Auteur: Martijn Delahaye

Dankzij Cruyff staat het AFAS Theater Leusden op de kaart

Waarom een musical over Johan Cruijff in het AFAS Theater Leusden?

Van Engeland en Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië en Leusden, allemaal berichtten ze over het nieuws dat dé musical over Johan Cruijff gaat draaien in het AFAS Theater in Leusden. Als marketeer ben ik natuurlijk ongelofelijk blij met deze enorme impact. Hieronder lees je het verhaal waarom.

Tweehonderdvijftig man. Zoveel publiek kunnen we kwijt in het theater van ons huidige pand. En toen we het gebouw in 2006 betrokken, dachten we: hoe krijgen we die zaal ooit vol? Dat bleek geen probleem. Want wij brengen graag mensen bij elkaar. Of het nu medewerkers zijn die onze Cultuurcafés bijwonen, of zakelijke gasten die we met een mooie ervaring meer emotie bij ons product geven. Inmiddels hebben we meer dan 500 medewerkers en ontvangen we jaarlijks 30.000 zakelijke gasten. Ons huidige theater is gewoon te klein. Het theater in ons nieuwe clubhuis moest dus groter worden.

Iets dat nog nooit is gedaan

Inmiddels staat er een professioneel theater. En dat bracht ons bij de volgende uitdaging: hoe zetten we in Nederland een nieuw theater in Leusden op de kaart? We wilden een groot publiek bereiken, niet alleen de musicalliefhebbers. De zakelijke markt én 6 miljoen voetbalfans bijvoorbeeld. Daarvoor hadden we iets nodig dat nog nooit gedaan was, iets heel anders.

Johan Cruijff riep Ton van der Veldt, een van de oprichters van AFAS. Een gek idee of toch zo gek nog niet. Volgens velen zo’n beetje de grootste Nederlander aller tijden. Ruim een jaar zijn we achter de schermen bezig geweest om een musical over zijn leven voor elkaar te krijgen. Het echte harde werk is verricht door Tom de Ket, Wolter Lommerde en het hele team van 14 de musical. Een jaar voorbereiding had natuurlijk ook te maken met coronaperikelen. September 2021 draait 14 De Musical 6 dagen in de week in óns AFAS Theater Leusden.

Een naam die werkt

Over de naam van het theater hebben we lang nagedacht. Misschien vind je het resultaat een tikkie saai. Is het ook. Maar soms laten we ook bij AFAS de ratio boven het gevoel gaan. Dat het woord AFAS in de naam moest zitten, was duidelijk. We willen immers ook aan branding voor onze software doen. Daarnaast hebben we het hier niet over een zaaltje, maar een echt modern klassiek theater. Ook dat wilden we in de naam hebben. Namen als De kleine wereld of AFAS Centraal vielen daardoor af. En AFAS Live (zou een goede naam zijn voor een theater) is al bezet, sinds 2017 zijn we daar heel blij mee. En ten slotte hebben we gemerkt dat alles wat je voor of achter een naam plakt, in de praktijk vaak wordt weggelaten (Zeg jij AFAS Circustheater of gewoon Circustheater?). Als we dat weglaten nou zelf doen, weten we in ieder geval wat er overblijft.

Strategie met drie doelgroepen

Terug naar de impact die we hadden in de media. Die was veel groter dan we dachten. Ik hoopte op de aandacht die we ook kregen voor onze dag met Obama, het werd nog meer. En het bracht aandacht voor Leusden, de plek waarmee we ons verbonden voelen. Helemaal toevallig was de impact ook weer niet. We hebben – samen met de producenten van de musical – bewust gekozen voor een strategie waarin we met drie doelgroepen werkten: musical, B2B en de voetbalwereld. De media die daarbij horen, hebben we met verschillende persberichten met een eigen insteek benaderd. Dat werkte.

Maar het meest hebben we echt te danken aan de naam Cruijff. Hij is de held waar mensen voor komen. Dat hij de man is die als geen ander aan marketing deed, maakt het voor mij persoonlijk nog leuker. Cruijff bedacht al snel dat zijn naam internationaal goed uit te spreken moest zijn. Dus maakte hij er Cruyff van. De naam die nu nog wereldwijd gebruikt wordt. Wát een man, wát een musical. Vind jij de weg naar het AFAS Theater ook volgend jaar? Ik ontmoet je er graag!

Met vriendelijke groet

Martijn Delahaije (paspoortnaam)

Martijn Delahaye (marketingnaam)

Meer lezen?