Begin juli 2019 wordt Profit 11 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?
Profit 11 is de grote versie van AFAS dit jaar en zit vol nieuwe en verbeterde functionaliteiten. Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe functionaliteiten.
Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 11? Op de Klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 11 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de AFAS Klantportal.
Navigeer direct naar:
InSite & OutSite | AFAS Pocket | CRM | Financieel | HRM & Payroll | Projecten | Ordermanagement | Profit BI | Fiscaal | Applicatiebeheer | Bouw | Flex
InSite en OutSite draaien al heel wat jaren mee en zijn voor veel organisaties onmisbaar geworden. Het was dus tijd voor een opfrisbeurt om de site moderner te laten aanvoelen. De opmaak van formulieren zijn in Profit 11 geheel herzien en uitgebreid met nieuwe mogelijkheden. Je kunt de kleuren en het lettertype van velden op invulformulieren nu via het nieuwe themaonderdeel instellen.
Het zal je ook opvallen dat je de tekst kunt opmaken met vet, cursief, onderstreept, kopjes en lijsten. Dit is in veel memovelden mogelijk, ook in Profit Windows.
Als je in een scherm op de knop Aanmaken klikt, verandert deze even in Opgeslagen zodat je direct weet dat je werk bewaard is.
Het keuzescherm bij een datumveld is rustiger geworden het is makkelijker om via enkele muiskliks een datum te selecteren.
Je kunt de menubalk nu centreren, ongeacht het aantal menu-items dat je hebt. Het indelen van het menu zelf is ook geoptimaliseerd en visueel makkelijker geworden om aan te passen.
Met Google Tag Manager beheer je alle tags op je website vanuit één locatie. Je beheert welke scripts, op welke webpagina’s en op welk moment geactiveerd worden. Je kunt bijvoorbeeld A/B-tests uitvoeren, chatfunctionaliteit in één keer over heel je website toevoegen en inzicht krijgen in de prestaties van je advertenties. Zo kun je bijvoorbeeld de Facebook Pixel of LinkedIn Insight tag activeren.
AFAS biedt geen ondersteuning op de inrichting en het gebruik van Google Tag Manager en andere Google-producten, raadpleeg hiervoor de documentatie van Google.
Taken en nieuwsberichten kun je nu afhandelen door te swipen. Openen is dus niet meer nodig. Je ziet bijvoorbeeld een taak die je al hebt gedaan of die je direct kunt afhandelen? Swipen en weg er mee!
Je kunt nu dossieritems insturen vanuit een verkooprelatie, organisatie, medewerker of project. Vaak heb je de betreffende eigenschappen toch al geopend, gebruik dan de nieuwe actie om direct een dossieritem aan te maken.
Je kunt dossieritems sneller vinden doordat je nu kunt zoeken op alle velden die in de weergave zitten. Bovendien kun je de weergave oplopend of aflopend sorteren.
Heb je meerdere omgevingen aangesloten op Pocket? Je kunt nu direct switchen tussen omgevingen, zonder dat je je opnieuw moet aanmelden.
Digitaal ondertekenen via onze eigen AFAS Signing Service is nu ook mogelijk via Pocket. Geen onnodige vertraging meer omdat de ondertekenaar "op de weg zit" en pas een dag later of na het weekend kan tekenen. Je ontvangt een workflow en kan de te ondertekenen stukken raadplegen. Vervolgens gewoon ondertekenen via de workflow en door!
Er zijn een aantal nieuwe icons voor knoppen in workflows toegevoegd in de workflow-editor.
Het is vanaf nu mogelijk om forecasts te importeren in AFAS Profit.
Je kunt e-facturen nu automatisch inlezen en confronteren met ontvangsten of matchen met verplichtingen. Natuurlijk zijn er ook e-factuurregels die je niet op deze manier kunt confronteren of matchen, zoals transport- of administratiekosten. Ook deze regels kun je automatisch afhandelen, namelijk via "vrije tekst matching". Dit gaat je enorm veel handwerk schelen!
Lees er meer over in de uitgebreide documentatie op de klantportal
Bij het beoordelen van een inkoopfactuur via InSite gebruik je de pagina Beoordelen Inkoopfactuur. De part Algemeen op deze pagina bevatte veel informatie, daarom is deze part opgesplitst in verschillende parts. Daarnaast is de indeling van de pagina geoptimaliseerd, onder andere om het beoordelen van e-facturen makkelijker te maken.
Als je de AFAS-versie van deze pagina gebruikt, dan beschik je direct over de nieuwe indeling. Wel zijn er nieuwe parts (die voorheen deel uitmaakten van de part Algemeen) die je apart moet autoriseren.
Je kunt nu de verbijzondering (kostenplaats- of drager) van een inkoopfactuur nu wijzigen tijdens het beoordelen van de inkoopfactuur via de workflow. Het grote voordeel: als de verkeerde verbijzondering is gekozen, hoeft de workflow niet terug om dit aan te passen. In tegendeel: de beoordelaar past de verbijzondering aan en de flow kan door.
