Nieuw in Profit 17

In december 2020 wordt Profit 17 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?

 

Profit 17 is een kleine update met voornamelijk wettelijke wijzigingen en een aantal nieuwe en gewijzigde functionaliteit. Op deze pagina vind je de highlights!

Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 17? Op de Klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 17 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de AFAS Klantportal.

InSite & OutSite

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom InSite & OutSite?

Profielkaartje en Emoji's in reacties

Reacties nog verder uitgebreid

 

Bij elke reactie bij een dossieritem wordt nu een profielkaartje met handige contactinformatie getoond. Ook kun je Emoji's toekennen, dit werkt net zoals Likes in bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn.

Fiscaal

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Fiscaal?

Aangifte analyse

Analyseer iedere specificatie binnen fiscaal

 


Met de aangifte analyse heb je de mogelijkheid om op iedere specificatie binnen fiscaal te analyseren en te adviseren. Zo kun je bepalen welk klanten in aanmerking komen voor een bepaald advies, of wat de impact is van bepaalde jurisprudentie.

Lees er meer over in het Help Center.
Deze functionaliteit is in pilot-vorm in Profit 15 uitgeleverd.

Optimalisatie Muterende workflow

In Profit 17 heeft de fiscaal muterende workflow een aantal nieuwe functionaliteiten gekregen.

Lees meer in het Help Center

 Aangifte IB 2020

Alle aangiftebiljetten voor 2020 zijn nu beschikbaar. Ieder jaar wordt de functionaliteit voor de aangifte inkomstenbelasting aangepast zodat deze voldoet aan de eisen en wensen die de overheid in dat jaar stelt.

Naast de wettelijke wijzigingen is ook de Rekenmachine functionaliteit toegevoegd aan diverse velden. Door op de rekenmachine te klikken zie je de berekening van het betreffende veld!

Lees meer in het Help Center

 Aangifte Vpb 2020

De aangifte Vpb 2020 is nu beschikbaar. Vanaf 28 februari wordt het elektronisch bericht beschikbaar om die naar de Belastingdienst te versturen. Ieder jaar wordt de functionaliteit voor de aangifte Vennootschapsbelasting aangepast zodat deze voldoet aan de eisen en wensen die de overheid in dat jaar stelt.

Lees meer in het Help Center

 VA VPB 2021

De voorlopige aangifte (VA) Vpb 2021 is uitgeleverd. Je kunt nu elektronische verzoeken en wijzigingen insturen voor de voorlopige aanslag of teruggave Vpb 2021 die de Belastingdienst heeft opgelegd.

Lees meer in het Help Center

 Aangifte Dividendbelasting 2021

Keert een vennootschap dividend uit aan de aandeelhouders? Dan moet er belasting betaald worden over het uitgekeerde dividend. Je kunt nu de aangifte dividendbelasting voor 2021 uitwerken.

Lees meer in het Help Center

 Omzetbelasting 2021

Je kunt nu de OB-aangiften (btw/icp- en suppletieaangifte) voor 2021 uitwerken en versturen naar de Belastingdienst.

Lees meer in het Help Center

HRM & Payroll

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom HRM & Payroll?

Optimalisatie Keuzemodel

Inrichting en werking geoptimaliseerd


Met het keuzemodel kan de medewerker arbeidsvoorwaarden tegen elkaar uitruilen. In deze versie is de inrichting en werking geoptimaliseerd.

Lees er meer over in het Help Center.

Wettelijke wijzigingen Payroll 2021

Voor de wettelijke wijzigingen zijn er geen aanpassingen gedaan in Profit. Lees de CAO Releasenote voor de wettelijke wijzigingen in de looninrichting.

 Overige optimalisaties

Ook voor de UPA-aanlevering, vacatures en cao's zijn diverse optimalisaties doorgevoerd.

Meer informatie vind je op de klantportal.

CRM

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken voor CRM?

