Nieuw in Profit 7


Vanaf eind juni 2018 wordt Profit 7 uitgeleverd. Wat kun je verwachten van deze versie? 



Profit 7 is de grote versie van AFAS dit jaar en zit vol nieuwe en verbeterde functionaliteiten. Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe functionaliteiten.

Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 7? Op de Klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen.


Wil je weten wanneer Profit 7 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Dit vind je in de AFAS Klantportal.

InSite & OutSite


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken voor InSite & OutSite?

Toon de AFAS-versie


In Profit 7 komt de content van de templates voor iedereen beschikbaar. Deze InSite-pagina's zijn vooraf gestyled en gevuld met de belangrijkste functionaliteiten. Met de knop 'Toon de AFAS-versie' heb je binnen een paar tellen je pagina volledig opgebouwd volgens de actuele standaard van dit moment.


Aantal regels tellen

In overzichten in InSite kan standaard het aantal regels getoond worden tot een maximum van 75. Als je een filter toepast, wordt het aantal regels ook aangepast.

Vertalen met Google Translate

Je kunt je site nu automatisch laten vertalen naar alle talen die in Google Translate beschikbaar zijn.

OutSite-pagina's voorlezen

Het is nu ook mogelijk om je OutSite-pagina's te laten voorlezen via Readspeaker.

Opmaakmogelijkheden voor overzichten

Het is nu mogelijk om voor overzichten zelf de styling te bepalen. Je kunt zelf bepalen welke gegevens je wilt tonen, hoe deze getoond worden en effecten als een hover effect toepassen. De optie is beschikbaar op alle soorten weergaven.


CRM


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken voor CRM?

Workflows afhandelen met regelacties


Het is makkelijker geworden om taken af te handelen dankzij regelacties. Je hoeft niet langer een taak open te klikken om een workflowactie te ondernemen. De eerste drie acties worden standaard in de regel getoond.

Afhandelen met of zonder reactie


Bij het afhandelen van een workflow is het niet altijd nodig om een reactie te geven. Voorheen kreeg je wel altijd een bevestigingsscherm met een reactiemogelijkheid. Je kunt workflows nu afhandelen zonder het bevestigingsscherm, tenzij je kiest voor de actie 'met reactie'.

HRM & Payroll


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken voor HRM & Payroll?

Persoonsdocumenten

Identiteitsbewijs, loonbelastingverklaring en VOG


Je legt persoonsdocumenten, zoals een identiteitsbewijs, loonbelastingverklaring en verklaring omtrent het gedrag (VOG) direct vast bij het indienst melden van een medewerker in InSite.

De medewerker kan de documenten ook zelf via ESS vastleggen. De documenten worden via de workflow als bijlage opgeslagen in het dossier van de medewerker.

Voor de verschillende persoonsdocumenten zijn aparte type dossieritems beschikbaar. Via het nieuwe signaal Medewerker Identiteitsbewijzen vervallen (Profit) laat je de medewerker eenvoudig weten dat de einddatum nadert of is verstreken.

Voorschotten

Je kan nu heel eenvoudig een voorschot boeken en direct uit laten betalen. De medewerker (ESS) of manager (MSS) heeft de mogelijkheid om een voorschot aan te vragen in InSite. Via de nieuwe workflow kan je het voorschot direct laten uitbetalen en verrekenen via de salarisverwerking.

Vorderingen

Via de nieuwe functionaliteit Voorschotten kan je een makkelijk een voorschot uitbetalen. Maar in een toekomstige salarisverwerking wil je natuurlijk wel rekening houden met het uitbetaalde voorschot. In Profit 7 houdt de salarisverwerking hier automatisch rekening mee.

Toekomstige leidinggevende

Als een medewerker van functie en leidinggevende wijzigt, dan heeft de toekomstig leidinggevende pas inzicht in de gegevens en workflows vanaf de begindatum van de nieuwe functie.

Vanaf Profit 7 is het mogelijk om een workflow door een toekomstig leidinggevende te laten controleren voor de begindatum van de nieuwe functie.

Verlof in het onderwijs

Het verlof in het onderwijs is geoptimaliseerd. Vanaf nu boekt een medewerker verlof op het nevendienstverband en verdeelt Profit automatisch het verlof over de bijbehorende subdienstverbanden.

Het is dus niet meer nodig om voor ieder afzonderlijk subdienstverband een verlofaanvraag te boeken.

Financieel


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Financieel?

Reserveringen in InSite


Met Contractbeheer beheer je contracten, reserveringen en verplichtingen. Contracten en verplichtingen zijn al langer beschikbaar in InSite. Vanaf Profit 7 kun je in InSite ook reserveringen toevoegen, raadplegen en wijzigen.

Negatieve reserveringen


Om het inzicht in de bestedingsruimte te verbeteren wordt het boeken van negatieve reserveringen vanaf Profit 7 ondersteund.

