Auteur: Robbert de Ruijter

HR vernieuwing of ‘verduistering’?

Het blijft hip en happening; HR. Terwijl er nog nooit zoveel HR-studenten afstudeerden (ruim 130.000 in 2013) worden er aan de andere kant HR-afdelingen verkleind door kostenbesparing. Deze kostenbesparing heeft vele redenen maar één is meer dan duidelijk; software.

Door software kunnen we immers efficiënter werken, althans dat moet altijd het doel zijn. Op het moment dat software ervoor zorgt dat er meer werk komt gaat er iets mis. Doordat HR hip is en blijft, zijn er ook steeds meer organisaties die gelukkig kiezen voor een totaaloplossing. Op die manier plukt men direct vruchten en moet de gehele organisatie meedoen.

Helaas moest ik wel schrikken toen een infographic van HayGroup zag. Hierin stelt men dat de relatie tussen de HR-directeuren en de lijnmanagers ernstig verstoord is. Dan toch even wat cijfers!

Ruim 38% van de HR-directeuren spendeert ruim 13 uur per week van hun tijd aan het afhandelen van dagelijkse verzoeken. De contradictie die ontstaat is vervolgens dat de 42% van de lijnmanagers hun HR-directeur traag vindt. Ik vermoed dat dit twee redenen heeft.

1.       De HR-directeur is bezig met dingen die hij niet moet doen

2.       De HR-lijnmanager is administratief medewerker geworden

Doordat er niet de juiste verantwoordelijkheid is binnen een organisatie komen mutaties bij een directeur te liggen. Terwijl de praktijk nu juist laat zien dat medewerkers en managers uitstekend in staat zijn dagelijkse processen zelf uit te voeren. Eenvoudige voorbeelden zijn; digitale loonstrook, verzuim, verlof, contract en adresmutaties, overplaatsingen en natuurlijk het gehele digitale dossier inclusief beoordelingsgesprekken.

Op het moment dat hier een directeur tussen gaat zitten kan ik me goed voorstellen dat het ‘stroperig’ zal worden. Op die manier is een directeur namelijk vooral handjes aan het vasthouden waardoor zij zich niet kunnen bezighouden met hun voornaamste taak; de juiste mensen op de juiste plek! 

Op het moment dat ik dan lees dat HR-lijnmanagers stellen dat zij te weinig informatie hebben om hun mensen aan te sturen gaat er iets mis. Want moet dit niet juist de basis zijn van hun handelen? Men geen idee heeft wat verzuim nu daadwerkelijk écht kost en huurt vervolgens dure bedrijven in om dit te berekenen. Terwijl een snelle berekening  op de achterkant van een bierviltje al inzicht geeft: 7,5mln x €33.000 x 0,01 = €2.475.000.000 (beroepsbevolking x gemiddeld jaarsalaris x 1% verzuim). En dan was het werkelijke cijfer 3,9% verzuim in 2013. Belangrijker vind ik, heb je dit met een druk op de knop inzichtelijk voor je eigen organisatie? Het teleurstellende antwoord is vaak nee. Blijkbaar beschikken HR-lijnmanagers over een uitstekend ‘Fingerspitzengefühl”…

Wat ik persoonlijk nog wel het meeste zonde vind is dat er minder geïnvesteerd wordt in het opleiden van mensen. Voor mij is de term ‘kennis is macht’ (zie mijn eerdere blog) heel normaal en is dit iets waar ik dagelijks mee bezig ben voor onze klanten en natuurlijk mijzelf. Maar vervolgens lees ik dat bijna 40% van de directeuren Google een betere bron van informatie vindt dan hun eigen HR! Tsja, waar zou dat nu aan liggen… Dit heeft in mijn ogen meer te maken met de onnodige administratieve last dan dat zij opleiden niet belangrijk vinden. Kwestie tijd vs. prioriteit.

Ga ik met een blogje de B.V. Nederland veranderen? Nee dat denk ik jammer genoeg niet, maar hopelijk wel voor onze klanten in het werken met onze software; Profit. Ik ben dan ook blij te zien dat het afgelopen kwartaal wij 11% meer cursisten te gast hebben gehad. Mensen die investeren in hun kennis van ons systeem waardoor zij wel overzicht hebben en zo tijd hebben voor de écht belangrijke zaken; hun collega’s!

Niet geheel overtuigd? In ruil voor een kop koffie kom ik graag bij u langs om bij te praten.

Meer lezen?