Voor optimaal inzicht in al "jouw" inkoopfacturen is de weergave Mijn inkoopfacturen toegevoegd in InSite. Je ziet inkoopfacturen die in de workflow zitten en waarvoor jij een rol hebt als beoordelaar (het maakt niet uit of je deze rol nu hebt, of in een vorige of volgende stap van de workflow).
Als je bijvoorbeeld een foutieve btw-aangifte hebt, dan kun je deze verwijderen met de nieuwe actie Verwijder laatste aangifte. Met de actie verwijder je de laatst aangemaakte btw-aangiften (alle btw-aangiften die op deze datum zijn aangemaakt).
Een belangrijke vernieuwing in onze nieuwe software is de introductie van de sollicitant stamkaart. Nu is het invullen van een vacature nog één grote workflow. Met een stamkaart stappen we af van een lineair proces. Processen kunnen nu eenvoudiger parallel verlopen. Vanuit de vacature op OutSite, kan een kandidaat simpel informatie invullen die automatisch op zijn of haar stamkaart in InSite terechtkomt. Via de stamkaart zijn razendsnel diverse actie in gang te zetten; van een uitnodiging voor een gesprek tot verzoeken om diploma’s of een rekeningnummer toe te voegen.
Als werkgever ben je verplicht de identiteit van de medewerkers te controleren. Bij het indienst melden controleer je het originele identiteitsbewijs. Dit was een handmatig proces.
Vanaf Profit 11 beschik je over de ID-Check van Valicare. Met de ID-Check valideer je tijdens het indienst melden de identiteit van de medewerker op basis van iemands paspoort, identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als een medewerker in een week bijvoorbeeld meerdere dienstreizen had gemaakt, dan moest de medewerker voor deze reizen losse workflows insturen. Dit was een tijdrovend proces. In Profit 11 is het mogelijk om meerdere declaraties in één workflow indienen. Als een medewerker meerdere dienstreizen mag boeken, dan boekt de medewerker dit in één workflow en de beoordelaar kan alle declaraties in één keer beoordelen.
Vanaf nu kan een medewerker bij het indienen van een declaratie direct een voorschot aanvragen voor de declaratie. De salarisadministratie kan vervolgens het voorschot uitbetalen.
Een medewerker wil minder werken, maar betekent dit voor het salaris? Om de gevolgen te zien van dit soort verzoeken, moest je altijd een pro forma medewerker maken in Profit. Vanaf nu kun je dit direct bekijken in InSite.
Om inzicht te krijgen in de gevolgen van een aanvraag of wijziging kan de medewerker gebruik maken van de Proefberekening. Met een proefberekening ziet de medewerker tot op de cent nauwkeurig direct wat het verwachte resultaat is.
Het is vanaf nu mogelijk om de Payroll betalingen automatisch uit te wisselen via een directe koppeling tussen de bank en AFAS Online. Voor deze koppeling wordt gebruik gemaakt van de bestaande koppeling van de financiële betaling in Profit. De bankkoppeling voor Payroll betalingen is alleen mogelijk voor de Rabobank en ING.
Payroll Cloud is uitgebreid met de mogelijkheid om via de Pocket App ESS aan te bieden aan de klanten. Nadat de medewerker op een eenvoudige manier het onboardingsproces doorloopt, kan de medewerker daarna direct zaken zelf regelen. Denk hierbij aan loonstroken bekijken, verlof en/of verzuim boeken, digitaal ondertekenen en de eigen gegevens wijzigen.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van indienst, herindiest, importfuncties, AFAS Pocket, automatisch gebruikers blokkeren en digitaal ondertekenen.
Je kunt nu bij het boeken van je uren via de kalenderweergave in InSite afspraken overnemen uit je agenda. Daarnaast is het nu mogelijk om begin- en eindtijd vastleggen. Verder is het nu mogelijk behalve je uren ook je kosten te boeken.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van termijnschema's, projectpagina's, logging, imports en de projectkaart.
Je kunt nu een ontvangst van goederen of diensten aanmaken via InSite. Dit werkt voor artikelen, werksoorten, kosten, samenstelling, maakartikel en gereed product. Dit kan niet voor serie- of artikelnummers of samenstellingen van het type explosie. Met ontvangsten in InSite kan degene die de inkoopaanvraag heeft ingediend nu ook daadwerkelijk de levering van de goederen of de dienst bevestigen. Controle bij de bron via InSite!
Je kunt nu, zodra een inkoopaanvraag is goedgekeurd, daarvan onder bepaalde voorwaarden direct een inkooporder aanmaken. Dit doe je via de conditie, met de optie Altijd. Bijvoorbeeld: Maak altijd direct een inkooporder aan als het inkoopaanvraag profiel ‘Bloemetje bestellen’ is. Hierdoor hoef je een inkoopaanvraag niet meer handmatig naar een of meerdere inkooporders om te zetten!
Je kunt per inkoopartikel een speciale eenheid voor inkoopaanvragen gebruiken, dit noemen we de Voorkeureenheid inkoopaanvraag. Hierdoor is het makkelijker om bij inkoopaanvragen de juiste verbruikseenheid (zoals een doos of een krat) te hanteren.
