Auteur: Martijn Delahaye

De zonnige kant van robots op de arbeidsmarkt

Het is een actueel thema: robots die onze werkzaamheden overnemen. Afgelopen week stonden de kranten bol van de vrees over de verdwijnende arbeidsmarkt. Maar hangt het zwaard van Damocles werkelijk boven ons hoofd of dwingen de technische ontwikkelingen ons juist tot positieve innovatie?

Minister Asscher van Sociale Zaken maakte er tijdens een congres verontrustende opmerkingen over. Hij sprak zorgelijk over 'het huidige arbeidsstelsel´dat niet overeind zal blijven met de komst van robots en geautomatiseerde machines. Hij stelt: "Robots worden in hoog tempo toegankelijker, betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn goedkoop, snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag.

 Tja, daar kan een gewone werknemer niet tegenop. Maar laten we eerlijk zijn: lopende bandwerk en routinematige klussen zijn we toch liever kwijt dan rijk? Robots zijn daarvoor de perfecte ´herintreders´, terwijl wij op zoek kunnen naar spannende, creatieve en inspirerende werkzaamheden. Zoals ik al eerder in een blog schreef: banen zullen verdwijnen op de ene plek en weer ontstaan op een andere plek.

Verliefd

Dat computer gestuurde systemen in opmars zijn, is geen verrassing. Maar een robot die zich kan inleven in de wensen van een klant en die een warme hand geeft bij het afscheid, die zien we niet zo snel uit de Matrix-cel komen. Wie de film ´Her´heeft gezien weet waar ik op doel. Een robot kan nog zo haar best doen, je kunt er zelfs verliefd op worden, maar écht wordt ze nooit… (behalve Charlie dan, zie foto onder)

Ik zie daarom voordelen, kansen in plaats van teleurgang. Wij mensen hebben namelijk kwaliteiten die robots tot op heden en in de nabije toekomst zeker niet hebben. Machines gaan zonder morren aan de slag met ellenlange processen, die ze snel en nauwkeurig afhandelen. Terwijl mijn software daarmee bezig is, ga ik een klant opzoeken, een training volgen of inspiratie opdoen.

Menselijk

Bij AFAS Software zijn we al jaren bezig met digitalisering en het omzetten van administratieve rompslomp, naar een efficiënte en vlotte verwerking. Hierdoor is er tijd ontstaan om onze klanten op een persoonlijke manier aan te spreken, te verbinden met ons bedrijf. Denk maar aan AZ, het AFAS Sprookjesconcert, de AFAS Tennis Classics, De AFAS Open en de AFAS Awards (hoop AFAS trouwens) en ga zo maar door. Gek genoeg brengen robots daarmee de menselijkheid weer terug in het bedrijfsleven.

Neem onze digitale receptie. iPads nemen de taak van de dame achter de balie over. Het saaie foutgevoelige werk wordt door techniek overgenomen, de gastvrouwen kunnen nu echt de tijd nemen voor persoonlijk contact met de bezoekers. De eerste indruk is het visitekaartje van je bedrijf, dat moet altijd professioneel, accuraat, feilloos en vooral betrouwbaar zijn. Het is een innovatieve stijlvolle blikvanger, 24/7 inzetbaar, nooit ziek of op vakantie en bovendien zeer efficiënt dus kostenbesparend. Meer aandacht voor gasten en leuker werk. Wat wil je nog meer?



Kortom, technologie blijft zich ontwikkelen en ik kan het niet ontkennen; ik ben erg nieuwsgierig. We kunnen alleen maar vooruit kijken en daarbij is angst een slechte raadgever. Ga dus de uitdaging aan, kijk welke ruimtes er ontstaan en welke kansen er gecreëerd kunnen worden. We'll be back!

Meer lezen?