Draaiboek per cursussessie

 

In de eigenschappen van de cursussessie is het tabblad Dossier toegevoegd. Als je het draaiboek gebruikt, zie je hier de dossieritems die op basis van draaiboektaken gegenereerd zijn. Dit tabblad kun je apart autoriseren.

Optimalisatie verwerken e-facturen

Vanaf Profit 17 is een aantal verbeteringen doorgevoerd in het verwerken van e-facturen:

  • Mogelijkheid om de omschrijving van de journaalpost van e-facturen aan te passen.
  • De vrije matchingsregels zijn uitgebreid met projectvelden.
  • Uitbreiding van de matching binnen e-facturen op basis van items in de ontvangstregel.

Lees meer in het Help Center

 Btw- en betaalinstellingen van 'factureren aan'-verkooprelatie ook voor o.a. projecten

In het verkooprelatieprofiel kun je nu ook voor de andere dan ordermanagementfacturen instellen dat de btw- en betaalinstellingen van de Factureren aan-verkooprelatie moeten worden gebruikt.

Lees meer in het Help Center

 Btw te vorderen van projecten toepassen bij boeken inkoopfacturen

Je kunt in Financieel nu ook kosten-facturen boeken waaraan geen inkooporder of ontvangst ten grondslag ligt.

Lees meer in het Help Center

Financieel

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Financieel?

Jaarovergang voor btw en Kvk

Wijzigingen in verband met de Brexit

 

Eind 2020 loopt de overgangsperiode van de Brexit af. Daarna zijn er douaneformaliteiten voor de handel met het Verenigd Koninkrijk (VK) van toepassing. Noord-Ierland krijgt een aparte status binnen het VK. Om die reden is de landentabel aangepast. Btw-nummers wijzigen overigens niet, ondanks dat de landcode wijzigt. Het btw-nummer blijft GB.

Lees meer in het Help Center

Deelnemers importeren en personen aanmaken

De import van deelnemers bij een cursusevenement is uitgebreid. Je kunt nu bij het importeren direct personen aanmaken in Profit CRM tijdens het importeren. Als je een groot extern evenement organiseert, bespaart dit je veel werk!

Lees meer in het Help Center

 Nieuwe gegevensverzameling Workflowtaken per groep

De nieuwe gegevensverzameling Workflowtaken per groep biedt inzicht in de gebruikersgroepen die gekoppeld zijn aan workflowtaken. Gebruik deze gegevensverzameling om zelf een rapport of analyse te maken, bijvoorbeeld als je de gebruikersgroepen gaat aanpassen of workflows wilt herstructureren.

Ordermanagement

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom Ordermanagement?

Inkooporderregels afhandelen

Orderregels multiselect afhandelen

 

Je kunt nu in de inkooporder orderregels multiselect afhandelen. Dit gebruik je bijvoorbeeld als een deel van de inkooporder niet meer komt. Dan handel je het restant van de regel in de inkooporder af. Dit was al mogelijk per inkooporder.

Lees er meer over in het Help Center

Nieuwe OCI-koppelingen

Nieuwe partijen aangesloten

  • IT First
  • Central Point (ook XML-order)
  • Office Depot (ook XML-order)
  • CEBEO*

*Nu met XML-ondersteuning. 

Diverse optimalisaties

Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van btw prorata en de connector.

Meer informatie vind je op de klantportal.

Bouw & Flex

Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom bouw & flex?

Bouw


Ook voor de bouw zijn er meerdere optimalisaties gedaan. Ontdek onder andere optimalisaties voor de de bewaking regie.

 

Flex


Ontdek de optimalisaties op het gebied van de crediteringsmethode bij correctiedeclaraties en de uitbreiding van inzicht voor de backoffice.

 

Wat is er nog meer nieuw in Profit 17?


Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Er is nog een heleboel meer gedaan, dan wat op deze pagina past. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 17 zit? Dit alles vind je uitgewerkt op de klantportal.