Voor AFAS is de interactie met de klant van levensbelang. Vandaar dat AFAS bewust heeft gekozen voor een rechtstreeks contact met de klant, zonder tussenkomst van dealers. Naast de jaarlijkse inspraaksessies, waarin de dialoog met de klant centraal staat, beschikt AFAS ook over het AFAS Quality Center. Dagelijks ontvangt Hugo Wijntjes daar een andere AFAS-klant. Doelstelling is het verkrijgen van klantinput om de gebruikersvriendelijkheid en kwaliteit van AFAS Profit te optimaliseren.
Schakel tussen Productdevelopment en de klant Elke morgen rond 9.30 uur haalt Hugo klanten op bij de receptie: "Het zijn klanten uit diverse segmenten, die soms al jaren met Profit werken, maar ook nieuwe klanten komen regelmatig langs. De klanten werken die dag in hun eigen Profit-omgeving, zodat ze duidelijk kunnen laten zien wat ze goed vinden, maar ook wat ze voor verbetering vatbaar vinden. De nadruk ligt niet alleen op gebruikersvriendelijkheid, maar ook op het verbeteren van processen en de inhoudelijke functionaliteit. Uniek is natuurlijk wel dat we metingen doen aan de hand van cameraopnames, zodat we kunnen registreren of de software gebruiksvriendelijk genoeg is. Aan het einde van de dag maak ik een adviesrapport voor productontwikkeling".
Profit 2008 Op dit moment ontvangt Hugo veel klanten die voor de overgang naar Profit 2008 staan. Vaak komen er meerdere mensen van een bedrijf, zoals een manager met zijn medewerkers. Zijn voorbereiding bestaat uit de technische conversie van de Profit 2005-omgeving van de klant naar de nieuwe versie en een onderzoek naar de AFAS-historie van de klant. "Samen met de klant bekijken we dan het resultaat en laat ik de nieuwe functionaliteit zien. De klant is dan beter op de hoogte van de veranderingen en kan na de conversie snel aan de slag", vertelt de gedreven Test- en Qualitymedewerker. "De klanten zijn allemaal erg enthousiast. En AFAS ook! De klant doet inspiratie en kennis op en AFAS krijgt input voor het verbeteren van de kwaliteit van Profit!"
Nieuwe functionaliteit Naast het evalueren van bestaande functionaliteit, is ook net gebouwde en geteste functionaliteit onderwerp van gesprek. Hugo Wijntjes nodigt daarvoor specifiek klanten uit die bepaalde wensen hebben geuit, die in een volgende versie gerealiseerd worden. Voordat die functionaliteit in productie wordt genomen, wordt deze uitgebreid doorgenomen met de klant en aan de hand daarvan, indien nodig, nog verbeterd. "Natuurlijk geven we ook een terugkoppeling over de status van geformuleerde verbeteringen en eventueel nieuwe wensen. Wanneer zaken gerealiseerd zijn, wordt de klant opnieuw uitgenodigd om te testen. Dit wordt erg gewaardeerd", geeft Hugo aan.
Elke klant is welkom AFAS-medewerkers van verschillende afdelingen dragen klanten aan voor een dagje Quality Center. Zelfs aspirant-klanten komen op verzoek van de accountmanagers wel eens "proefdraaien". Klanten kunnen zichzelf ook aanmelden via kwaliteit@afas.nl.Op de AFAS-website staan diverse fotoverslagen van een dagje Quality Center. Hugo ontvangt elke klant in ieder geval met even veel plezier!