Auteur: Martijn Delahaye

AFAS Live is meer dan Alive

“Ik kende jullie eigenlijk niet, maar na een gaaf concert in AFAS Live ben ik toch maar eens gaan kijken op jullie website”

AFAS Live. Sinds begin dit jaar zijn we de trotse naamgevendsponsor van de locatie die voorheen bekend was als de Heineken Music Hall, of HMH. Recruitment en klantenbinding met een lawaaidoos, (hoe) werkt dat eigenlijk?

Met sponsorschappen gaan wij voor een duurzame relatie, omdat dat bij ons past. We willen geen kortlopende partnerships, omdat je dan niet iets kunt opbouwen. Je moet zoiets de tijd geven, zeker als B2B bedrijf. Ook omdat we verwachtten dat het slijten van de naam HMH wel even zou duren. Maar op 25 januari – 25 dagen nadat het sponsorship begon – zagen we dat het zoekvolume op AFAS Live al hoger was dan op HMH of Heineken Music Hall. Jeetje, nu al?

Een unieke ervaring voor zakelijke gasten

Natuurlijk zijn er mensen die verknocht zijn aan nostalgie en vijftien jaar HMH. Maar als je ziet hoeveel concerten er worden aangekondigd en hoeveel mensen wij nu al een unieke avond hebben aangeboden: dat is niet normaal. We hebben tot de zomer 61 concertdagen gehad met gemiddeld 50 gasten per avond, we hebben dus al meer dan 3000 zakelijke gasten in de Bijlmer persoonlijk ontmoet! Naast AZ, waar we kwalitatief in contact komen met onze prospects en klanten, zoeken we bij AFAS Live wat meer de massa. We kunnen de gebruikers van onze software een gevoel geven bij AFAS. En het werkt. We geven ze een onvergetelijke indruk en maken een verbinding die de relatie softwareleverancier – softwaregebruiker ontstijgt.

Een hele nieuwe doelgroep

We willen AFAS ook neerzetten als een aantrekkelijk bedrijf om bij te werken. De markt trekt aan en ook wij zijn op zoek naar leuke mensen die bij ons willen werken. Je merkt dat AFAS Live een enorme boost heeft gegeven aan de jonge doelgroep die op zoek is naar een baan en die voor ons natuurlijk goud waard is. Al kunnen we het nog niet keihard koppelen, maar als je ziet hoeveel sollicitaties er binnenkomen en als je hoort hoe mensen ook over AFAS Live praten als ze hier voor het eerst binnen zijn. Door onze nieuwste sponsordeal hebben ze op onze website gekeken, waar ze gave filmpjes tegenkwamen en erachter kwamen dat we eigenlijk best een heel leuk bedrijf zijn. Best cool als je bedenkt dat ‘bedrijfsautomatisering’ nou niet bepaald heel sexy is te noemen.

Overkill?

Je hebt het AZ, AFAS Circustheater en sinds dit jaar AFAS Live. Is dit niet een beetje too much? Je gaat er als niet-marketeer vanuit dat iedereen je onderhand wel kent. Maar is dat ook zo? En is het voldoende dat mensen je (her)kennen? AFAS Live zorgt er ook voor dat we de volgende stap moeten gaan zetten met betrekking tot onze inhoudelijke bekendheid: wie is AFAS en wat kunnen wij betekenen voor onze klanten? De eerste stappen zijn inmiddels gezet. Maar we hebben toch ook weer een nieuwe doelgroep aangeboord die we aan ons gaan binden. Een doelgroep van mensen die zeggen: ‘Ik kende jullie eigenlijk helemaal niet, maar ik kom jullie nu zo vaak tegen bij AFAS Live, dus ik ben toch maar eens gaan kijken.’


Liever een stevig achterwerk, dan een mooie voorgevel

Allemaal mooi natuurlijk. Maar dit alles werkt alleen als je online hygiënefactoren ook op orde zijn. De website, content, marketing automation, filmpjes, SEO, social media. Alleen maar sponsoren is het niet voor ons. En alleen maar dingen online doen, werkt wat mij betreft ook niet. Het gaat om de combinatie. We zijn door de impact van het sponsorship ook gedwongen om online extra stappen te zetten, bijvoorbeeld op het gebied van social media. Zo zetten we Instagram nadrukkelijker in, omdat we gezien hebben dat dit een goed kanaal is voor arbeidsmarktcommunicatie. We komen nu echt in een andere flow terecht. En daar zijn we bepaald niet ontevreden over. Nu nog daadwerkelijk een andere voorgevel (coming soon ;)


Meer lezen?