De tevredenheid van je medewerkers is essentieel om te kunnen boeien en groeien als organisatie. Hierdoor behoud je talenten in plaats van dat je allerlei dure recruitment oplossingen hoeft aan te spreken. Daarnaast blijf je als organisatie wendbaarder en toekomstgericht. Je bouwt immers aan je eigen cultuur en identiteit. Wie wil je zijn in de markt? Onderzoek van Effectory laat zien dat je 50% van de ervaringen van je medewerkers kan beïnvloeden als werkgever. Ontzettend belangrijk nu er krapte op de arbeidsmarkt is en de strijd om talentvolle professionals is losgebarsten. Dus los van het feit dat je aandacht moet blijven geven aan het werven van nieuwe talenten, dien je ook je huidige medewerkers te inspireren en hen te voorzien van positieve medewerkerservaringen. Diverse CEO's, trendwatchers en goeroes op Forbes zien 2018 zelfs als hét jaar waarin dit niet meer kan ontbreken binnen je organisatie. Denken dat je door middel van een marktconform loon en een leuk uitje talenten kan behouden ligt ver achter ons.
Persoonlijk behoor ik ook tot generatie Y, beter bekend als de 'Millennials'. En 'wij' zouden lastige medewerkers zijn. Zaken als loon zouden een minder belangrijke rol spelen, en ontwikkeling en positieve ervaringen staan bovenaan op onze wensenlijst als het om een werkgever gaat. Veel vrijheid en creativiteit zijn een pre. Nu geloof ik niet zo in leeftijden en geloof ik meer in houding & attitude: hoe graag wil je iets kunnen of bereiken? En je zal dus als organisatie ook moeten blijven investeren in je talent, of die nu 20, 30 of 50 jaar jong zijn. Vermoedelijk werken we tot ons zeventigste levensjaar, kortom stellen dat iemand van 50 al bijna is afgeschreven gaat echt niet meer op.
Dit is denk ik de allerbelangrijkste vraag wil je voorkomen dat talenten naar je 'concurrent' gaan. De arbeidsmarkt zorgt ervoor dat er nog meer onderscheidend vermogen nodig is. Een belangrijk element dat in elk onderzoek naar voren komt is de 'persoonlijke ontwikkeling' van de medewerker. Gelet op ons werkveld is hierin kennis van ons software product essentieel. Zonder kennis ben je als organisatie simpelweg minder tevreden en heb je veel hogere kosten, wijzen onderzoeken uit. Wat ik me goed kan voorstellen en al eerder een artikel over mocht schrijven.
In april 2017 zijn we bij AFAS gestart met het Succesbeheer Traineeship. Voor onze klanten misschien wel de investering met de beste ROI voor hun organisatie.
AFAS heeft gekozen om al haar eigen medewerkers zelf op te leiden. Een stevige investering in tijd & creativiteit maar met een prachtig resultaat. Op deze wijze weten we onze unieke cultuur nog beter vast te houden en te versterken. Dit heeft als gevolg dat mensen dolgraag bij ons willen werken. Veel organisaties waren benieuwd hoe we dat doen en daarom organiseren we ieder jaar allerlei sessies om je van inspiratie en tips te voorzien. Toen kreeg ik het idee dat hoe wij onze medewerkers opleiden, we ook klanten zo kunnen opleiden. Zo gezegd, zo gedaan en ook voor AFAS een heftige stap :-).
Want hoe reageren onze mensen op klanten die 3 dagen per week in ons bedrijf meedraaien? Hoe gaan we om met de verandering? Hebben we wel de tijd om deze klanten maximaal te helpen? Het idee zorgde voor veel vragen, maar ik geloof erin dat dit de enige stap is om jouw organisatie maximaal succesvol te laten zijn met (of dankzij) onze software. Inmiddels zijn we gestart met de 7e groep. YES!
Beknopt programma:
Een enorme stap voor ons als bedrijf, en stiekem ook best wel een beetje eng. Want heel soms hebben wij ook een klant aan de telefoon die we dan even minder aardig vinden... Ja, hoe ga je daar mee om als er een andere klant naast zit? Ik ken geen enkele organisatie in Nederland die deze stap heeft durven zetten, en mocht die er zijn dan kom ik graag met hen in contact. Ik ben er trots op dat wij inmiddels de 7e groep hebben mogen verwelkomen en vooral dat organisaties enorme versnellingen bewerkstelligen.
Wil je hier echt alles van weten en denk je 'Ja, dit is iets voor Dirk, Annemien, Willem, Laura, Mohamed, Saskia, Bas, Myrthe of Robbert!'? Laat het mij dan weten of bekijk het platform speciaal voor en van beheerders van onze software: www.afas.nl/succesbeheer of lees alles over het Traineeship.
Tot snel in Leusden, en dan beloof ik dat je een ongekend leerzame & leuke tijd bij AFAS hebt!