Auteur: Jortijn Bijl

Een goed ERP-systeem is een pot met goud voor de accountant

Een goed ERP-systeem is een pot met goud voor de MKB-accountant. Strategisch meedenken wordt zo een stuk makkelijker. Dat zegt Jortijn Bijl, marketingmanager bij AFAS Software.

“Gebruik je ERP-data om strategisch mee te denken met de klant. Kantoren die zich alleen blijven richten op het uitvoeren van de administratie, kunnen binnenkort sluiten.”

"MKB-accountants ontwikkelen zich de komende jaren nog verder tot adviseur van de ondernemer. Dat is ook hard nodig, want het uitvoerende administratieve werk verdwijnt door de opkomst van IT. Kantoren die nu nog steeds de visie hebben dat het verwerken van de administratie een wezenlijk onderdeel is van het werk, zullen binnen een aantal jaren óf worden overgenomen óf het kantoor kunnen sluiten.”

Gewoon dóen

Wanneer MKB-accountants écht gaan starten met benchmarking, advies geven over de cijfers en samen met de MKB-ondernemer vooruit kijken, blijven ze waarde toevoegen voor de ondernemer.

“Hier wordt natuurlijk al enorm veel over geschreven. Maar het belangrijkste is om het gewoon eens te gaan doen”, stelt Jortijn. “Zo kunnen accountants de resultaten hiervan ervaren, het proces daarna weer verbeteren, het weer eens doen en dáárna pas gaan beslissen of dit een mooie strategie is voor de organisatie.”

Best practice

Een goed voorbeeld van adviseren in plaats van administreren laat Schipper Accountants zien. Jortijn: “Zij hebben als slogan ‘Adviseur naast de Ondernemer’ en geven daarmee al aan dat ze het advies en de ondernemer vooruit helpen écht als kernwaarde hebben. Ze brengen samen met de klant het bedrijf in kaart in de vorm van een klantfocusmodel. Hieruit volgt een businessoptimalisatieplan, waarmee ze de ondernemer strategisch verder helpen met vraagstukken rond bedrijfsvoering of bijvoorbeeld bedrijfsopvolging of verzuimmanagement.

Pot met goud

“Wanneer een accountant een goed ERP-systeem heeft, zoals Profit, zit hij op een pot met goud. Gebruik je ERP-systeem slim en haal met de juiste rapportages álles uit je systeem. Leg de gegevens naast de branchecijfers van bijvoorbeeld de bank of wellicht andere klanten die in dezelfde branche zitten, en gebruik ze om je klant te ondersteunen en adviseren.”

De belangrijkste staak van de accountant is niet meer om naar het verleden te kijken, meent Jortijn. “Hij kijkt naar de toekomst en denkt strategisch mee met de keuzes van de ondernemer en staat de ondernemer bij rond alle belangrijke beslissingen. Accountants die deze omslag weten te maken, zijn klaar voor de toekomst."

Bron: Accountantweek

Meer lezen?