Negatieve verplichtingen


Naast negatieve reserveringen kan je vanaf Profit 7 ook negatieve verplichtingen aanmaken.

Projecten


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Projecten?

Voorcalculatie in InSite


Voorcalculaties/verkoopoffertes toevoegen in InSite is een nieuwe stap naar het locatie-onafhankelijk werken. Dit kan vanaf Profit 7 zowel vanuit een project als vanuit een forecast (zowel een gesloten als gescoorde forecast). En als je wilt, voeg je gelijk een projectteam toe op basis van de medewerkers in de regels!

Het is niet langer nodig om naar Profit Windows te gaan om een offerte aan te maken voor forecast doeleinden of een begroting op het project te maken.

Ordermanagement


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Ordermanagement?

Het hele verkoopproces in InSite

Van verkoopofferte tot factuur


Via InSite kun je nu overal vandaan het hele verkoopproces inzien. Klik het hele proces door van de verkoopofferte tot de verkoopfactuur. Alles staat tot je beschikking!

Transsmart

Het hele proces geborgd in Profit


Pakbonnen invullen voor aanmelding bij de juiste vervoerder via Transsmart kan nu helemaal in Profit. Correcties of aanvullingen doen op de Transsmart-site is vanaf Profit 7 dan ook verleden tijd.

Nieuwe OCI-koppelingen

6 nieuwe partijen aangesloten


Snel inschieten van inkoopaanvragen via de website van leveranciers kan nu ook voor de volgende 6 partijen.

  • BMN Bouwmaterialen
  • Daily Fresh Food
  • Fleurop
  • King
  • Staples Advantage
  • Zorgboodschap

Bestel- en leverkalender

Inkooporders genereren volgens de bestel- en leverkalender


Inkooporders alleen op bepaalde dagen of alleen voor een bepaald tijdstip bij je inkooprelatie plaatsen? Dat kan nu door het bestelvoorstel volgens de bestel- en leverkalender te draaien. Profit wacht dan automatisch tot de volgende besteldag. Filteren is niet meer nodig.

Profit BI


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Profit BI?

Dashboards in andere talen

Frans, Duits en Engels


Dashboards worden nu ook in het Frans, Duits en Engels uitgeleverd. Je kunt zelf van taal switchen. Ook wordt een dashboard altijd getoond in de taal van de site. Dus op de Nederlandse site zie je standaard de Nederlands-talige dashboards, op de Engelse site zie je de Engelstalige dashboards.

Meer uitleg in dashboards

Informatieknoppen in dashboards


We zijn bezig met het toevoegen van informatieknoppen in dashboards. Hiermee kun je uitleg opvragen over bijvoorbeeld de opzet van een visualisatie of de achterliggende berekeningen.

Geoptimaliseerde dashboards

Abonnementen en verzuim


Onder het motto 'Less is more' worden de dashboards opnieuw bekeken en wordt overbodige complexiteit weggehaald. Hieronder zie je een voorbeeld van het nieuwe dashboard Abonnementen.

AFAS Pocket


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom AFAS Pocket?

Privacy-instellingen voor de Wie-is-wie


Je kunt vanaf Profit 7 zelf bepalen welke gegevens van jouw medewerkers worden getoond in de Wie-is-wie via AFAS Pocket.

Applicatiebeheer


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom applicatiebeheer?

Berichtsjablonen voor signalen


Een medewerker kan automatisch een e-mailbericht van een signaal ontvangen. Voor deze e-mailberichten kun je nu berichtsjablonen gebruiken. Dit houdt in dat je zelf het onderwerp en de tekst van het bericht samenstelt en daarbij kun je ook velden van signalen gebruiken. Natuurlijk kun je ook afbeeldingen invoegen en opmaak toepassen.

Uitbreiding tekenset

Je kunt nu meer letters met accenten gebruiken in namen van personen (medewerkers) en organisaties en in woonplaatsen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook de namen van medewerkers uit Oost-Europese landen correct vastleggen in Profit.

Fiscaal


Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Fiscaal?

Aangifte omzetbelasting
Aangifte voor klanten die hun eigen administratie doen


Ben je accountant en verzorgt je cliënt (ondernemer) de financiële administratie zelf? Ben jij als accountant wél verantwoordelijk voor de btw/icp- en suppletieaangiften van deze ondernemer?  Je kunt nu in Fiscaal een btw/icp-aangifte en suppletieaangifte doen, zonder de bijbehorende administratie in AFAS Profit te voeren.

Vanaf nu kun je in Fiscaal de aangiften omzetbelasting voor 2018 toevoegen, invullen en verzenden naar de Belastingdienst. De aangifte omzetbelasting is beschikbaar in de cockpit van de cliënt OB voor het belastingjaar 2018. Voordat je de aangifte kunt invullen moet je het biljet vrijgeven.

Wat is er nog meer nieuw in Profit 7?


Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 7 zit?
Deze vind je uitgewerkt op de klantportal.

Geen klant, maar alles weten over de software van AFAS?