AI klinkt misschien nog futuristisch. Toch kun je het vandaag al eenvoudig én praktisch inzetten. Zeker met de hulp van AFAS AI-assistent Jonas.
Zo’n 1.000 klanten hebben Jonas al geactiveerd en gebruiken de AI-assistent dagelijks. Voor hen is AI geen ingewikkelde technologie, maar gewoon slimme ondersteuning van processen die collega’s tijd bespaart. Zorggroep Sint Maarten, gespecialiseerd in ouderenzorg, zag meteen de kansen van AI. Vanaf het moment dat AFAS de AI-functionaliteit aanleverde, ging AFAS Beheerder René Verhoef er mee aan de slag.
“We werken sinds 2021 met de software AFAS en proberen continu te digitaliseren en te optimaliseren. Op het moment dat AI in de software van AFAS beschikbaar kwam, heb ik het meteen aangezet. Als eerste is het automatisch bonnetjes scannen via de Pocket App geactiveerd. Bij de start waren er wat kleine hobbels en werkte het uitlezen van de bonnetjes niet altijd goed. AFAS heeft dit snel opgepakt en verholpen. Sindsdien krijgen we veel positieve reacties uit de organisatie. Het is nu veel makkelijker om te declareren. Een echte quick win.”
"Ook Jonas hebben we direct omarmd. Onze teams voor HR, salarisadministratie en functioneel beheer krijgen op jaarbasis best veel vragen van medewerkers. Nu doet AI-assistent Jonas automatisch een voorstel voor een antwoord op de vraag. Hierdoor hoeft onze HR-afdeling het antwoord van Jonas alleen maar goed te controleren en door te sturen. Deze aanpak bespaart veel tijd en scheelt op maandbasis toch wel zo’n zes uur."
“Zeker, Jonas is ook onderdeel van de sollicitatie workflow. Hij maakt een analyse op basis van de vacature, motivatiebrief en het CV. Deze analyse helpt beoordelaars van de sollicitatie om sneller een goed besluit te nemen. Met deze ondersteuning kunnen managers reacties doelgericht beoordelen, zeker bij populaire vacatures is dat heel efficiënt. We houden hierbij natuurlijk rekening met de geldende wet- en regelgeving. Tegelijkertijd moeten we alert blijven en de prompts met feedback uit de organisatie bijschaven. Het is fijn dat AFAS handige video’s op de klantportal heeft die dat goed uitleggen.”
“Ik kijk vooral uit naar AI-functionaliteit die spraak automatisch omzet naar tekst. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Dit zou bij het vastleggen van onze ontplooiingsgesprekken in de functioneringscyclus heel veel tijd schelen. Ik hoor hier graag meer over op de AFAS Open.”
“Begin gewoon en zet het aan. Met een goed plan en een helder beeld van wat wel en niet mag leer je gaandeweg. Als je eenmaal ziet wat het oplevert, wil je niet meer terug. En dat geldt inmiddels ook voor mijn collega’s. AI heeft voor mij geen eindpunt, het groeit mee met je organisatie.”
"De impact van AI blijft toenemen. Deze technologie biedt enorme kansen voor innovatie en optimalisatie, maar roept ook juridische en ethische vraagstukken op. Om te zorgen dat AI-oplossingen voldoen aan de wet- en regelgeving is het essentieel om de juiste kennis in huis te hebben. Vandaar dat ik, als verantwoordelijke Productmanager voor alle AI-ontwikkelingen bij AFAS, de opleiding tot AI Compliance Officer (CAICO®) met succes heb afgerond. Met deze extra kennis zorg ik dat we de kansen van AI voor ons en onze klanten benutten, terwijl we wel steeds voldoen aan de wettelijke vereisten. Zo worden al onze AI-projecten op een verantwoorde manier ontwikkeld en geïntegreerd in onze producten. En kunnen al onze klanten hier op een verantwoorde manier van profiteren!"
Zeg, wat doen jullie eigenlijk met AI? Die vraag krijgen we vaak. Begrijpelijk, AI is tegenwoordig hét onderwerp als het om softwareontwikkeling gaat. Op deze pagina vind je het antwoord. Eerst lees je welke kansen en uitdagingen we zien, vanuit welke waarden we met AI aan de slag zijn en wat je daarvan terugziet in onze software.