Auteur: Mohamed Amri

Je klantportal in OutSite; zo veel meer dan een doorgeefluik van documenten

Een sterke klantportal draagt direct bij aan een betere dienstverlening

Een klantportal is ideaal om processen te optimaliseren en te automatiseren. Zowel voor accountantskantoren als voor hun klanten. Toch zie ik dat accountantskantoren de potentie van OutSite nog niet optimaal benutten. De focus ligt nog te vaak bij het accorderen van documenten. Die eenzijdige insteek doet tekort aan de kansen die OutSite biedt. De klantportal speelt namelijk een cruciale rol bij het behalen van je strategische doelstellingen. Want neem bijvoorbeeld je communicatiestrategie, hierbij helpt de klantportal je betere (24/7) service te bieden, de klanttevredenheid te verbeteren én meer ruimte voor innovatie te creëren.

Klantportals zijn inmiddels volledig ingeburgerd. Via de portals van banken, verzekeraars en webshops heb je snel inzicht in je gegevens en zijn deze makkelijk te wijzigen. Als accountantskantoor kun je niet om deze ontwikkeling heen. Ook jouw klanten eisen eenvoudige, intuïtieve toegang tot hun data en services. En het mooie is dat OutSite als complete en volwaardige klantportal alles biedt om hier op in te spelen. 

Persoonlijke service als onderdeel van je communicatiestrategie 

Een sterke portal biedt klanten uitgebreide self-service mogelijkheden. Ze loggen in en hebben direct toegang tot hun persoonlijk dossier. Documenten inzien of up- en downloaden is heel gemakkelijk. Dit is de perfecte basis om persoonlijke service te bieden. Daarom is het zo belangrijk om OutSite niet als doorgeefluik te zien, maar juist als onderdeel van je communicatiestrategie. Je kunt mensen die – veilig – inloggen meteen met hun naam welkom heten en zelf instellingen laten bepalen. Op die manier bouw je continu aan een positieve klantervaring. 

Niet mailen: (privacy)gevoelige informatie veilig te vinden in jouw portal

Er zijn ook praktische redenen om via een portal te communiceren. Je wilt namelijk geen (privacy)gevoelige informatie via mail versturen. Klanten hebben met tweefactor-authenticatie veilige toegang tot hun gegevens. Bovendien breng je alle processen makkelijk onder in workflows die beginnen en eindigen bij de klant. Die hoeft alleen in actie te komen als het nodig is. Dat maak je gewoon zo makkelijk mogelijk. En dit allemaal AVG-proof! Naast de veiligheid is de vindbaarheid van de communicatie met je klanten goed geregeld. Alle communicatie staat niet in de diverse mailboxen van je collega’s, maar centraal opgeslagen in de klantportal. Zo kun je constant de juiste dienstverlening bieden, ook al is een collega een tijdje afwezig of inmiddels uit dienst.

Klant is in control

Naast digitaal goedkeuren van documenten en/of aangiften, kan de klant in zijn eigen dossier documenten klaarzetten of vragen stellen aan zijn accountant. Maar er is ook inzicht in de belangrijke KPI’s, 24/7 toegang tot persoonlijke documenten en je kunt direct inloggen in third party applicaties (SSO). En dit alles binnen dezelfde, intuïtieve en veilige omgeving. 

Meerwaarde voor de klant, tijdsbesparing voor jouw medewerkers 

Self-service is de ideale basis om de dienstverlening uit te breiden en te laten groeien. Je levert namelijk persoonlijke service zonder dat het veel extra inspanningen kost. Klanten regelen heel veel zelf. Hierdoor kunnen jouw mensen zich focussen op het bieden van extra meerwaarde voor klanten. Wat te denken van een tool om de kosten voor het aannemen van een nieuwe medewerker te berekenen. Die integreer je zo in OutSite.

Iedereen profiteert

De potentie van OutSite is enorm. Klanten kunnen en willen heel veel zelf doen. Het is dan wel zaak dat je de tijd neemt om een goede klantportal neer te zetten. Natuurlijk door alles op de juiste manier in te richten, maar vooral ook om OutSite te upgraden naar een compleet en klantgericht communicatieplatform. Daar profiteert iedereen van; jij en vooral je klant.

Meer lezen?