Auteur: Marco Muilwijk

Ik gun jou je eerste werkdag na je vakantie. Echt waar! 

4 tips voor een efficiënte en geautomatiseerde eerste werkdag na je vakantie

En hoewel ik je hem van harte gun, ben jij vooral zelf verantwoordelijk om dit te realiseren. Ik kan dit niet voor je doen. Maar ik kan je natuurlijk wel tips geven, zodat jij de eerste werkdag na je welverdiende vakantie er beter bij zit. Waarschijnlijk is dat nu namelijk niet het geval.

Uitpuilende mailboxen en ellelange overdrachten. Ieder jaar weer wordt er geklaagd over de eerste werkdag na de vakantie… We lezen erover op social media, in de vakbladen en zelfs in de ochtendkranten verschijnt er weleens een artikel over. Daarnaast horen we er vaak over. Op vakantie al, maar zeker ook in de vrije dagen tussen een heerlijk genoten vakantie en de eerste werkdag in.  

“Na mijn eerste werkdag na de vakantie was ik weer aan vakantie toe.”

Een mooi hulpmiddel is natuurlijk je afwezigheid assistent tot een paar dagen na je eerste werkdag aan laten staan. Ook je voicemail wat langer met de vakantiemelding aan laten staan is een mogelijkheid. Persoonlijk snap ik daar maar heel erg weinig van. Er zijn heel veel andere (lees: geautomatiseerde) manieren om een heerlijke eerste werkdag te hebben.

Onderstaand 4 tips voor een heerlijke eerste werkdag na je vakantie.

Tip 1: Intern - Leg je vervanger vast

Kun jij bij je digitale verlofaanvraag een vervanger aangeven? Ik hoop het wel, en doe dit dan ook! Alle processen (taken, meldingen, berichten) die normaal bij jou komen, komen dan in het digitale ‘to do bakje’ van je collega. En aangezien zo’n proces volledig digitaal is, kan die collega ook meteen de taak oppakken. Alle informatie is namelijk digitaal voorhanden!

Tip 2: Extern - Informeer je klant

Voor je vakantie spreek je natuurlijk nog genoeg klanten en relaties. Laat tijdens deze gesprekken alvast weten dat je met vakantie gaat. En dat ze daarom het beste hun vragen, tijdens jouw afwezigheid, kunnen insturen via de klantportal. Gevolg is dat deze vraag meteen geborgd is in het digitale klantdossier en dat de vraag meteen ook door je vervanger kan worden opgepakt. Wel zo prettig voor je klant!

Tip 3: Intern en extern - Werk met een duidelijke out of office

Je ontvangt sowieso mails tijdens je vakantie. En er zijn altijd dingen die toch een beetje meer spoed hebben. Hoe fijn is het dan voor je relaties en je collega's als ze weten bij wie ze moeten zijn. Schrijf daarom een goede out of office. Waarbij duidelijk wordt voor welk vraagstuk je bij welke collega moet zijn. Neem hiervoor echt even de tijd. En maak het persoonlijk en leuk. En zoals ik al eerder zei, laat je out of office iets langer doorlopen dan je vakantie. Dat geeft jezelf de tijd om de eerste dag na je vakantie meteen al wat werk op te pakken en af te ronden. 

Tip 4: Werk met regels 

Klinkt misschien een beetje raar. Maar daarmee bedoel ik regels in je mail inbox! Zo kan je er voor zorgen dat bijvoorbeeld nieuwsbrieven in een aparte map worden bewaard. Dan staat je 'leesvoer' niet meteen in je Postvak In. Dit geeft overzicht. Zodra je weer lekker aan het werk bent en je hebt een keer een halfuurtje over, dan is je postvak leesvoer ideaal. 

Bovenstaande tips leiden tot een mailbox na je vakantie die echt significant leger is! En wat doe je dan met de tijd die overblijft op je eerste werkdag na je vakantie?

Dan heb je tijd om een blog te schrijven!

Meer lezen?