Als je te maken hebt met vrijgestelde btw (bijvoorbeeld in de Zorg), mag je btw over inkopen slechts pro rata aftrekken als voorbelasting in de btw-aangifte. Het restbedrag aan btw beschouw je als kosten. Deze kosten zie je nu terug in het bedrag van de inkoopaanvragen. Ook het procuratieschema voor de beoordeling van de inkoopaanvraag houdt nu rekening met deze kosten.
*Nu met XML-ondersteuning.
Gebruikte je Oosterberg al? Stel de inkooprelatie dan opnieuw in.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van OCI-koppelingen, connectoren en functionaliteiten voor bakkerijen.
Je kunt nu via export naar PDF of Excel snel gegevens delen met je collega's! Ook kun je hiermee een snapshot maken op een specifiek moment.
Je kunt een visualisatie exporteren naar PDF of Excel. Bij de export naar Excel worden alleen de cijfers geëxporteerd (de BI-grafieken e.d. worden niet geëxporteerd).
Wil je meer help over een dashboard? Bijvoorbeeld over de gegevens die gebruikt worden om het dashboard op te bouwen, over specifieke visualisaties of over de autorisatie. Klik dan direct op de helpknop rechtsboven.
Deze knop is nu beschikbaar in de dashboards Debiteuren, Crediteuren, Vaste activa, Winst en verlies, Dichtraming winst en verlies, Jaarrekening, Abonnementen, Abonnementen (autorisatie) en Actuele voorraad. De help bij andere dashboards wordt bijgewerkt en ook daar kun je binnenkort over de help beschikken.
Bied een nog betere service aan je klanten door verschillende aangiftescenario’s uit te werken en te beoordelen wat het resultaat van die scenario’s voor de cliënt is. Je kunt voor de inkomstenbelasting nu een simulatie uitwerken, zonder het risico dat de simulatie naar de Belastingdienst wordt verstuurd en zonder wijzigingen aan te brengen in de bestaande aangifte IB. De simulatie is beschikbaar voor de inkomstenbelasting van 2017 én 2018.
Maak je bij de boekhouding van je klanten gebruik van het Referentie Grootboekschema (RGS)? Dan hebben we iets nieuws voor je! Je kunt nu de commerciële en fiscale balans en resultatenrekening importeren op basis van de RGS-codes. Hiervoor is de bestaande C/F-import uitgebreid.
Met de AFAS Signing Service kun je PDF- en DOCX-documenten digitaal ondertekenen via de workflow. Het digitaal ondertekenen is nu ook beschikbaar in de meegeleverde typen dossieritems:
Bekijk de uitgebreide documentatie op de Klantportal voor een overzicht van de gewijzigde en nieuwe rapporten.
In veel memovelden voor vrije tekst kun je nu opmaak toepassen, zoals koppen, vet, onderstreept, cursief en doorgestreept, nummering en bullets. Ook kun je emoji's toevoegen. Beschikbaar in zowel Profit Windows, InSite als AFAS Pocket.
Dit geldt voor memovelden, zoals de toelichting bij een dossieritem, reacties op een dossieritem, opmerkingen bij debiteuren en crediteuren, forecasts, medewerkers, artikelen, verlofaanvragen, etc. Bij andere memovelden is opmaak niet beschikbaar (dan wordt de opmaakbalk ook niet getoond). AFAS bepaalt in welke memovelden opmaak beschikbaar is, je kunt dit niet zelf instellen.
Met Profit wordt nu een volledige set gebruikersgroepen (rollen) met autorisatie meegeleverd. Door deze groepen te gebruiken, krijg je automatisch de juiste autorisatie op menu-items, tabbladen en acties. Bovendien worden ook de corresponderende InSite-rollen en functionaliteiten meegeleverd, waardoor je in een klap beschikt over de juiste autorisatie in InSite. Bij elke nieuwe Profit-versie zal AFAS de standaardrollen uitbreiden en aanpassen waar nodig.
In het onderstaande voorbeeld zie je de standaard menu-autorisatie van een rol. Deze kun je niet wijzigen, met uitzondering van vrije inrichting (zoals de menukeuze Vrij contactbestand).
Ook repeterende taken kun je nu via Profit inplannen, dit soort dingen hoef je niet meer in je agenda te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Je kunt vrijwel elke frequentie instellen! In de signaaltekst kan de signaaldatum eventueel anders gepresenteerd worden. Bijvoorbeeld omdat je in de signaaltekst een weeknummer, maand of jaartal wilt zien.
Je kunt aan een repeterend signaal ook een workflow koppelen. Workflows worden dus automatisch gestart op basis van een simpel te onderhouden schema, je hebt er geen omkijken meer naar.
Er zijn nog diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van geblokkeerde boekingssessies, Exchange en connectoren.
Bekijk hiervoor de uitgebreide updatepagina voor applicatiebeheer in Profit 11.
Wat zijn de belangrijkste nieuwe zaken rondom bouw & flex?
Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 11 zit? Deze vind je uitgewerkt op de klantportal.