AFAS Software breekt door grens 100 miljoen

Softwareleverancier boekt 16 procent omzetgroei

Leusden, 1 februari 2017 - AFAS Software heeft 2016 afgesloten met een omzet van 107 miljoen euro, een groei van 16 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De winst bedroeg 44 miljoen euro. Het familiebedrijf uit Leusden is niet alleen door de grens van 100 miljoen gebroken, maar eveneens door de grens van 10.000 klanten. Voor 2017 verwacht het bedrijf een groei van 15 procent.

AFAS Software heeft het aantal klanten afgelopen jaar zien groeien naar 10.036. Bedrijven als Erasmus, Achmea, Ziengs, AvroTros, De Heus en ArboUnie kozen afgelopen jaar voor de software van AFAS. Maar ook veel kleinere organisaties heeft het bedrijf mogen verwelkomen als klant. “We zijn trots op de mooie namen, maar zeker ook op de kleinere nichebedrijven die voor ons hebben gekozen. We zijn in de breedte gegroeid”, zegt Arnold Mars, CFO bij AFAS Software. “Voor 2017 verwachten we – mede door de brede dekking in sectoren – te groeien naar een omzet van zo’n 120 miljoen euro.”

Verbinding en openheid

Bedrijven zien de noodzaak van een goed georganiseerd bedrijf waarin alles klopt, zodat zij kunnen groeien en vernieuwen, stelt Mars. “Er is veel aandacht voor het optimaal inrichten van processen met behulp van automatisering”, verklaart hij mede het succes van AFAS. “We tonen veel openheid, over alles wat we doen. We vinden het belangrijk om te verbinden en laten andere bedrijven participeren in succes. Dit brengt zowel onze klanten als ons verder.”

Vier sponsorcontracten

2016 stond voor AFAS onder meer in het teken van sponsoring. Het softwarebedrijf heeft maar liefst vier grote sponsorovereenkomsten afgesloten. De overeenkomsten met AZ en het Circustheater zijn (opengebroken en) verlengd en AFAS Live is per 1 januari 2017 de nieuwe naam voor de concertlocatie die grote bekendheid kende als Heineken Music Hall. AFAS Software haalde afgelopen jaar ook Richard Branson, Bear Grylls en Al Gore naar Nederland als sprekers van het nieuwe en grootschalige publieksevenement Inspiration360 in de Ziggo Dome te Amsterdam. Ruim 7000 gasten zijn deze avond geïnspireerd op topniveau.

Foundation

Structureel stelt AFAS 4 procent van de winst beschikbaar voor de in 2015 opgerichte AFAS Foundation, waarmee zij giften binnen de kaders onderwijs, gezondheidszorg en maatschappij – in binnen- en buitenland – verder professionaliseert. In 2016 zijn meer dan driehonderd aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van ruim 12,3 miljoen euro. In totaal is er ruim 2,4 miljoen euro gedoneerd. De AFAS Foundation heeft negentig stichtingen financieel ondersteund. “We zijn er samen in geslaagd dromen waar te maken”, zegt Mars. “Tijdens drie challenges werden projecten gepresenteerd; de passie en liefde van de kandidaten liet diepe indruk achter.”

Meer weten? Bekijk hier direct ons online jaarverslag!