Brandt Bedrijfskleding: “Geen addertjes onder het gras, what you see is what you get”

Transparantie is belangrijk voor Brandt Bedrijfskleding

Een bedrijf is nooit te klein om met ERP-software te werken. Dat bewijst het Zutphense Brandt Bedrijfskleding. Met vijf medewerkers nog bescheiden van omvang, maar sterk groeiend. “Een van de grote voordelen van de software is dat die zo ongelofelijk goed schaalbaar en flexibel is.”

Kennis en service
De markt waarin Brandt Bedrijfskleding opereert is buitengewoon competitief, stelt directeur/eigenaar Richard Brandt. “Met mijn bedrijf heb ik me vanaf het begin willen onderscheiden op het gebied van kennis en service. De prijs is voor de klant belangrijk, maar expertise legt zeker zoveel gewicht in de schaal. Als inkoper van bedrijfskleding wil je zakendoen met een deskundige leverancier. Want je wilt natuurlijk niet het risico lopen dat je door de arbodienst op de vingers wordt getikt omdat de uitrusting van je medewerkers niet aan de wettelijke eisen voldoet.”

Uitdagingen
In 2011 toen het bedrijf een andere firma in bedrijfskleding overnam, inclusief personeel begonnen de automatiseringsvraagstukken. Onderdeel van de overname was een soort ERP-systeem op huurbasis, herinnert Brandt zich. “Het systeem dat we hiermee in huis haalden, werkte niet in de cloud, maar via een server in Duitsland. Er was één iemand die ermee kon werken, en verder niemand. Dus zijn we met Duitsland gaan bellen met de vraag om meer gebruikers toe te voegen. Toen dat niet bleek te kunnen, waren we er snel klaar mee.”

Het juiste gereedschap
Brandt: “Als leek heb ik destijds bij de keuze voor een softwarepakket in sterke mate op Cees Manneke geleund, onze controller en beheerder van het ERP-systeem. Ik ben een ondernemer en geen IT’er of accountant, daar ligt mijn hart niet. Ik zag trouwens niet meteen de noodzaak voor ons als bedrijf om met een breed ERP-systeem te gaan werken. Dus ik zei: overtuig me maar. Dat ging vervolgens redelijk snel. Wat de doorslag gaf, was dat de ERP-software geweldig goed uit de voeten kan met een groot aantal artikelen met allemaal verschillende dimensies. Een must voor bedrijfskleding natuurlijk, want die heb je in allerlei maten, stoffen en kleuren.”

Manneke: “We hebben verschillende leveranciers uitgenodigd om zich te komen presenteren. AFAS was er een van. Naast het feit dat ze goed uit de voeten konden met een heleboel verschillende artikeldimensies, was ook het prijsaspect een belangrijk motief om voor die leverancier te kiezen. Voor één prijs heb je alles. Terwijl je bij andere aanbieders betaalt voor modules waarvan je nooit helemaal zeker weet of je ze echt wel nodig hebt.”

Brandt: “Je krijgt het hele systeem voor een vast bedrag, dat vind ik een groot pluspunt. Maar wat voor mij eigenlijk nog belangrijker is: er zitten geen addertjes onder het gras – what you see is what you get. Die vorm van transparantie heb ik bij andere aanbieders niet gezien.”

Lees het volledige verhaal van Brandt Bedrijfskleding