Auteur: Martijn Delahaye

M2C en M2B: machines als derde speler in het economische verkeer

Machines worden steeds dominanter in ons dagelijks leven. Voor we het weten rijden we in zelfbesturende auto´s, die alle taken zonder schaamte én zonder klagen van ons overnemen. Machines dingen ook vaker mee in het economische verkeer, naast bedrijven en consumenten. Een interessante, nieuwe rol die voor mij als marketeer niet onderbelicht kan blijven.

In mijn vorige blog had ik het al over het feit dat banen verdwijnen door de opkomst van slimme computers. Voor de één wekt het angstaanjagende beelden op ála Terminator en een zwetende Schwarzenegger, terwijl de ander een waar utopia (fout woord tegenwoordig trouwens) ziet ontpoppen.

Het is dan ook beangstigend en tegelijkertijd fascinerend dat alles in verbinding lijkt te staan met het internet. Je agenda wordt automatisch ge-update in je telefoon en tegelijkertijd in je laptop, waardoor je ´s avonds via je digitale klok een waarschuwing krijgt dat het tijd is voor je tweede borrel, bij wijze van. De wereld lijkt langzaam te veranderen in één grote data-opslag. 

Telepathisch vermogen van Google

Uit al die data, die interpreteerbaar is en daarmee dus ook geanalyseerd kan worden, kunnen voordelen ontstaan. Marketingtechnisch is het natuurlijk interessant om precies te weten wat jouw klant leuk vindt. Je zult in staat zijn veel beter na te gaan wat de behoeften zijn onder jouw doelgroep en om zeer gerichte campagnes uit te zetten. Machines spelen daarin de hoofdrol.

Heb je, je ooit afgevraagd hoe het kan dat je droomt over een vakantie naar de Malediven en er plots overal advertenties over luxe strandvakanties op de Malediven verschijnen? Dat is geen telepathie van Google. Nee mensen, dat is pure M2C: machine-to-consumer strategie. Hele slimme systemen kunnen zich al voordoen als mensen en een een op een relatie opbouwen met jou als consument. Van M2C naar H2H: human-to-human? Maar is die eerste human nog echt tegenwoordig? De marketingboeken kunnen herschreven worden.


Het idee achter M2C, maar ook achter B2M en omgekeerd, is dat automatische systemen vaker worden ingezet voor verschillende doeleinden. De welbekende Bonuskaart onthoudt automatisch welke producten je vorige week hebt ingeslagen en stuurt de week erop een aantal mooie kortingen op diezelfde producten.

Het kan opgevat worden als een agressieve manier van marketing, waarbij het vraagstuk privacy onder de loep moet worden genomen. Maar is het stiekem niet ook heel handig en juist klantgericht om die lekkere, wekelijkse borrelnootjes voor een mooier prijsje in te kunnen slaan?

Friend or Foe? Het grote vraagstuk of deze ontwikkeling je leven verrijkt of bedreigt is de online privacywetgeving en naleving.

Handenschuddende machine

Het zijn lastige vraagstukken die komende jaren steeds vaker ter sprake zullen komen. Want de geautomatiseerde systemen blijven zich ontwikkelen en allerlei vakgebieden zullen gretig gebruik maken van de efficiëntie ervan. Bedrijven zullen meer en meer hun zaken over laten nemen door machines.

Menselijk contact? Het klinkt ouderwets en achterhaald, maar ook B2H (business-to-human) strategie blijft van belang. Want hoewel die machines razendsnel en precies werken, kunnen ze geen hand schudden of een kop koffie drinken. Althans, nog nietDe tijd zal uitwijzen hoever de invloed van machines als derde speler in het economische verkeer reikt.

Meer lezen?