e eeuw. Zijn we in 350 jaar veranderd of lopen we nog steeds tussen dezelfde mensen als in die tijd? Zoek met ons mee naar de beste lookalikes om de schilderijen weer tot leven te wekken!

Bekijk de uitgebreide informatie op AFASTheater.nl/kunst.

Krijg een indruk

Bekijk de documentaire over De Schaduw van de Meester

Het AFAS Clubhuis

 

Je moet zijn op de plekken waar contact is. Waar mensen elkaar ontmoeten, samen lekker werken, plezier hebben. Dat is onze overtuiging. Want dat zijn de plekken van inspiratie, kansen en succes. Zo’n plek hebben we nu zelf. En natuurlijk delen we die graag met je. Met iedereen trouwens.

Welkom in het AFAS Theater


Als je Leusden binnenrijdt via de Randweg, zie je een glazen dome: het AFAS Theater. Dat biedt plek aan 850 gasten, en we gebruiken het voor zakelijke evenementen, seminars, productpresentaties en premières. Én we draaien er voorstellingen.

Beleef 14 de musical: het levensverhaal van de legende Johan Cruyff. Het theater heeft een eigen ingang en heeft een directe verbinding met ons restaurant. Zo kun je er een volledige avond uit ervaren.

Meer weten over het AFAS Theater?