Sinds de opkomst van AI - tenminste toen ik het ging gebruiken een paar jaar geleden - is mijn werk compleet veranderd. Taken die tijdrovend waren, en die ik wat minder leuk begon te vinden, heb ik grotendeels geautomatiseerd. En ik hoef eigenlijk geen beroep meer te doen op collega’s om mijn geschreven teksten te controleren, want daar gebruik ik inmiddels ChatGPT voor.
Is het dan zo dat ik mijn teksten volledig laat schrijven door ChatGPT? Nee, helemaal niet zelfs. Ik vind schrijven nog hartstikke leuk om te doen en gebruik ChatGPT alleen als een soort van docent die mijn stukken even controleert en waardevolle feedback geeft. Super waardevol, want daardoor kan ik mijn nieuwe blog razendsnel publiceren.
“Maar hoe begin ik met AI?” hoor ik je al denken. Wat heel erg prettig werkt, is om eerst inzichtelijk te krijgen welke werkzaamheden repeterend zijn of waar je vandaag de dag wat minder energie van krijgt. Bij mij begon de irritatie een paar jaar geleden met onze chatbot. Team Commercie was een paar uur per week bezig met het handmatig beantwoorden van de chatbericht. Zonde van hun tijd, eigenlijk. Dit moest anders: zo gezegd, zo gedaan!
Ik heb onze chatbot op afas.nl, Jonas, gezien als een nieuwe medewerker. Weliswaar was de mogelijkheid er al om de chatbot volledig AI-antwoorden te laten geven, maar je kunt ook een AI-bot niet aan zijn lot overlaten. Zodoende heb ik er uren ingestoken om de chatbot naar een acceptabel niveau te brengen qua antwoorden. Tegenwoordig geeft de chatbot 99% van de antwoorden ‘goed’ en nog 1% fout. Ik denk dan ook altijd maar: "Een mens geeft óók niet altijd het juiste antwoord."
Ook schreef ik met enige regelmaat klantverhalen. Het proces was best wel omslachtig: op bezoek bij de klant, gedurende het interview meeschrijven en vervolgens op kantoor nog helemaal uitwerken. Sinds deze zomer is deze werkwijze compleet veranderd door spraaktaak in onze software. Als ik op bezoek ga bij een klant, dan wordt het gesprek opgenomen en getranscribeerd en staat het - bij wijze van spreken - dezelfde dag nog online. Wat een tijdswinst!
Ik raad dan ook iedereen aan om in zijn of haar werk een zogeheten ‘shitlist’ te maken. Stel jezelf de volgende vragen om de lijst inzichtelijk te maken:
Als je deze vragen goed in kaart hebt, dan kun je een heel gericht actieplan maken.
Zoals ik al in de introductie aanhaalde: ik zie AI helemaal niet als een bedreiging, maar veel meer als een grote kans die je écht niet mag missen. Doordat processen véél sneller gaan dan eerst, houd ik tijd over om mezelf te verdiepen in nieuwe ontwikkelingen. Of om net even wat vaker stage te lopen bij Team Commercie, zodat ik potentiële klanten beter leer kennen, want dat is erg waardevol in mijn werk als online marketeer.
Ik durf dus best wel te stellen dat AI de betrokkenheid met Team Commercie aanzienlijk heeft verhoogd, omdat ik niet meer - of in ieder geval minder - repeterende taken hoef te doen. En eigenlijk gun ik iedereen dat, want uiteindelijk draait alles om verbinding en het samen leuker maken van je werkweek, nietwaar?
Vind je het leuk om meer te weten over 'hoe' wij bij marketing werken? Schrijf je in voor een inspiratiesessie marketing.