Auteur: Jacco Faaij

De AFAS Marketing Journey

Van eerste contact tot einde contract

Wat voegen wij toe aan de buyer- & customer journey? En op welk moment? Alles wat we bij AFAS doen houden we tegen onze pay-off Inspireert Beter Ondernemen aan. Wij willen bedrijven laten zien dat het anders kan en onnodig werk automatiseren. Als marketingafdeling hebben we de ambitie om van eerste contact tot einde contract waarde te kunnen toevoegen rondom alles wat AFAS doet. Om hier invulling aan te geven, hebben we de AFAS Marketing Journey in kaart gebracht.

Ik en meerdere collegas hadden de behoefte om met één praatplaat het marketingverhaal van nu te kunnen vertellen. Deze plaat moest zo simpel worden dat collegas van andere afdelingen dit in grote lijnen ook kunnen. Deze zijn we dus gaan maken! En laat ik het nu net erg leuk vinden om met Adobe Illustrator te werken...

Hoe ziet de Marketing Journey bij AFAS eruit?

Naamsbekendheid

Vanuit de software zelf is het moeilijk een persoonlijke band op te bouwen. Juist het menselijk aspect is belangrijk. De sponsorschappen bieden de mogelijkheid om, naast naamsbekendheid, een stuk emotie op maat toe te voegen. We kunnen individuen een unieke, onvergetelijke ervaring bieden bij AFAS Live, AZ en het AFAS Circustheater.

Van leadinspiratie naar leadgeneratie

Tegenwoordig wil je je doelgroep wat kunnen bieden, laten zien dat je een partij bent waar je zaken mee wilt doen. Dit past ook precies bij Inspireert Beter Ondernemen. Hier hebben we zelfs een apart platform voor, InspireertBeterOndernemen.nl, om binnen elke fase van het aankoopproces content op maat te kunnen bieden. En dit persoonlijk en gepersonaliseerd.
Waar InspireertBeterOndernemen.nl ingaat wordt op de problemen, biedt afas.nl vervolgens de oplossing.

Sales ondersteuning

Het eerste contact is van enorme waarde om een langdurige relatie te kunnen opbouwen. Het is van belang om alleen met de juiste personen in contact te komen. Vanuit het BANT-model (Budget, Autority, Need & Timing) beoordeeld Team Commercie of de door marketing aangeleverde leads geschikt zijn voor een afspraak, om er zo voor te zorgen dat sales alleen op pad gaat voor de juiste prospects. Ter ondersteuning van sales faciliteert marketing ook nog klantverhalen, referenties, inhoudelijke sessies en relevante content.

Klantsucces

Van het moment dat een nieuwe klant de order tekent tot het moment dat het contract opgezegd wordt verdient de klant de juiste aandacht. Ook vanuit een marketingperspectief kun je hier een hoop aan toevoegen. Je wilt de juiste informatie die past op de fase van het klant zijn aanbieden. Jouw klanten zijn jouw ambassadeurs van het product en jouw bron van inkomsten. Het maken van blije klanten moet daarom het ultieme doel zijn.

Succesbeheer

Zelf heb ik hier met mijn collega Rik een mooi dimensie aan kunnen toevoegen. Vanuit mijn afstudeeronderzoek begin vorig jaar, hebben wij de applicatiebeheerder, een belangrijke doelgroep voor AFAS, onderzocht en het platform Succesbeheer voor opgericht. Inmiddels is ‘Succesbeheer’ uitgegroeid tot een veelgebruikte term binnen AFAS, heeft het zelfs het jaarverslag van 2016 gehaald en ontstaan er mooie initiatieven zoals een traineeship voor de applicatiebeheerder.

Waarom jij je eigen Marketing Journey in kaart zou moet brengen

Wat ik gemerkt heb is dat het in kaart brengen van je eigen Marketing Journey een mooie kans biedt om inzicht te krijgen in de marketingactiviteit die je uitvoert. En misschien nog wel belangrijker, waarom je deze uitvoert.  Het geeft je in één oogopslag inzicht in hoe de marketingactiviteiten met elkaar samenhangen en hoe deze bijdragen aan je doelen. Een win-winsituatie toch?

Alles weten over de AFAS Marketing Journey?

Ik nodig je later dit jaar graag een keer uit in Leusden, waar ik samen met mijn collega Jop vertel over marketing bij AFAS. We vertellen dan niet in 500 woorden wat wij bij marketing doen, maar in 2 uur! De eerst volgende sessie staan gepland voor 5 september. Zie ik je daar? 

Kijk voor meer informatie op afas.events/marketing.


Meer lezen?