Auteur: Martijn Delahaye

Voor AFAS geen affaires in 2017

2016 is een prachtig jaar geweest voor AFAS. Niet alleen commercieel, maar zeker ook op het gebied van marketing. We inspireren op vele manieren die ogenschijnlijk afstaan van het product dat AFAS levert.

Bedrijfssoftware en het automatiseren van administratieve processen is nu eenmaal saaie kost, zo eerlijk moeten we zijn. Dus moet je met iets anders komen als je mensen wilt raken en wilt laten zien waar je voor staat. AFAS doet dat onder meer via content en sponsoring.

Afgelopen jaar hebben we diverse marketing hoogtepunten bereikt. We hebben het sponsorcontract met AZ met zes jaar verlengd en innovatieve elementen (dug-out aan het veld) aan de samenwerking toegevoegd. We hebben Richard Branson en Al Gore naar Nederland gehaald tijdens Inspiration 360, een uniek evenement van internationale allure. Drie jaar het contract verlengd met het AFAS Circustheater. En als kers op de taart zijn we de trotse sponsor geworden van de voormalige HMH, per januari AFAS Live.

We sponsoren wat af. We zien niet veel B2B-bedrijven dit doen. Vaak zijn bedrijven in de business to business op zoek naar een (te) relevante koppeling tussen het bedrijf en de gekozen marketingmiddelen. We zijn ooit begonnen met sponsoring om meer naamsbekendheid te krijgen. De activatie zit bij ons voornamelijk in het bij elkaar brengen van relaties waardoor er een emotionele relatie tot stand komt. Bovendien levert het ons plezier op en de mogelijkheid om onze relaties iets te bieden wat ze nergens anders krijgen. We zorgen voor beleving, voor de verbinding met onze achterban.

Het is wel tijd de volgende stap te maken: werken aan merkbekendheid. Zodat mensen ons niet alleen van naam kennen, maar ook weten wat AFAS dóet. Niet iedere Nederlander hoeft precies te weten wat we doen, welke problemen we oplossen bij onze klanten. Maar onze potentiële zakelijke relaties natuurlijk wel. Bij AZ en het AFAS Circustheater willen we in 2017 nog meer bedrijven actief betrekken. En bij AFAS Live gaan we aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie om AFAS als aantrekkelijke werkgever neer te zetten.

We willen laten zien wie we zijn en de verbinding maken naar de inhoud met behulp van contentmarketing. Met inhoudelijke content helpen we onze relaties en prospects met ondernemen, met groeien en bloeien in elke fase van het klant worden en klant zijn. Het verzamelen van relevante data, marketing automation en het verpersoonlijken van marketing is hierbij een speerpunt. Op de 25.000 gasten die we jaarlijks verwelkomen in ons pand willen we nog meer impact maken. We gaan minder doen met eenmalige communicatie en zetten meer in op de buying- en customer journey. We bereiden gasten beter voor op hun komst naar Leusden en geven hen achteraf meer content mee.

We richten ons zeker niet alleen op nieuwe klanten. We willen komend jaar vooral de focus op bestaande klanten nog verder vergroten. Stond afgelopen jaar in het teken van klantbehoud; komend jaar zetten we in op klantsucces. We zijn nu nog ambitieuzer. Want klanten behouden is fijn, maar ze echt blij maken en bijdragen aan hún succes is nog veel mooier. Proactieve aandacht voor klanten, op basis van data, automation en 400 enthousiaste medewerkers. Dát is de ambitie voor 2017.

“Van eerste contact naar einde contract” is het thema wat we op de marketingafdeling centraal hebben gesteld. Of het nu om onze sponsorcontracten, onze nieuwe contacten of de relaties met onze klanten en medewerkers gaat: we gaan altijd voor structureel. Ontmoetingen en kortstondige ‘affaires’ bouwen we graag uit naar diepgaande relaties. Want dat is voor ons de basis van succes.

Meer lezen?