Saamhorigheid en cultuur leiden AFAS naar Europese titel

AFAS Software is door Great Place to Work en The Economist Group verkozen tot de beste werkgever van Europa. In juni werd al bekend dat het familiebedrijf de nummer één was in Nederland, waarna het bedrijf uit Leusden het opnam tegen 35 andere landen, en met succes. In de categorie ‘middelgroot’ is het uitgeroepen tot absolute winnaar.

Werknemers van drieduizend organisaties zijn door de organisatie getoetst op vertrouwen, innovatie, bedrijfswaarden en leiderschap.“Het betekent ontzettend veel voor ons dat er Europese erkenning is voor hoe wij er als werkgever zijn voor onze medewerkers”, vertelt HR-directeur van AFAS Britt Breure. “Wij focussen ons al sinds jaar en dag op het geluk en welzijn van onze mensen. Dat dit nu Europees wordt opgemerkt, terwijl we als AFAS voornamelijk actief zijn binnen onze eigen landsgrenzen, is dan ook echt fantastisch. Hopelijk kunnen wij met onze visie een hoop bedrijven in Europa inspireren.”

IJzersterke cultuur voor iedereen herkenbaar

Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers van AFAS vooral zijn te spreken over de faciliteiten bij AFAS. Het bedrijf had een honderd procent score op dit gebied. 99% van de ondervraagden geeft aan zich snel welkom te hebben gevoeld. Zij zien de werkvloer als een (fysiek) veilige omgeving. De mensen geven om elkaar, zo valt duidelijk op te maken uit de resultaten. Juist nu AFAS als kool groeit, is het behoud van de saamhorigheid een prioriteit. Zo is er na het uitbreken van corona actief en hard gestuurd op het voortzetten van onderling contact.

“We hebben gezocht naar alternatieve manieren om de sfeer open te houden en onze lijntjes kort. Zo bedachten we de Icebreaker. Eén keer per week worden twee collega’s willekeurig aan elkaar gekoppeld om een kwartiertje online koffie te drinken”, stelt Breure. Vlak voordat de pandemie uitbrak, werd de vijfhonderdste werknemer in het zonnetje gezet. “We hebben hem op zijn eerste werkdag weten te verrassen met een warm welkom plus confetti, taart, drumband en spandoek.” De beelden, die met een verborgen camera werden opgenomen, gingen viraal.

Vallen en opstaan

Ook zijn de werknemers erg te spreken over het vertrouwen en de vrijheid vanuit het management om hun functie uit te voeren. Breure: “Het is voor ons heel waardevol als werknemers zich durven uit te spreken, aan de hand van feedback of ideeën. Wij stimuleren om initiatief te nemen. Fouten maken hoort daar ook bij, daar leer je alleen maar van. Als een werknemer voelt dat een misser niet wordt aangerekend, voelt hij of zij meer vertrouwen om goed werk te leveren.”

Nieuwe clubhuis als ‘bindmiddel’

Kantoren met pingpongtafels, bioscoopzalen en padelbanen waren tot voor kort alleen in Silicon Valley te vinden. Ook in Nederland rukken dergelijke kantoorpanden nu op. Lol maken en bij elkaar zijn, staat centraal. Britt: “Ons nieuwe pand wordt niet voor niets nu al het clubhuis genoemd. Het is een plek waar je kan werken, maar bovenal is het een ontmoetingsplaats voor collega’s en relaties. Ons nieuwe hoofdkantoor staat volledig in dienst van onze cultuur en is voor de toekomst een manier om onze medewerkers op een duurzame wijze te verbinden aan elkaar.”

Over AFAS

Werk kan zo veel leuker en beter. En met meer oog voor de maatschappij. In veel organisaties zijn mensen druk met de verkeerde dingen. Onnodige handelingen, dubbel werk, fouten herstellen: het kost handenvol tijd en komt de kwaliteit niet ten goede. De missie van AFAS Software is: inspireert beter ondernemen. Dat doet AFAS met software en alles wat ervoor nodig is om die software zo te gebruiken dat je er een hoger doel mee bereikt. Organisaties houden tijd over voor wat ze echt belangrijk vinden, kwaliteit en werkplezier.